Hej!

En riktigt dumfråga (för en nybörjare som mig) som förhoppningsvis är enklare än vad jag kan ana. Har köpt ett par duschdörrar som tillsammans ska skapa ett hörn. Min fråga är helt enkelt hur långt ifrån väggen som väggprofilerna som håller dörrarna ska sitta?

I manualen ser det ut enligt bifogad bild.

Länk till dörrarna jag köpt:
https://www.bygghemma.se/kok-och-ba...o-space-sbnf-bockad-med-knopp/p-676864-676866

Tack på förhand!

• Installationsmanual för duschdörrar med mått och väggprofilindikationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej! Det är ingen dum fråga. Är ju bättre att kolla om man är osäker än chansa i ett badrum och göra hål i tätskiktet på fel ställe.

Är det en 800 eller 900 duschhörn du har? Om du kollar på bilden visar den ett sträck ifrån innerhörnet till centrum skena för duschväggen. Det är strecken som har ett L i mitten. Kollar du sen den lilla rutan bredvid ritningen på duschen så visar den att L=783mm för 800's dusch och L=883mm för 900's dusch. Alltså beroende på vilken modell du har skall du ha L-måttet ifrån innerhörn till centrum duschvägg (y)

Kollade länken nu å de fanns ju inte ens 800/900s duschväggar! :thinking:

Tack för snabba svar! Precis, 740mm är de dörrarna som jag beställde. Känner mig riktigt förvirrad!

På paketen som dörrarna kommer i står det dessutom L=73.3/H=200cm.

K KrutKapten skrev:
Tack för snabba svar! Precis, 740mm är de dörrarna som jag beställde. Känner mig riktigt förvirrad!
Är dom 740mm inkl profil? Eller 740mm + profil?

• Gilla
it-snubben
  • Laddar…
Okej! Laddade ner instruktionen men de finns ju inte ens me i instruktionen varken 740 eller 640 som dom säljer på bygghemma. Märkligt. Men när man kollar alla olika modeller i instruktionen så verkar det ju vara att skenan skall monteras 17mm kortare än totalmåttet. Så i ditt fall borde det ju vara 723mm ifrån innerhörnet till centrum skena. Går det att måtta ut det å sen om ni är två kanske man kan hålla upp dörrarna efter markeringarna och se om det stämmer?

Det är dörrarna som är 740 mm. Kabinen är 900x2000.

Längst ner på sidan står det att den är justerbar 890-910mm och om man bläddrar till bild 2 så står det mått som bekräftar det.

• Gilla
Snickarkirre
  • Laddar…
Ja då är ju problemet löst. Då är det ju 883mm som du ska köra på. Jävligt konstigt dock att dom skriver ut längden på dörrbladen och inte storleken på själva duschen!

S Snickarkirre skrev:
Jävligt konstigt dock att dom skriver ut längden på dörrbladen och inte storleken på själva duschen!
För att man köper dörrarna styckevis. Man beställer 2 om man vill ha ett hörn.

Oj, 883mm då är jag gjort bort mig... Jag antar man inte kan kompensera i form av att köra 800mm gentemot ena dörren och 966mm mot den andra? Har inte tillräckligt med utrymme på ena sidan.
Jäklar vilken tabbe.

Fy tusan vad dumt av bygghemma att döpa produkterna till längden på glaset när det är standard att namnge hörnmåttet.

• Älska
KrutKapten
  • Laddar…
Det bästa är nog att byta ena dörren till en smalare.

Den finns i 640 också, vilket ska ge 790-810 mm.

• Gilla
kulle
  • Laddar…
Smart, det är ju faktiskt ett alternativ!

it-snubben it-snubben skrev:
För att man köper dörrarna styckevis. Man beställer 2 om man vill ha ett hörn.
Okej då e ja me

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.