nino skrev:
Problemet är väl vid återställningen om man limmar en plastmatta på linoleumen ;)
Jag hade inte tänkt att han skulle limma plastmattan, bara lägga ut den och lägga klinkersen på den.

thomasx skrev:
Jag hade inte tänkt att han skulle limma plastmattan, bara lägga ut den och lägga klinkersen på den.
Ja fast det gör man inte i badrum...

• Gilla
Joak
  • Laddar…
Peter2400 skrev:
Det här systemet borde väl passa,
[länk]
Japp det jag menade, fixen fäster mot underlaget (till viss del) genom indor tec skivorna därför tänkte jag om det ev går att lägga en plast emellan bef. golv och skivorna

nino skrev:
Ja fast det gör man inte i badrum...
Nej, det gör man inte ;)

Fast egentligen, om man bortser från att man i badrum viker upp längs kanten, även om man lägger klinkers ovanpå, antar jag, så funnes väl egentligen ingen anledning att limma där heller, om man bara hade behövt mattan på golvet för att lägga klinkers på. Utan lim blir ju risken för att rörelser i byggnaden överförs till klinkersen och orsakar sprickor ännu mindre. Men som sagt i praktiken inget alternativ i ett badrum.

Så att lägga på renoveringsgips som sblixten föreslår är ingen idé heller?

Många olika bud här nu :)

Jo det fungerar, du har ju betongbjälklag.
Själv har jag haft klinker på 6 mm gips på träbjälklag i 6 år nu utan så mycket som en spricka.

Eftersom du har betong underst och sedan en linoleummatta på det, så kan du lägga i stort sett vad som helst emellan som är ett "dött" material. Det ena du behöver egentligen är något som hindrar fixet från att förstöra linoleummattan, så att du kan återställa.

Tänk på att fixet bygger ett antal mm också, så om klinkersen är 9mm har du inte så mycket att gå på upp till 15mm.

Sen så klart att tänka på är att det inte ska kännas som att klinkersplattorna ligger löst. Man kan ju leka med tanken att armera fixet för att minimera risken för det, med tanke på att golvet kommer att bli flytande.

Skulle du bara lägga klinker så har du utmärkta förutsättningar, bara bort med mattan, slipa bort ev limrester, lägga klinker.
Vill du kunna återställa så blir det svårare att hitta både en konstruktion som håller och som inte förstör mattan.

Är golvet minsta ojämnt så går alla lösningar med 6mm skivor bort, enl mig, då dom kommer svikta och klinkern lossna eller spricka, samma med fogen.

Möjligen med indor tec OM det funkar att lägga plast under, den följer underlaget och armerad fixet

Det ska fungera bra med en renoveringsgips så länge det är plant under (inga bubblor eller gropar i plastmattan).
Använd flytfix så vinner du ett par millimeter på höjden...

Bra poäng från nino där, om golvet är ojämt, det är väldigt viktigt att tänka på om skivor används.

Om man lägger en 6mm rep.gips löst så tror jag det håller max 12mån även om golvet är plant, kan ha fel men det är vad jag tror

Är det en hyresrätt så skulle jag lagt ett laminat i klinker-imitation istället. Som någon annan sa så finns det sådana som ser helt okej ut. Om det medför en förbättring av lägenheten och fortfarande är i bra skick när du flyttar ut så borde du inte behöva bekymra dig om att återställa.
Om nuvarande golv är risigt kanske hyresvärden rent av kan tänka sig att vara med och finansiera. När vi bodde i hyresrätt så hade vi en trevlig hyresvärd som lät oss piffa upp lägenheten och gladeligen betalade allt material så länge vi inte gjorde några extrema färgval.

Ja, när jag bodde i hyresrätt så frågade jag alltid hyresvärden om de kunde stå för materialet om jag stod för jobbet, när jag ville renovera något. De sa Ja varje gång. :)

Så den varianten ska så klart definitivt testas, tycker jag! :)

• Gilla
Thyro89
  • Laddar…
Jo, nu lutar det att jag ska snacka med värden iallafall. Men när jag flyttade in så frågade jag om det skulle bli några renovationer i framtiden, svaret var då ett starkt nej, "lägenheten är i toppskick". Då hänger det stora flagor av lossnad färg i vardagsrummet och en diskbänk med lutning så vatten enkelt kan rinna ned på skåp (luckan och stommen har spruckit till följd av detta) och golv när man diskar, kommentaren där var "men då måste ju hela köket göras om". Därför tror jag det är svårt att få hjälp med materialkostnad för något som bara är kosmetiskt.

Är ytterst glad att jag fått tag på en lägenhet i Stockholm (fick ta över lägenheten av en bekant) så jag vill inte hamna på dålig fot med värden, då lägger jag hellre några kronor själv för att fixa iordning så jag trivs. Förhoppningsvis så tycker han det är ok om jag lägger klinkers och inte tvingar mig betala för att återställa efter avflytt. De som bodde innan fick inget besiktningsprotokoll och inte jag heller, de för nog inget sådant ens, så det är väl svårt för honom att sätta dit mig i slutändan oavsett..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.