Alltså du skriver att man kan tejpa skarvarna utvändigt men då blir det ju ingen luftspalt utvändigt för drev isoleringen?

H
kanske skrev lite otydligt där.
på insidan vill man ju ha diff. tätt och de kan man göra på olika sätt.
tejpen ska alltså sitta på insidan och de måste då vara en diff. tät tejp.

anledningen varför du inte ska två diff. täta lösningar mot varandra (två plastade drev) är om de skulle komma in fukt imellan dreven så har de otroligt svårt att torka ut och de leder till mögel påväxt

H
KnockOnWood skrev:
Du kan lika gärna skära remsor av "vanlig" gullfiber.

och

Sorry hul, detta blir mer och mer förvirrat!
Tätt, men inte för tätt?

Diffussionstätt, men inte för diffussionstätt då?

Huset behöver naturligtvis inte "andas" runt fönsterkarmarna eller genom väggarna.
Det har vi ju ett separat till-/frånluftsystem för.
blir väldigt svårt att diskutera med dig som inte vet hur de fungerar, blanda inte in ventilationssystemet i detta.
Du måste skilja på olika delar av konstruktionen.
Insidan ska var helt tätt så tätt du bara kan få den.
De är ju självklart utsidan som ska vara tät men inte för tät, utan den ska ventileras. med andas menade han klart att fasaden/fönster etc. behöver andas och detta görs genom luftspalten.

För din del hade jag rekommenderat lite böcker i grundläggande byggfysik, finns många lättlästa som funkar bra.

Lustig tråd det blivit en som skriver mycket om lite, eller ska vi kalla det för att slå in öppna dörrar med storslägga.

Hela poängen är att det ska finnas möjlighet för konstruktionen att torka ut om det kommer in fukt. Sen är ju frågan hur mycket som behövs för att det ska hålla sig torrt nog. Den ventilerade fasaden är ju ändå ganska nära.

Jag undrar vad hul menar med tryckskillnad hela tiden. Om man har ett fönster öppet är det i stort sett samma lufttryck på insida som ute, dvs ingen tryckskillnad. Börjar huset ruttna då? Samma gäler för de flesta garage, ekonomibyggnader nn. Samma tryck uta som inne. Endast där man har någon typ av mekanisk ventilation kan det finnas en tryckskillnad.
Eller menar han något helt annat? Kanske ångtryck?

Enligt instruktioner för PVC fönster så går det precis till så som trådskapren gjorde..Ja som amatör fatta fortfarande inte vad felet är! Även om det inte sitter nån luftspalt eller liknande.. skummet i sig borde vara bättre än drev som ej kan suga åt sig vatten

H
Thomas_Blekinge skrev:
Jag undrar vad hul menar med tryckskillnad hela tiden. Om man har ett fönster öppet är det i stort sett samma lufttryck på insida som ute, dvs ingen tryckskillnad. Börjar huset ruttna då? Samma gäler för de flesta garage, ekonomibyggnader nn. Samma tryck uta som inne. Endast där man har någon typ av mekanisk ventilation kan det finnas en tryckskillnad.
Eller menar han något helt annat? Kanske ångtryck?
Då har vi ytterligare en som inte förstår hur en tvåstegstätad fasad fungerar och varför man har de.
Så du menar att du har dina fönster öppna när de regnar samtidigt som de blåser storm?
Självklart då har du större problem du behöver inte bry dig om tvåstegstäta någon del av huset.

Ni andra borde göra de eftersom de är otroligt viktigt att inte få fuktig luft som vill tryckas in i fasaden.
läs bifogad artikel så står de lite mer om de, där nämner dom bla. att stormen Gudrun plus regn kan likställas vid 50mm vattenpelare över hela fasaden inkl. dörrar/fönster. Det blir ganska stora krafter som fasaden ska klara har man då en tvåstegstätad fasad så blir den reducerad avsevärt

https://issuu.com/byggteknikforlaget/docs/8-09/34

Redigerat:
H
Lennart Lind skrev:
Enligt instruktioner för PVC fönster så går det precis till så som trådskapren gjorde..Ja som amatör fatta fortfarande inte vad felet är! Även om det inte sitter nån luftspalt eller liknande.. skummet i sig borde vara bättre än drev som ej kan suga åt sig vatten
skummar du så får du ju ingen luftspalt, luftspalten som är de viktiga för att skapa en fuktsäker konstruktion.
Sedan har skum massa andra dåliga egenskaper, vilket och är anledningar varför jag aldrig skulle använda de för att montera fönster

Nä men det kommer luft både in och utvändigt. men att visst det kommer ej igenom någon luft i fogen skummet alltså.. men skummet ska vara mögemresistent och tåla fukt så borde ej vara några problem kan ja tycka. Montera man med bleck så måste man ha skum tror jag.. PVC är ju det mesta populära i kontinenten.. skulle det vara så riskabelt så borde det varit sälj förbud

Trycket är en fråga i sig, tryckskillnaden mellan ute och inne stoppas i och med fuktspärren.

Det hul pratar om måste vara mellan fönsterkarm/drev och utsida/fukt? Men det är inte lufttätt bakom fodret så det borde bara bli marginell tryckskillnad vid plötsliga väderomslag? Kan det vara så att luftspalten är där för att förhindra kapilärsug av drevningen?

hul: Jag har inte läst din bifogade pdf ännu (sitter på mobilen)

Borde gå att dreva även med monteringsbleck kan ja tycka. Utvändigt är det ju inga problem. På insidan kan dom vara i vägen men borde gå att lägga i mellan blecken. Men ja har säkert fel där hehe.. någon som har drevet med montering bleck på

H
Lennart Lind skrev:
Nä men det kommer luft både in och utvändigt. men att visst det kommer ej igenom någon luft i fogen skummet alltså.. men skummet ska vara mögemresistent och tåla fukt så borde ej vara några problem kan ja tycka. Montera man med bleck så måste man ha skum tror jag.. PVC är ju det mesta populära i kontinenten.. skulle det vara så riskabelt så borde det varit sälj förbud
först och främst kan du inte jämföra kontinenten mot norden, helt olika förutsättningar helt olika problem.
Men du måste förstå varför luftspalten finns. som jag nog har sagt 20 gånger nu så är de tryckskillnaden som är de viktiga. utan luftspalt så får du får du en tryckskillnand och de kommer trycka vatten över konstruktionen har du då den minsta spricka i skummet eller får de med tiden så kommer vatten trycka in

H
Johannes Carlsson skrev:
Trycket är en fråga i sig, tryckskillnaden mellan ute och inne stoppas i och med fuktspärren.

Det hul pratar om måste vara mellan fönsterkarm/drev och utsida/fukt? Men det är inte lufttätt bakom fodret så det borde bara bli marginell tryckskillnad vid plötsliga väderomslag? Kan det vara så att luftspalten är där för att förhindra kapilärsug av drevningen?

hul: Jag har inte läst din bifogade pdf ännu (sitter på mobilen)
Okej läs den så tror jag du förstår. tryckskillnaden hindras klart inte av någon fuktspärr.
De gäller inte bara mellan fönsterkarm och drev utan över hela fasaden som har en sida ute och en sida inne.

Jaja vi kommer sätta 3 med skum och dom i sovrummen med drev som hul skriver och 3 som trådskaparen förklarade så få vi se om det mögla fortare med skum sen hehe!

• Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.