Hej!
Ska montera en 160cm bred loftsäng och behöver lite hjälp angående bärigheten.
Sängen ska monteras i en kortända och en långsida samt i taket i ena hörnet(de sidor som inte angränsar till någon vägg, se bild nedan).
Kortändan ska monteras i en betongvägg så där blir det inga problem att få det att sitta, även regeln som monteras i taket fäst i ett betongtak så det blir nog inga problem där heller.
Det är långsidan som är lite av ett orosmoment. Där består väggen av gipsskivor och metallreglar. Hur ska jag fästa denna sida för att det ska bli så stabilt som möjligt?
Kan man fästa saker direkt i plåtregeln, förstår om det inte blir lika stabilt som att färsta i en träregel, men blir det bättre än en expanderande plugg?
Hur fäster ni tunga saker i en gipsvägg?
Tack!
(bild nedan visar hur sängens konstruktion ser ut)
Ska montera en 160cm bred loftsäng och behöver lite hjälp angående bärigheten.
Sängen ska monteras i en kortända och en långsida samt i taket i ena hörnet(de sidor som inte angränsar till någon vägg, se bild nedan).
Kortändan ska monteras i en betongvägg så där blir det inga problem att få det att sitta, även regeln som monteras i taket fäst i ett betongtak så det blir nog inga problem där heller.
Det är långsidan som är lite av ett orosmoment. Där består väggen av gipsskivor och metallreglar. Hur ska jag fästa denna sida för att det ska bli så stabilt som möjligt?
Kan man fästa saker direkt i plåtregeln, förstår om det inte blir lika stabilt som att färsta i en träregel, men blir det bättre än en expanderande plugg?
Hur fäster ni tunga saker i en gipsvägg?
Tack!
(bild nedan visar hur sängens konstruktion ser ut)
Medlem
· Västernorrland
· 2 088 inlägg
Kan du inte säkra upp den i taket med en regel även i det hörnet som är mot väggen? Eller en regel som står på golvet dikt an mot väggen.
Jo, det skulle man kunna göra.it-snubben skrev:
Men hur hållbart är det om man skulle fästa den med ca 10 st gipsexpander?
Och hur pass hållbart är det om man lyckas finna plåtreglarna och skruva in en grovgängad skruv i dessa?
Medlem
· Västernorrland
· 2 088 inlägg
Att hitta plåtreglarna är inte svårt. Använd magnet för att lokalisera skruvarna som håller gipsskivorna. Men hur väl håller en plåtregel för den lasten? Någon annan medlem har säkert mer erfarenhet av tyngre upphängningar på gipsvägg med plåtreglar. Finns kanske redan framtaget någon skruvvariant för sånt också.
Jag hade aldrig vågat hänga upp en säng i en gipsvägg med stålreglar, jag hade monterat ben (45*70 eller 45*95) ner till golvet, skruvat dessa mot gipsen och sedan målat dessa i samma färg som väggen, alternativt byggt en hel extra "vägg" på 45mm djup längst hela sängen och gipsat den.
Känns som att en stolpe ner till golvet i hörnet som sitter mot gipsväggen är det enda som man skulle lita helt och fullt på. Eftersom det är en 160´s säng så antar jag att man kan tänka sig 2 personer i den, kanske till och med nån aktivitet som kan tänkas öka belastningen ytterligare?!
Klicka här för att svara