Jag ska montera ett litet IKEA-kök i en etta och kan inte använda de små originalplastfötterna eftersom det ska dras avloppsrör med fall under stommarna. Det blir alltså en något förhöjd sockel som blir cirka 10-13 cm hög.

Jag funderar på att montera fasta transporthjul under stommarna istället för ben eller fast sockel. Vill någon avråda mig från detta?

Först tänkte jag snickra egna socklar i plywood men kom sedan på att det sannolikt går snabbare att skruva dit justerbara möbelben. Med ben är det dessutom enklare att dra rör och elkablar under köket eftersom utrymmet under stommarna blir mer luftigt och öppet. Sedan tänkte jag ett varv till och fick idén att istället för ben skruva fasta transporthjul under stommarna. Alltså inte länkhjul som kan vridas utan hjul som bara rullar i en riktning.

Fördelarna med hjul är flera: Dels kommer det bli enklare att rulla stommarna på plats. Man slipper lyfta eller skjuta dem längs golvet med risk för repor i parketten. Om elektrikern eller rörmokaren behöver dra ut en stomme för att komma åt bättre så låter det sig enkelt göras. När köket är färdigt och fast monterat på plats så kommer hjulen - enligt mina teorier i alla fall - att bättre låta parketten, som ligger under hela köket, röra sig.

Den enda nackdelen med hjul som jag kan komma på är att det inte blir lika enkelt att justera höjden på varje enskilt hjul. Men eftersom skåpen ändå ska hängas på skenor och golvet är så plant som det kan bli (flytspacklat) så tänker jag att det kan bortses ifrån. Vid behov kan man ju shimsa.

Även om jag köper kvalitetshjul (inte Jula eller Biltema) bedömer jag att den totala kostnaden för hjulen inte blir mer än cirka en tusenlapp, vilket är småsummor i sammanhanget och inte alls mycket dyrare än justerbara möbelben.

Är det någon som kan se en uppenbar nackdel med att montera köksstommarna på hjul?

Bör jag välja en viss typ/material av slitbana med tanke på den statiska belastningen över tid?

Om skåpen inte skall vara flyttbara behövs inga hjul. Justerbara eller fasta stödben fram under skåpen plus upphängningen i bakkant räcker och blir smidigt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.