11 984 läst · 44 svar
12k läst
44 svar
Montera Ikea metod, blåbetong
Är det 70mm plus puts i väggen? I så fall är det aningen tveksamt att montera överskåp i sån väg, de väggarna brukar bågna bara av att man puttar på dem. Hur ser planlösningen ut?
Om det är tjockare vägg (100mm+) har jag använt fasadplugg till lättbetong, de har anläggningsyta på 50-70mm vilket fördelar mycket bättre.
Om det är tjockare vägg (100mm+) har jag använt fasadplugg till lättbetong, de har anläggningsyta på 50-70mm vilket fördelar mycket bättre.
Monterade själv ikeakök i min föredetta lägenhet för ca 5år sedan.
Då sattes hela köket med skenor och Fisher GB pluggar som var avsedda till lättbetong.
Satte fler pluggar än vad ikea rekommenderade just för att jag ville undvika att skåpen skulle trilla ner.
När skruven är satt så går skenan fortfarande att justera. Dock för att det ska fungera så rekommenderar jag att köpa en laser så du får alla pluggar i samma höjd så du kan få ut max justering ifall det behövs.
Kan försöka leta upp bilder ifall det skulle vara intressant på hur jag gjorde?
Då sattes hela köket med skenor och Fisher GB pluggar som var avsedda till lättbetong.
Satte fler pluggar än vad ikea rekommenderade just för att jag ville undvika att skåpen skulle trilla ner.
När skruven är satt så går skenan fortfarande att justera. Dock för att det ska fungera så rekommenderar jag att köpa en laser så du får alla pluggar i samma höjd så du kan få ut max justering ifall det behövs.
Kan försöka leta upp bilder ifall det skulle vara intressant på hur jag gjorde?
Har liknande väggar och har lärt mig följande:
Ta tillräckligt långa plugg och skruv så det fäster i väggen - putsen håller inte.
När hålet blir oplanerat stort så funkar husfix bra. Antingen för att ”limma” fast pluggen eller för att laga väggen och borra nytt hål.
Ta tillräckligt långa plugg och skruv så det fäster i väggen - putsen håller inte.
När hålet blir oplanerat stort så funkar husfix bra. Antingen för att ”limma” fast pluggen eller för att laga väggen och borra nytt hål.
Hej,
När jag satta upp Ikea-kök i en lägenhet jag ägde för några år sen, oxå med blåbetong, med Metod-skena, så satte jag med kem-ankare och en M6-stav intryckt i kemankaret innan det hade härdat. Då slipper man de spänningar som blir i en plugg med skruv.
Jag satta var 30'de cm vill jag minnas.
Men det tar längre tid och kanske är det overkill med kemankare, det finns säkert nån som tycker så.
mvh H
När jag satta upp Ikea-kök i en lägenhet jag ägde för några år sen, oxå med blåbetong, med Metod-skena, så satte jag med kem-ankare och en M6-stav intryckt i kemankaret innan det hade härdat. Då slipper man de spänningar som blir i en plugg med skruv.
Jag satta var 30'de cm vill jag minnas.
Men det tar längre tid och kanske är det overkill med kemankare, det finns säkert nån som tycker så.
mvh H
Ja, jag har använt kemankare i andra sammanhang, känns som att det blir helt fruktansvärt starkt. Så det är ju nåt att fundera på. Är inte där riktigt ännu, just nu håller jag på att sänka taket för att fälla i spottar
Vassväggar? Uppbyggda med grova reglar, ofta i kryssförband. Sen vass, ståltråd och puts. Långa skruv är då lösningen.H hempularen skrev:Nej, det hade jag i min läghenhet där jag bodde som ung. Detta i sonens lägenhet var mycket mer poröst, det förvandlades till damm vid minsta åverkan, och det var inte svart. Min lägenhet var byggd tidigt 30 tal. Sonens lägenhet var byggd 44, så det är troligen någon sorts kristidsmaterial, det var väl brist på cement under kriget.
Kemankare behövs knappast på köksskåp, dom sitter ändå.
Mina skåp sitter på Ikeas skena med träskruv cc 40 i 70 mm tjock lättbetong och jag är inte det minsta orolig att dom ska komma ner eller att väggen ska bågna.
Som referens kan nämnas att skåpen jag tog ner satt med två spik och det var ett rent h-vete att få ner dom.
Mina skåp sitter på Ikeas skena med träskruv cc 40 i 70 mm tjock lättbetong och jag är inte det minsta orolig att dom ska komma ner eller att väggen ska bågna.
Som referens kan nämnas att skåpen jag tog ner satt med två spik och det var ett rent h-vete att få ner dom.
P Piskfinne skrev:
Ska se ifall jag kan leta rätt på bilderna.
Minns inte exakta måttet, men vill minnas att den gick genom pluggen typ 1cm.
Var rätt sparsam med längden då jag hade badrummet precis intill.
Värt att tänka på är att skenan inte ska upp med skruvar som har försänkt skalle utan den ska vara platt. ”Brickan” som man får med skenan är till för att kunna agera som ett extra stöd.
Ja, det var samma här, en rejäl spik varje halvmeter ungefär. Min undran grundar sig delvis på att man läser här att det är så poröst och "skört". Men som sagt så satt som dom utav h-vetetttomten skrev:
Kemankare behövs knappast på köksskåp, dom sitter ändå.
Moderator
· Stockholm
· 50 952 inlägg
Det finns ju diverse plugg på välsorterade byggvaruhus, som är specifikt för lättbetong. Jag skulle kanske prova det i första hand. Får du bara till det så att skruven tar ordentligt i pluggen, utan att pluggen börjar rotera, så håller det säkert. Och som sagt sätt några fler skruv än Ikea rekommenderar som säkerhetsmarginal. Deras rekommendation är troligen ändå tilltagen med marginal.
Ta till plugg och skruv som verkligen når in i lättbetongen, så de inte bara sitter i putslagret.
Ta till plugg och skruv som verkligen når in i lättbetongen, så de inte bara sitter i putslagret.