30 345 läst ·
28 svar
30k läst
28 svar
Montera sockellåda i efterhand?
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Jag vet att t.ex HTH kör med ett litet handtag som mest liknar en grepplist med en längd av ca. 50mm och dessa syns inte när lådan är stängd.
Påminner lite om detta... fast då kortare
http://www.theofils.se/product.aspx?prodfamid=30080300
En annan typ här...
http://www.beslagdesign.se/produkter/26/931
Påminner lite om detta... fast då kortare
http://www.theofils.se/product.aspx?prodfamid=30080300
En annan typ här...
http://www.beslagdesign.se/produkter/26/931
Redigerat:
Precis som Paul skriver syns inte HTH:s handtag, man lär sej öppna me foten rätt snabbt också
vi har sånt som man inte använder så ofta där för självklart är det lite jobbigare att plocka grejer nere vid golvet. Men i vårt kök är det bättre än att ha grejer i fullhöjdskåp för vi har ingenstans att ha en trappstege där.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Så lite såå...bygga_bo skrev:
Dock bör det finnas färdiga att köpa men jag hittade inga när jag kollade lite snabbt innan.
Ser dock att du är från Skåneland och har du inte långt till Malmö så är TH Nyman ganska bra på att ha sådant som inte alla andra har...
http://www.thnyman.se/TH_Nyman/hem1.html
Lycka till...
Finns på IKEA också i olika längder. Säkerligen billigare än Theofils och Beslagsdesign:bygga_bo skrev:
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/00116703
Eftersom jag helst vill ha en grepplist som är lika bred som lådan (så slipper man garanterat att fumla efter den) så kollade jag upp 2,5 m listen som Paul tipsade om. Jämfört med Ikeas 288 mm handtag är meterpriset i princip detsamma. En positiv överraskning.matte75 skrev:
Hittade även denna variant på Theofils hemsida, som har lite kraftigare grepp. Den kostar iofs lite mer (knappt 500:- inkl moms), men det kan det nog vara värt. Det krävs iofs lite mer arbete för att få den på plats (man behöver såga/fräsa några spår), men den biten är inga problem för min del.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Jaa du... när det väl kommer till kritan så är inte Ikea alltid så billiga...bygga_bo skrev:Eftersom jag helst vill ha en grepplist som är lika bred som lådan (så slipper man garanterat att fumla efter den) så kollade jag upp 2,5 m listen som Paul tipsade om. Jämfört med Ikeas 288 mm handtag är meterpriset i princip detsamma. En positiv överraskning.
Hittade även denna variant på Theofils hemsida, som har lite kraftigare grepp. Den kostar iofs lite mer (knappt 500:- inkl moms), men det kan det nog vara värt. Det krävs iofs lite mer arbete för att få den på plats (man behöver såga/fräsa några spår), men den biten är inga problem för min del.
Personligen hade jag nog hoppat över den grepplisten du länkar till då den är tänkt att trycka in i ett spår du själv får såga ut vilket kanske ändå inte är jätteenkelt för att få snyggt.
Sen är ju risken stor att den lossnar också...
Visst blir det lite extra pyssel, men det oroar inte mig direkt. Jag byggde nyligen ett skjutdörrsparti där bärskenans fläns hade samma mått (2,5 mm) som grepplisten i fråga och denna greppade perfekt i ett spår sågat med Festools vanliga W48 klinga (2,2 mm). I fallet med grepplisten hade jag tillfälligt tagit bort klyvkniven på CMS:en och spårsågat sockeln. (Fel forum för verktygsnörderi, men jag är ganska övertygad om att du är med på noternaPaul-Staffanstorp skrev:
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Ok... men ja... jag e med...bygga_bo skrev:Visst blir det lite extra pyssel, men det oroar inte mig direkt. Jag byggde nyligen ett skjutdörrsparti där bärskenans fläns hade samma mått (2,5 mm) som grepplisten i fråga och denna greppade perfekt i ett spår sågat med Festools vanliga W48 klinga (2,2 mm). I fallet med grepplisten hade jag tillfälligt tagit bort klyvkniven på CMS:en och spårsågat sockeln. (Fel forum för verktygsnörderi, men jag är ganska övertygad om att du är med på noterna)
Visste inte att du ägde en CMS och var så insatt... sorry :blushing:
Sambon roade sig med att ringa till Ballingslöv och hörde sig för. Ballingslöv själva avrådde från att eftermontera sockellådor.
Det verkar inte vara varianten med stomme, utan mer åt Ikeahållet, men man måste byta ut standardbenen till ett par andra. Det kombinerat med att lådorna är ganska små och alltså inte ger så mycket mer förvaring gjorde att Ballingslöv själva alltså tyckte att det inte var värt besväret.
Jag ska ta mig en tripp bort till Ballingslövbutiken i Kungens Kurva och prata lite mer ingående med dem, men nu känns det som att jag nedprioriterar det här lilla projektet.
Det verkar inte vara varianten med stomme, utan mer åt Ikeahållet, men man måste byta ut standardbenen till ett par andra. Det kombinerat med att lådorna är ganska små och alltså inte ger så mycket mer förvaring gjorde att Ballingslöv själva alltså tyckte att det inte var värt besväret.
Jag ska ta mig en tripp bort till Ballingslövbutiken i Kungens Kurva och prata lite mer ingående med dem, men nu känns det som att jag nedprioriterar det här lilla projektet.
Någon som vet hur det fungerar med Myresjökök? Jag kommer att få ben på mitt kök, men Myresjös sockellåda ser ut att sitta i en kassett om man surfar?
Skulle det kanske gå att använda IKEAs ändå, de verkar dock vara rätt låga "Höjd 8.3 cm" eller är fronten högre? Går det att byta ut Myresjös ben till IKEAs om de skulle passa bättre utan att demontera köket?
Kanske finns det andra fabrikat som är mer flexibla än IKEAs som passar?
Skulle det kanske gå att använda IKEAs ändå, de verkar dock vara rätt låga "Höjd 8.3 cm" eller är fronten högre? Går det att byta ut Myresjös ben till IKEAs om de skulle passa bättre utan att demontera köket?
Kanske finns det andra fabrikat som är mer flexibla än IKEAs som passar?
Hobbysnickare
· Västra Götalands län
· 29 inlägg
Vad hände med tråden till sist
Nu har det gått 8 snart 9 år av ren kuriosa vad hände löste du det med socklarn?
sitter på ett 2 år gammalt kök och går i samma tankar dock verkar tråden dött ut...
B Berkan skrev:Sitter med ett relativt nytt Ballingslöv-kök och skulle behöva lite mer förvaring, så jag tänkte montera dit sockellådor. Är det möjligt att göra det i efterhand och om ja - hur enkelt/svårt är det?
Min förhoppning är att man kan göra det genom att ta bort befintlig sockel och "bara montera dit" sockellådan.
Nu har det gått 8 snart 9 år av ren kuriosa vad hände löste du det med socklarn?
sitter på ett 2 år gammalt kök och går i samma tankar dock verkar tråden dött ut...
Hobbysnickare
· Västra Götalands län
· 29 inlägg
Här kan ser man tydligt att det finns/fanns sockellådor som man kan eftermontera på benen. Vart man får tag i dem är en annan fena 2018 http://n63122e021201.blogspot.com/search?q=Sockel&m=1
Klicka här för att svara