Byggahus.se

Montera Ikea metod, blåbetong

1. P
    Medlem Nivå 1
    Hej!

Har en köksmontering framför mig, och sitter och försöker reda ut vilka plugg/skruv jag behöver för en stadig montering i blåbetongvägg?

Tack!

2. H
    Moderator · Nivå 25
    Det finns speciella lättbetongplugg, har dålig koll på hur mycket de tål. Jag satte upp ett kök i min son's lägenhet. Dte var något konstigt poröst material från 40 talet i väggarna. Alla typer av plugg bara roterade i väggen vad man än gjorde. Så körde jag med ankarmassa. Det fungerade väldigt bra. Men då blev det gängad stång i väggen, och mutter med bricka istället för skruv.

3. P
    Medlem Nivå 1
    Ajdå, ja det är lite det jag är rädd för, jag får helt enkelt köpa lite olika små förpackningar och prova. Förra köket har ju suttit uppe sedan 1964 så att fästa det går ju på nåt sätt :)

4. M
    Medlem · Nivå 5
    Det finns speciell lättbetongskruv med grov gänga, min erfarenhet är att dessa biter bättre i blåbetong än skruv + plugg (men jag har inte monterat några köksskåp med dem)

/M

5. Z
    Medlem Nivå 1
    Jag kör alltid med Essves lättbetongskruv fungerar klockrent i porösa material som lättbetong,Ytong, Siporex och Blåbetong.

• Laddar…
  6. P
    Medlem Nivå 1
  7. P
    Medlem Nivå 1
  8. tttomten
    Medlem · Nivå 14
  9. P
    Medlem Nivå 1
    Det gamla köket satt monterat med 5" spik av grövre modell, men det är inget alternativ som ni ser det? Är ju svårt att justera skenan efter att spiken slagits i.

10. T
    Medlem · Nivå 12
    Det låter som slaggplattor, borrdammet är svart och smutsar ned allt. Där fungera grov träskruv utan förborrning bäst. Ett problem med slaggväggar är att de ofta är väldigt tunna så det är lätt att gå rakt igenom väggen.

Om du har en radonskyddad blåbetonvägg så tänk på att silicontäta hålen så att gasen inte kommer ut.

11. H
    Moderator · Nivå 25
    Nej, det hade jag i min läghenhet där jag bodde som ung. Detta i sonens lägenhet var mycket mer poröst, det förvandlades till damm vid minsta åverkan, och det var inte svart. Min lägenhet var byggd tidigt 30 tal. Sonens lägenhet var byggd 44, så det är troligen någon sorts kristidsmaterial, det var väl brist på cement under kriget.

12. P
    Medlem Nivå 1
    En tilläggsfråga, hur tätt bör man skruva i skenan? En var 40cm typ?

• Laddar…
  13. C
    Medlem · Nivå 17
    Den här tycker jag var bra (fortsätter i en del 2):

14. P
    Medlem Nivå 1

Intressant! Tack!

15. tommib
    Husägare · Nivå 23
    Jag kör med Tox Ytox eller Fischer GB. Ingen risk att de pluggarna snurrar runt. Använd träborr (billig) till förborrningen.

Jag har skruv var 30e centimeter på Metod skenor om jag minns rätt, sitter som berget.