Till nya robotgräsklipparen följde det med en lös nätdel/transformator.
Hade velat montera denna på en garagevägg i trä, eller rättare sagt hängande upp och ner under takutsprånget.

Finns det några regler för montering på trämtrl, tänker på brandskydd, övriga krav är uppfyllda? behöver det vara en icke-brännbar skiva under eller måste den monteras i nån form av inkapsling?
Nätdel/transformator för robotgräsklippare med etikettinformation monterad på en yttervägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

/Dea

De anger kapslingsklassen IP68 och det finns ingen symbol för användning inomhus så denna kan du doppa i vatten om du vill. Men jag skulle inte sätta en sådan pryl från fjärran östern på prov. Det är mycket osannolikt att den skulle kräva något speciellt av installationen, men det ska i så fall framgå av bruksanvisningen. Det enda krav den anger map värme är att omgivningstemperaturen ska vara under 40 grader, men det har troligen ingenting med brandskydd att göra utan endast funktion.

Bruksanvisningen är något förvirrad och där anges att den ska monteras skyddat från regn, teoretiskt sett kan den iofs vara testad för IPx8 men inte klara IPx5 eller IPx6.... men inget om hur den får monteras på olika underlag eller brandsäkerhet.
Finns det nån praxis hur man brukar göra?
230V kabeln är ganska kort och mina utomhusuttag är högt monterade så jag behöver komma på nån form av montering

Redigerat:
En konsumentprodukt av detta slag ska inte ha några krav på montering. Den ska kunna ligga löst. Jag ser inga fästhål för att montera den på vägg, men det kan inte vara några problem med en sådan montering.

Det finns fästhål.
Jag vill alltså inte ha den löst just beroende på det inte funkar med sladden, blir heller inte så snyggt...

D Dea_34 skrev:
Det finns fästhål.
Jag vill alltså inte ha den löst just beroende på det inte funkar med sladden, blir heller inte så snyggt...
Då blir regnskyddat under takutsprånget alldeles utmärkt.

Sedan så kan den ändå fatta eld och bränna ner hela garaget, men det kan de flesta Kina-prylar, så hur den monteras påverkar inte direkt, eller rättare kan i teorin göra det. Men man får ändå säga att det är på marginalen för alla någotsånär vettigt konstruerade prylar.

Det är bara att sätta den på valfri plats :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.