Luftspalten är till för om det skulle komma in vatten där imellan genom kondens? Så det lätt rinner av förståss också

Jag tror Kow kommer att ha sitt lilla stall utan fuktskador runt fönstren i åtskilliga år, utan att täta på annat sätt, än han redan gjort.

• Gilla
Hullefar och 4 till
  • Laddar…
Många sätter ju tejp mellan mellan regel och fönsterkarm för att ev förhindra fukt, vatten eller liknande tränger in i isoleringen. vad säger reglerna om detta!

H
Lennart Lind skrev:
Luftspalten är till för om det skulle komma in vatten där imellan genom kondens? Så det lätt rinner av förståss också
Är inte helt hundra på hur du menar, kan du ta de en gång till.
Men man ska sträva efter att ha ventilerad luftspalt, och då få en "torr" tryckutjämningskammare.

Sedan behöver man självklart inte göra på detta sättet, jag är den första att erkänna att enstegstätade konstruktioner är ypperligt när man gör de noggrant och bra men de är otroligt känsliga för felaktigt montage, rörelser framtida sättningar etc.
som vi vet krävs de ytterst små sprickor eller håligheter, i detta fallet fogskummen, för att fukten ska leta sig in.
Tex. är livslängden för de flesta fogskum 1-25 år beroende på förhållanden.

Kolla den filmen där har ingen luftspalt vad jag kan se!?

Det jag undrar är om man kan sätta en spikläkt efter man har drevat klart fönstret som både täcker regel, panelkanten plus fönsterkarmen.. alltså man täcker då över drevnings springan på 10mm på detta viset.. vårt fönster kommer vi sätta precis innanför panelen börjar, 22mm in alltså. Så spikläkt på 23 24mm så blir det som en ram runt där man även lägger en latex fog runt.. så kan inget vatten rinna in från sidan av panelen är tanken. Sedan foder därpå.. om det skulle funka ?

H
Lennart Lind skrev:
[länk]
Nä, å andra sidan är detta en Fiskarhedenvillan. Inte direkt kännt för sin kvalité och genomtänkta lösningar.
Både, du, jag och de flesta på detta forumet kan nog hitta åtskilliga saker som man borde göra annorlunda inte bara ur fuktsynpunkt.

men testa och googla lite studier på detta, finns flertalet.
här är lite kort fakta om de:
http://www.fuktcentrum.lth.se/filea...r/2016/TvaastegstaetadeFasadeLuftspalt-AM.pdf
http://energy.extweb.sp.se/ffi/tata_fonster.asp

De jag nämner är ju inget kontroversiellt direkt i branschen utan är accepterad fakta. Tror bara många amatörer och hemma snickare inte riktigt vet vad en tvåstegstätad konstruktion är för något och hur den fungerar

Ja kan inte mycket detta ämne.. men vill lära mig! Därav alla frågor! :)

H
Fråga på, jag talar för vad jag tror på och andra för vad dom tror på sen är de klart upp till dig vad du vill tro på

"Svenska hantverkare och ”gör det självare” har monterat fönster och dörar i årtionden med karmskruv. De kan tekniken och känner sig trygga med den. Dessutom så gillar vi att dreva fönstren för att möjliggöra ventilation. ”Det ska bli tätt, men inte för tätt, huset ska kunna andas” och det gör det med vår teknik: Säger Carl-Gustaf Svensson, ägare och grundare till Kronfönster som också är den som har patenterat tekniken. "

Ok men min tanke är att sätta spikläkt intill panelen på huset som täcker ändå fram till karmen. Alltså ingen luftspalt imellan där. så om ja fräser ett 5mm spår i varje läkt så kan man kalla detta för luftspalt? Borde vara samma sak.. allt blir krångligare när man ej vill skruva i karmen eller få plats att mata in fönstret längre in pga för smälla väggar

Är det drevningen där i sig som behöver tomrum på luft eller vad? Eller är man rädd att trät ska mögla? Finns ju drev som är inplastad

H
diffusionstätt ska du "alltid" ha på insidan och detta kan utföras på flera sätt.
väljer du dreva så ska den vara plastad mot insidan och ej plastad mot utsidan.
väljer du fog ska den vara tät mot insidan ej plastat drev mot utsidan.
sedan kan du även tejpa då ska de vara ej plastat drev mot utsidan.

men alla fallen ska ha en luftspalt mellan yttre drev och plåt/list/etc.

Ok vi har valt fönster med karmskruv och endel med bleck. Man dreva ju båda in och utsida.. så man få ej ha plastas drev utvändigt! Många regler här! Lärde ja mig en sak till.. ja har redan köpt drev som enbart är plastas. Få köpa oplastad också då

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.