K
Saknar fönster på en vägg i huset och har planer på att montera ett runt fönster med diameter ca 140 cm. Väggen (inifrån och ut) består av tretex, timmerstomme, luftspalt och slutligen tegelfasad ("gult tegel").

Frågan är hur svårt och dyrt det är att montera ett runt fönster med tanke på tegelfasaden?

/Krille

M
Själva teglet borde inte vara några problem med att ta ut en cirkel. Borra massa hål, bila bort och seran bila rent. Man får nog ha plåt runt hela fönstret dock.

Hur man gör bakom med träreglar och så vid runt fönster och om det arbetet störs av att det är just tegelfasad vet jag ej, finns nog andra här som har bra koll på...

K
Det jag är lite rädd för är att stora delar av tegelfasaden helt enkelt rasar ned när jag borrar/bilar ut fönsterhålet?

Känns tryggast att anlita någon för jobbet men frågan är hur mycket det kan tänkas ta i tid och kosta?

/Krille

Gissar att det behöver slås ett helrunt valv för att det ska funka. Kan säkert vara klurigt att göra det i efterhand utan att det blir sättningar, eller ännu värre... Prova att fråga på mureri så får du kanske bra svar. Redigering: Trodde det fanns en sådan underkategori, men hittar ingen just nu... borde funnits en murarkategori kan man tycka...

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.