Byggahus.se

Montera skjutskenor på betongplatta, uterum

432 läst  13 svar

1. JoakimJohansson
    Medlem Nivå 7
    Ska montera uterum på en gjuten platta, men vad ska man ha under för att motverka stt det vandrar in fukt under? Ska man lägga ett plåtbläck runt om plattan för stt montera skenorna där på? Eller är en syll en tänkbar lösning? Eller är det bara skruva fast längst ut o lägga en fog runtom?

2. M
    Medlem · Nivå 5
    Annars är ju ett alternativ att klämma en tätningslist under skenan.

3. fremax
    Husägare · Nivå 14
    Plåt och fog !

Med vänlig hälsning, fremax

4. JoakimJohansson
    Medlem Nivå 7
    Och fästa nedre skenan genom plåten? Vad skulle man ta för plåt som passar, någon nockplåt?

5. JoakimJohansson
    Medlem Nivå 7
    Ja de bör ju vara tätt med, om inte plattan suger in fukt under listen?

6. J
    Medlem · Nivå 7
    Är plattan alltså större än uterummet?
    Eller kommer skjutdörrarna stå längs ytterkanten?

7. fremax
    Husägare · Nivå 14
    Kostar inte många kronor att få tillbockat från plåtis, 150:-/m kanske.
    Jag brukar limma fast plåten , och sedan en fog mellan plåt och skena. Ibland fäster jag med bleckskruv.
    Allt beror på vilket system det är.

Med vänlig hälsning, fremax

8. JoakimJohansson
    Medlem Nivå 7
    L
    Dom kommer står längs ytterkanten, samma storlek

9. J
    Medlem · Nivå 7
    Jag har satt plåtar, liknande fönsterbleck, fast ytan uppviket i bakkant. Limma lätt mot betongen, sen lite extra lim/silikon under skjutdörrskenan. Jag satte några skruv och plugg ner i betongen också.

10. R
    Lösvirkesbyggare · Nivå 11
    Beror ju på vilket fabrikat det är på skjutdörr och karm/skena. Vissa tillverkare tillåter inte infästningar i nedre skenan för att eliminera läckage.

11. JoakimJohansson
    Medlem Nivå 7
    Willab garden är det i detta fall.

12. R
    Beroende på vilken typ av Willab parti det är så skall vissa fästas med skruv i bottenskenan medans andra inte skall det, framgår av montageanvisningarna.

När vi monterade våra partier använde jag en bockad aluminiumplåt som gick in under första profilen på partiets karm och är uppbockad där så långt som karmprofilen tillåter. Tätade med fogmassa mellan aluminiumplåt och skena samt med fogskum mellan skena och betong. Den bockade aluminiumplåten sitter endast fast med hjälp av fogmassan samt karmens tyngd. Vår skena fick inte skruvas fast nedåt då detta skulle påverka vattentätheten. Vårt parti är ett med karm runt om och med bruten köldbrygga. Kan vara så att de partier som har bruten köldbrygga och karmlösning inte skall monteras med skruv i den nedre skenan men där gissar jag....

13. JoakimJohansson
    Medlem Nivå 7
    Wg62eco heter dom. Hoppas monteringsanvisningar medföljer leveransen sen så får ja se hur det ör med dessa,

14. R
    Montageanvisningarna kan du hitta på Willab hemsida. Kan ju vara bra/intressant att läsa innan leverans ;):D