Och dubbelgips är bra för? Och hur är gips fäst i gips?
 
Mer massa för ljudreduktion mellan vägg och det blir lite stabilare. Man brukar skruva genom gipskivan och in i reglarna. Oftast reglar man innerväggar cc30 eller cc40 och en gipsskiva är 120cm bred så man har flera reglar över skivans bredd.

Kan man välja så är t.ex. OSB+gips bättre än dubbelgips då man kan skruva bra i träskivan
 
B Bliddan skrev:
borde ju ca en längsgående nedtill?
Rätt. Är den av plåt kan den vara lite knölig att spika/skruva i.
 
K Kane skrev:
Rätt. Är den av plåt kan den vara lite knölig att spika/skruva i.
inte plåt 1979 va?
 
B Bliddan skrev:
inte plåt 1979 va?
Förmodligen inte. Vet dock inte när det kom in på marknaden. Jag gillar alla fall inte plåt när man skall sätta lister eller hitta användbara reglar på i väggen för att sätta upp saker.....
 
B Bliddan skrev:
inte plåt 1979 va?
inte troligt
kan du inte se skivskarvarna ner vid golvet? om det är från 1979 så är det nog reglat med c/c 60
 
T tergo skrev:
inte troligt
kan du inte se skivskarvarna ner vid golvet? om det är från 1979 så är det nog reglat med c/c 60
ska kolla! Tydligen fasade man inte skivorna för spackling i skarvarna i alla fall
 
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Mer massa för ljudreduktion mellan vägg och det blir lite stabilare.
Och bättre brandskydd.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.