A
Efter nio år som elektriker och med eget företag känns det som att jag borde kunna det här, men det kan jag inte. Jag erkänner!

Till mitt problem. Jag ska i veckan montera ett infällt fasadmätarskåp, och jag har ingen som helst aning hur jag ska göra med vindskyddsväven i ursparningen för skåpet.

Skär ett hål och tejpa med vindsskyddstejp?

Vet inte om jag är så förtjust i infällt fasadmätarskåp.
Visst det stör inte utseendet så mycket men stjäl mycket av utrymmet där isoleringen ska vara.
Vi har det på vårt hus (byggt 2010) och man känner kylan i kökskåpet som sitter på insidan mot mätarskåpet.

Bara skär runt och tejpa.

Jag brukar oftast försöka placera de med en 45cm utåt så att man kan få lite mer isolering på insidan. Även be plåtslagaren att få till ett plåtbläck ovanför fasadmätarskåpet.

Annars så lite hur det ser ut i kåken så kan man ju regla på just den väggen som skåpet kommer på insidan för att få lite extra utrymme för rör och även isolering.

Jag brukar släppa upp en slang i vänstersidan och tre i högersidan.

En för inkommande.

En för fiber
En för garage etc.
En för utebel etc.
Brukar även sätta en extra hb eller säkringar för respektive kabel i skåpet så man kan koppla från det som går ut från skåpet smidigt om man skulle behöva men även ha fullt flås i huset.

Sen brukar jag dra en 25-32 slang till elcentralen i huset.
även 2-3 st 20 slang för tex fiber och evt styrtråd för belysning som slavar ett relä etc i fasadmätarskåpet för ytterbel så att all ytterbelysning går på en och samma klocka istället för att de tänds sporadiskt.

En ide kan vara att måla skåpet i husets färg för att dölja det lite. Bra om man gör detta innan energiverket kommer och sätter dit evt antenn i luckan.
Går annars att haka av både lucka och front i efterhand så länge de inte satt deras antenn.

En annan ide har varit att ta ett kort på fasaden och få den utskriven så att man kan klistra den på luckan för att ytterliggare lite dölja det hela.

Redigerat:
  • Gilla
Fmg
  • Laddar…
Det är bara dumt att montera mätarskåp utvändigt om inte elbolaget är stenhårt på de. Mycket smartare att ha de inomhus. Fjärravläsningen gör att det aldrig behöver komma någon från elbolaget för at läsa av.

Nej dom behöver inte in och läsa av MEN dom vill ha tillgång till mätaren för att kunna göra sina mätarbyten som sker hela tiden. Dom byter och lämnar in x% mätare varje år för att kolla att dom mäter rätt.
Och jag tror att alla sedan många år föreskriver att mätarna ska sitta åtkomligt och det innebär i princip ute. Mätare som sitter inne ställer till med stora problem för mätarbytarna för det kan ta veckor att komma in hos vissa.

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
K
Går att få dispans på mätarplaceringen, fick själv ett OK på ny/bytt servis och flytt av tavlan till annat rum av Vattenfall med motiveringen att kabelskyddsröret redan låg framdraget från tomtgräns (vilket det faktiskt gjorde!) Men placeringen var såpass dum att jag valde ett utvändigt mätarskåp på fasad istället.

A
Elbolaget kräver utvändigt placerad mätare.

Problemet är att ytterväggarna levererades färdigmonterade från fabrik med ett färdigt hål för mätarskåpet. Annars hade det inte varit några problem att tejpa runt skåpet.

Kan man ta upp ett hål i vindskyddsväven som är något mindre än skåpet, så att det fungerar som en manschett runt skåpet när man trycker dit det? Eller är väven stum på ett helt annat sätt än ångspärren?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.