16 675 läst ·
44 svar
17k läst
44 svar
Montera Ikea metod, blåbetong
Sida 1 av 3
Moderator
· Stockholm
· 57 787 inlägg
Det finns speciella lättbetongplugg, har dålig koll på hur mycket de tål. Jag satte upp ett kök i min son's lägenhet. Dte var något konstigt poröst material från 40 talet i väggarna. Alla typer av plugg bara roterade i väggen vad man än gjorde. Så körde jag med ankarmassa. Det fungerade väldigt bra. Men då blev det gängad stång i väggen, och mutter med bricka istället för skruv.
Produkter som diskuteras: "ankarmassa"
Ankarmassa R-KEM-II 300 ml FAST
Tvåkomponents polyesterankarmassa
232 kr inkl moms
Läs mer
Produkter som diskuteras: "lättbetongskruv"
Lättbetongskruv
Lättbetongskruvar är speciellt utformade för att användas i porösa material som lättbetong, lättklinker och tegel. Dessa skruvar har oftast en unik gängdesign som är optimerad för att ge en stark och säker infästning i dessa mjukare och
Läs mer
Det låter som slaggplattor, borrdammet är svart och smutsar ned allt. Där fungera grov träskruv utan förborrning bäst. Ett problem med slaggväggar är att de ofta är väldigt tunna så det är lätt att gå rakt igenom väggen.H hempularen skrev:Det finns speciella lättbetongplugg, har dålig koll på hur mycket de tål. Jag satte upp ett kök i min son's lägenhet. Dte var något konstigt poröst material från 40 talet i väggarna. Alla typer av plugg bara roterade i väggen vad man än gjorde. Så körde jag med ankarmassa. Det fungerade väldigt bra. Men då blev det gängad stång i väggen, och mutter med bricka istället för skruv.
Om du har en radonskyddad blåbetonvägg så tänk på att silicontäta hålen så att gasen inte kommer ut.
Produkter som diskuteras: "träskruv"
Träskruv Big Dog ZF Max C4 utomhus FAST
För användning utomhus
126 kr inkl moms
Läs mer
Moderator
· Stockholm
· 57 787 inlägg
Nej, det hade jag i min läghenhet där jag bodde som ung. Detta i sonens lägenhet var mycket mer poröst, det förvandlades till damm vid minsta åverkan, och det var inte svart. Min lägenhet var byggd tidigt 30 tal. Sonens lägenhet var byggd 44, så det är troligen någon sorts kristidsmaterial, det var väl brist på cement under kriget.T toolman77 skrev:
Jag kör med Tox Ytox eller Fischer GB. Ingen risk att de pluggarna snurrar runt. Använd träborr (billig) till förborrningen.
Jag har skruv var 30e centimeter på Metod skenor om jag minns rätt, sitter som berget.
Jag har skruv var 30e centimeter på Metod skenor om jag minns rätt, sitter som berget.