563 läst ·
4 svar
563 läst
4 svar
Montera skjutdörrar uterum
Jag har köpt en hus där uterummet var ett hemmabygge i dåligt skick. Jag har tagit bort allt förutom stommen. Där jag nu ska sätta skjutdörrarna är det bara ett stort öppet hål, men ca 2,5 meter till en sned regel.
Jag kommer alltså sätta dit en bräda en bit längre ner, där den övre glidskenan ska sitta. Problemet är att jag inte hittar några exempel på hur högt den ska sitta jämfört med golvet/den undre skenan.
Finns det inget generellt mått?
Tex att övre skenan alltid ska sitta 1 cm högre än dörrbladens höjd. Eller liknande.
Eller måste jag (och tre personer till) hålla upp skenan och sen lyfta i en dörr i skenorna för att se höjden, sen mäta var skenan hålls (väääldigt stadigt..) i luften. Ja ni fattar, känns bökigt.
Jag kommer alltså sätta dit en bräda en bit längre ner, där den övre glidskenan ska sitta. Problemet är att jag inte hittar några exempel på hur högt den ska sitta jämfört med golvet/den undre skenan.
Finns det inget generellt mått?
Tex att övre skenan alltid ska sitta 1 cm högre än dörrbladens höjd. Eller liknande.
Eller måste jag (och tre personer till) hålla upp skenan och sen lyfta i en dörr i skenorna för att se höjden, sen mäta var skenan hålls (väääldigt stadigt..) i luften. Ja ni fattar, känns bökigt.
Dörr + 2 skenor skall passa i en dagöppning t.ex. 2m eller fasta dm 2,1, 2,2 meter
På WillabGarden är det 2000 mm
På WillabGarden är det 2000 mm
Hej. Dörrarna är 2 meter höga. Hur högt upp ska då den övre glidskenan monteras? 😊
Menar du att övre skenan då borde monteras på 2 meters höjd?
Jag tänker att den borde vara något högre upp än dörrarna, då man dörrarna behöver lite utrymme så de kan glida.
Menar du att övre skenan då borde monteras på 2 meters höjd?
Jag tänker att den borde vara något högre upp än dörrarna, då man dörrarna behöver lite utrymme så de kan glida.
Husägare
· Skåne
· 1 688 inlägg
Har du köpt/beställt dörrar? Det finns alldeles säkert en monteringsanvisning som berättar hur högt den ska sitta.
Är det begagnande dörrar kan det ju bli klurigare förstås, men det kanske ändå går att ta reda på tillverkaren?
Är det begagnande dörrar kan det ju bli klurigare förstås, men det kanske ändå går att ta reda på tillverkaren?
Sorry, glömde skriva att dörrarna var begagnade.F fredrik.johansson skrev:
I alla anvisningar jag hittat på nätet, så förutsätts det att stommen redan är exakt så hög som det behövs för dörrarna.
Jag vetesjutton om det finns någon märkning på dem, ska kolla.
Klicka här för att svara