13 064 läst ·
49 svar
13k läst
49 svar
montera pelletsbrännare på Viadrus
Som vi eldar idag så eldar jag i 4 timmar med ca 3 inlägg per gång med minst 1 besök i timme under dessa 4 timmar och då hamnar jag på ca 95 grader i tankarna.
Detta håller 1 dygn helt och hållet MEN efter 2 dygn så hamnar ca 35 grader på samtliga tankar..
Men oandra sidan har det inte varit direkt många minus en så länge så det visar sig..
Jag måste nog säga att jag är för lat för att elda, jag jobbar såpass mycket att den förtjänsten som är skillnaden mellan eldning och pellets skulle jag kunna jobba 2 dagar extra och därmed täcka kostnaden för pellets men slippa arbetet hälften av året med eldning...
Har någon nån instruktion eller bild hur man går till väga med att montera täckplåten på viadrus pannan? Han hade en adapter men den var till nån HTH panna sa han?
Skulle kanske kunna moddifieras till att passa min panna...
Roger:
Hmmm, han sa faktiskt att han enbart hade den för att värma varmvattnet...
Mvh
Acke
Detta håller 1 dygn helt och hållet MEN efter 2 dygn så hamnar ca 35 grader på samtliga tankar..
Men oandra sidan har det inte varit direkt många minus en så länge så det visar sig..
Jag måste nog säga att jag är för lat för att elda, jag jobbar såpass mycket att den förtjänsten som är skillnaden mellan eldning och pellets skulle jag kunna jobba 2 dagar extra och därmed täcka kostnaden för pellets men slippa arbetet hälften av året med eldning...
Har någon nån instruktion eller bild hur man går till väga med att montera täckplåten på viadrus pannan? Han hade en adapter men den var till nån HTH panna sa han?
Skulle kanske kunna moddifieras till att passa min panna...
Roger:
Hmmm, han sa faktiskt att han enbart hade den för att värma varmvattnet...
Mvh
Acke
Om du handlar från roslagsbrannaren.se direkt 16.500kr för brännare med tankstyrning, skruv 1.9m 2900kr, frakt för båda 320kr. Sen installerar du själv med bra support på telefon om det behövs. Återstår förråd men det går att lösa med regntunna om du vill vänta med pengarna.
Testat deras leveranstid också?
www.pellets.info rulla ner till roslagsbrännar forumet där så kan du säkert hitta en del info om montaget.
Testat deras leveranstid också?
www.pellets.info rulla ner till roslagsbrännar forumet där så kan du säkert hitta en del info om montaget.
Här har du väl en brännare till rimligt pris.
http://www.blocket.se/stockholm/Pellets_brannare_med_skruv_och_forrad_24977465.htm?ca=11&w=2
Regntunna som förråd år inget bra. Allt spån samlas nere i tunnan och sedan matar inte skruven bra och man får ojämn förbränning.
Underliggande skruv med hål för spånen att ramla ut fungerar bättre.
http://www.blocket.se/stockholm/Pellets_brannare_med_skruv_och_forrad_24977465.htm?ca=11&w=2
Regntunna som förråd år inget bra. Allt spån samlas nere i tunnan och sedan matar inte skruven bra och man får ojämn förbränning.
Underliggande skruv med hål för spånen att ramla ut fungerar bättre.
Redigerat:
Hej
Ja alltså pengarna är ju inte direkt problemet för det finns MEN såklart
så finns det system begagnat för halva priset och den fungerar bra så är
det såklart intressant.
Jag är inte snål av mig själv för isf så skulle jag helt klart köpa nått från blocket i
3000 kr klassen.. Jag försöker vara ekonomisk och som allt här i livet (Främst nybilsköp) så vill man inte ta den första och dyraste smällen..
Tillhör Viking de bättre brännarna?
Jag måste vara ärlig och säga att jag har dålig uppfattning vilka brännare som
klassas som mindre bra, medelklass och PREMIUM??
Priset är inte fel på men här verkar det vara mera elektronik i brännaren jämfört med
roslagsbrännaren, hur känsligt är det?
Finns så många att välja mellan vilket inte underlättar.
Mvh
Acke
Ja alltså pengarna är ju inte direkt problemet för det finns MEN såklart
så finns det system begagnat för halva priset och den fungerar bra så är
det såklart intressant.
Jag är inte snål av mig själv för isf så skulle jag helt klart köpa nått från blocket i
3000 kr klassen.. Jag försöker vara ekonomisk och som allt här i livet (Främst nybilsköp) så vill man inte ta den första och dyraste smällen..
Tillhör Viking de bättre brännarna?
Jag måste vara ärlig och säga att jag har dålig uppfattning vilka brännare som
klassas som mindre bra, medelklass och PREMIUM??
Priset är inte fel på men här verkar det vara mera elektronik i brännaren jämfört med
roslagsbrännaren, hur känsligt är det?
Finns så många att välja mellan vilket inte underlättar.
Mvh
Acke
En lucka kostar iaf en tusing och det kan nog vara värt så kan man enkelt köra ved om brännaren krånglar. Jag köpte satsen från LQH och det ingår även någon slags keramik (säljes om så önskas) helt oanvänd i källaren. Dock fattar jag inte hur den ska monteras in. Tänkte ev ha det i samband med spånförugnen men nu gjorde jag som så att jag kapade ett hål i botten istället.
Alla brännare som tillverkas idag är nog bra. Sverigebrännaren var urdålig och fick försäljningsförbud av elsäkerhetsverket.
Elektronik är det i alla brännare. Skillnaden här är att på Roslagsbrännaren tittar man på lysdioder som tänds när något fel uppstår och på Viking B16 läser man av felet på en display.
Båda brännarna tillgör nog de hållbaraste och har billiga reservdelar.
På Viking B16 kan man ställa in både fläktstyrka och matning.
Hos Roslagsbrännaren finns ingen omställning för fläkten så man får trixa lite med pannspjället och dragbegränsaren för att ställa in rätt luftmängd i stället.
Sitter det ett övertemperaturskydd i Viadrus pannan? Till ett sånt måste man ansluta brännaren så att den säkert stannar när pannan går upp övet 90 grader.
Genom att det inte finns några rörliga delar i dom här brännarna blir dom billiga i drift.
Värmebaronen Viking Bio heter en annan liknande brännare som har problem med hållbarheten. Brännarrör och roster går åt ganska fort och då blir det inte billigt att elda pellets.
Elektronik är det i alla brännare. Skillnaden här är att på Roslagsbrännaren tittar man på lysdioder som tänds när något fel uppstår och på Viking B16 läser man av felet på en display.
Båda brännarna tillgör nog de hållbaraste och har billiga reservdelar.
På Viking B16 kan man ställa in både fläktstyrka och matning.
Hos Roslagsbrännaren finns ingen omställning för fläkten så man får trixa lite med pannspjället och dragbegränsaren för att ställa in rätt luftmängd i stället.
Sitter det ett övertemperaturskydd i Viadrus pannan? Till ett sånt måste man ansluta brännaren så att den säkert stannar när pannan går upp övet 90 grader.
Genom att det inte finns några rörliga delar i dom här brännarna blir dom billiga i drift.
Värmebaronen Viking Bio heter en annan liknande brännare som har problem med hållbarheten. Brännarrör och roster går åt ganska fort och då blir det inte billigt att elda pellets.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Ok, tack för infot
Men jag hur är det med Viking B16 vad det gäller ack. tankstyrning?
Hur kopplar jag in det?
Vad jag förstår så ska jag koppla tempsensorn som finns till brännaren
till pannan, eller?
Behöver jag komplettera eller hur gör jag?
Jag pratade med killen som hade B16 och han verka götrevlig och det kan bli affär
men vill veta mera om tackstyrning samt PLC uppdatering, som det pratas om...
Brännaren är från 06/07 om jag förstod det rätt och behöver man uppdatera programvaran då?
Mvh
Acke
Men jag hur är det med Viking B16 vad det gäller ack. tankstyrning?
Hur kopplar jag in det?
Vad jag förstår så ska jag koppla tempsensorn som finns till brännaren
till pannan, eller?
Behöver jag komplettera eller hur gör jag?
Jag pratade med killen som hade B16 och han verka götrevlig och det kan bli affär
men vill veta mera om tackstyrning samt PLC uppdatering, som det pratas om...
Brännaren är från 06/07 om jag förstod det rätt och behöver man uppdatera programvaran då?
Mvh
Acke
Om PLC är modern med inställning för valfti hysteres behöver du nog ingen uppgradering.
När det gäller styrning av acktank förstår jag egentligen inte varför det inte räcker med den termostat som sitter i brännaren. Laddning av tanken sköter väl en laddomat om?
När jag sett pelletseldning mot acktank har man bara använt den vanliga termostaten i brännaren.
Någon snackade en gång om att man kan ha en rökgastermostat som på något vis hjälper till att få ordning på laddningen. Finns säkert någon som kan det här bra.
När det gäller styrning av acktank förstår jag egentligen inte varför det inte räcker med den termostat som sitter i brännaren. Laddning av tanken sköter väl en laddomat om?
När jag sett pelletseldning mot acktank har man bara använt den vanliga termostaten i brännaren.
Någon snackade en gång om att man kan ha en rökgastermostat som på något vis hjälper till att få ordning på laddningen. Finns säkert någon som kan det här bra.
Viking B16 har en ny finess ...tycker den är riktigt trevlig..
I det nya styrprogrammet trycker man på en knapp i pausläge så matas det pellets ut under 1 minut..Man väger pelletsen och matar in antal gram i styrprogrammet.När man bytt pelletssort tex..gör man likadant och då justeras skruvens gångtid om automatiskt till den nya pelletsen..
Mvh
I det nya styrprogrammet trycker man på en knapp i pausläge så matas det pellets ut under 1 minut..Man väger pelletsen och matar in antal gram i styrprogrammet.När man bytt pelletssort tex..gör man likadant och då justeras skruvens gångtid om automatiskt till den nya pelletsen..
Mvh
Johan:
Så här långt har jag förstått:
Brännaren har en tempsensor som monteras i pannan som stänger av brännaren OM temperaturen överstiger ett visst värde så inte pannan kokar.
Laddomaten 21:
Laddar vattnet från pannan till tankarna, här måste man överstiga minst 80 grader för det ska laddas vad jag vet. Min laddomat 21 styrs idag av en rökgastermostat.
Som jag fatta så ska man eventuellt ha en tempsensor till som sedan kopplas till
huvudtanken 1/3 upp. Tydligen så ska man kunna andvända denna sensorn för att ge en indikation PLC att tanken är uppe i den önskade värdet (Temperaturen).
Detta tillväga gångsättet är pga att genom tempsensorn i pannan ej går att VETA
när tanken är upp i det önskade temperaturen då den måste upp i minst 80 grader...
Hur stängs en pelletsbrännare av när den är överhettad?
Stängs den av helt och hållet av som typ vid ett strömavbrott eller
går den ner i nån sparlåga??
Mvh
Acke
Så här långt har jag förstått:
Brännaren har en tempsensor som monteras i pannan som stänger av brännaren OM temperaturen överstiger ett visst värde så inte pannan kokar.
Laddomaten 21:
Laddar vattnet från pannan till tankarna, här måste man överstiga minst 80 grader för det ska laddas vad jag vet. Min laddomat 21 styrs idag av en rökgastermostat.
Som jag fatta så ska man eventuellt ha en tempsensor till som sedan kopplas till
huvudtanken 1/3 upp. Tydligen så ska man kunna andvända denna sensorn för att ge en indikation PLC att tanken är uppe i den önskade värdet (Temperaturen).
Detta tillväga gångsättet är pga att genom tempsensorn i pannan ej går att VETA
när tanken är upp i det önskade temperaturen då den måste upp i minst 80 grader...
Hur stängs en pelletsbrännare av när den är överhettad?
Stängs den av helt och hållet av som typ vid ett strömavbrott eller
går den ner i nån sparlåga??
Mvh
Acke
Brännaren måste kopplas till pannans övertemperaturskydd. När övertemperaturskyddet uppnår 90 grader blir det ingen ström till brännaren och den stannar.
Brännarens termostatgivare kopplas vad jag hörde nu av en kille som jag lyssnade med mitt i tanken.
Han sa också att en rökgastermostat kan kopplas till laddpumpen och styra laddningen.
Brännarens termostatgivare kopplas vad jag hörde nu av en kille som jag lyssnade med mitt i tanken.
Han sa också att en rökgastermostat kan kopplas till laddpumpen och styra laddningen.