Ska sätta en Scneiderbrytare med pushdimmer.
I väggen sitter idag fas och nolla.
Jag tolkar det dock som att jag måste lägga till en tråd från L- till tråden som är nolla och även en extra tråd från S till fasen.

• Förpackning av Malmbergs smart hem dimmermodul med Bluetooth och appar för iOS och Android.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Diagram som visar inkoppling av Schneider dosdimmer med enkel, utan och dubbel strömbrytare, med anslutningar till fas, nolla och last.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L- går till lampan
L går till fas
Dimmern ska ha nolla
Lampan ska ha nolla
Strömbrytaren ska ha fas in, ha en fjädrande brytare, in till S

Ahh då tror jag att jag har för lite trådar på plats i väggen. Kanske ser bättre ut om jag sätter pucken i taket istället där lampan ska sitta

R Rolle85 skrev:
I väggen sitter idag fas och nolla.
Är det verkligen fas och nolla? Ingen tändtråd?

Nu fick jag bilder från brorsan.
Brun,svart,jord, nolla

Då borde det inte vara några problem att koppla den där. Man får byta några toppklämmor och knöla lite

Men då blir de inga nya trådar alls va? Jag matar drivdonet med brun fas och ena nollan. Men resten?

Ta inte illa upp men tycker du att du har nödig kännedom?

• Gilla
whak
  • Laddar…
Ok

Nu ser jag:
L för fas
N för ena nollan
L- andra nollan till lampan
S svart tändtråd (där båda svarta trådar ska in samtidigt)

R Rolle85 skrev:
Men då blir de inga nya trådar alls va? Jag matar drivdonet med brun fas och ena nollan. Men resten?
Varför tror du brun är fas?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jag får mäta men antingen den eller den svarta, lite olika i olika hus

Du har ju några trådar som går nedåt från dosan, jag gissar att det sitter ett vägguttag där? Om det går tre trådar dit, så måste en av dem vara fas, en är nolla och en är skyddsjord.

Den av dem som även är kopplad till brytaren måste då vara fas. Den andra tråden på brytaren går förhoppningsvis bara uppåt mot lampan? Den måste då vara tändtråd.

Om detta resonemang inte stämmer med hur det ser ut hos dig, så får man undersöka lite mer.

Öppna även uttaget ocj kontrollera att antagandet stämmer, framförallt för att kolla så att inte jord och den förmodade nollan är växlade, vilket vore ett vädigt grovt fel, och väldigt osannolikt. Men det kan bli livsfarligt om det finns ett sådant fel.

När du väl med säkerhet har identifierat vilka trådar som är vad, så är det bara att koppla i enlighet med inkopplingsschemat.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
R Rolle85 skrev:
Jag får mäta men antingen den eller den svarta, lite olika i olika hus
Ja, varför gissa när man kan titta och mäta.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
R Rolle85 skrev:
Nu ser jag:
L för fas
N för ena nollan
L- andra nollan till lampan
S svart tändtråd (där båda svarta trådar ska in samtidigt)
Andra nollan till lampa ?
Varför tror du att du har 2st tändtrådar i strömbrytaren ?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.