Hej har köpt ett ikea metod kök, vedinge med 3 luckor, samt våglig monteringssats.
Försökte montera det på min inbyggda siemens SX76N095EU, den har variohinge lucka
så ska ju passa till ikeas kök. Men ikeas monteringssats verkar inte alls passa till maskinens fästen.
Finns det några andra skenor att köpa som passar till siemens maskinen? Försökt hitta på nätet,
men verkar ju bara finnas om man har en stor lucka.

• Gilla
tompa_62
  • Laddar…
Har ikea kök och en siemens med vario hänge. Skruvade bara dit luckan med det som följde med...

P
Ikeas sats skall du inte använda bara det som följde siemensen

Jo, har man en hel lucka funkar det, naturligtvis. I mitt (och TS) fall består fronten av tre lådfronter som måste skruvas ihop med något slags beslag.

• Gilla
KiezKicker
  • Laddar…
P
Ja men det är ju en separat operation

Vi (trådstartaren och jag) vet vilket beslag Ikea "förordar", Våglig. Står i första inlägget. Problemet är att Siemensgrejorna och det beslaget inte passar ihop. Därav frågan om det finns andra skenor/beslag som passar.

T
T tompa_62 skrev:
Vi (trådstartaren och jag) vet vilket beslag Ikea "förordar", Våglig. Står i första inlägget. Problemet är att Siemensgrejorna och det beslaget inte passar ihop. Därav frågan om det finns andra skenor/beslag som passar.
Jag har iofs länkat till beslaget/skenan som heter Utrusta och är endast tillför att koppla ihop fronterna. Det bör vara den ni behöver ? :thinking:

T Tobias Knutsson skrev:
Jag har iofs länkat till beslaget/skenan som heter Utrusta och är endast tillför att koppla ihop fronterna. Det bör vara den ni behöver ? :thinking:
ooopps....:oops:

T tompa_62 skrev:
ooopps....:oops:
Fast njae... Den funkar inte heller, inte rakt av. Det sitter samma "vågor" på den här som på Våglig, vilket gör att siemensbeslagen hamnar för "grunt". Jag gissar att man får hitta på något stil med alternativen i länken jag bifogade i mitt första inlägg...

D
Hur har det löst sig med luckan?

Jag löste det genom att sätta fast luckfästena från Siemens på ca 4mm "shims" av masonit, så att de hamnade utanför "vågorna" i Ikeabeslaget. Funkar bra!

D
shims? tunn distansbricka som vanligtvis används för att justera inbördes läge mellan två delar? /wiki)

Ok, men då tycks det gå att lösa, dvs att sätta tre/två lådfronter på en dismaskin med vario hinge.

D Derbyboy skrev:
shims? tunn distansbricka som vanligtvis används för att justera inbördes läge mellan två delar? /wiki)

Ok, men då tycks det gå att lösa, dvs att sätta tre/två lådfronter på en dismaskin med vario hinge.
Japp, jag har en tredelad lucka (40+20+20) med Våglig-beslaget som håller ihop dem.
/Tomas

• Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.