Jag ska montera radiatorer. Ena radiatorn är 2,5 meter och otäckt tung så vill vara säker att den hänger kvar stabilt. Det är Thermopanel V4-radiatorer.

Vad ska jag använda för skruv när jag ska dra fast montageskenorna?

Det är 13 mm gips och 12 mm spånskiva bakom. På vissa ställen även regel bakom spånet.

Kanske en trivial fråga för vissa, men vill vara säker. Vanlig träskruv? Nån typ av metallexpander?

Kullrig träskruv typ 6x70-90 om du har regel bakom. 6x40-50 om du har enbart spån. Kan vara värt att förborra i spånet.

En 2,5 meters radiator har förmodligen 3 konsoler om det är en V4 vilket blir 6 infästningar. Förmodligen väger den inte mer än 50-60 kg om det inte är en TP21:a eller tjockare. I så fall kanske 70-80, men oavsett inga problem med ovan.

Krilleman
Har äldre radiatorer som jag monterar upp, dom har ju cc80 och cc70 och andra sköna mått mellan svetsade fästen för konsollerna. Finns det några knep för att säkra detta? Enkel väggspånskiva, vet inte ens om det är 22mm. Kanske är tunnare.

Behöver man köra med någon form av tätning/fogmassa när man drar in skruven? med tanke på ångspärr usw?

Precis som föregående skrivare skulle jag förespråka metallexpander då man vill vara säker på att det sitter. Använder den då man ex sätter upp varmvattenberedare i spånskiva då den inte är lika stark som ex plywoodskiva

• Gilla
KJD
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.