L Liteavvarje skrev:
Den största frågan är vilket system du vill , den vanligaste är Bosch
Det finns scheman på uttagen , på vilka stift som det ska kopplas , och tar man ut minus från chassi och sedan hämtar man hem de olika delarna från respektive del
Såsom lysen ,broms blinkers
För att göra en lång historia kort och inte kopiera in bilder , så besök länken här så kommer du rätt
[länk]
7-stift det var för många år sedan. Dagens kontakter har 13 eller så. Och dessa två system (7 och 13 stift) har inget med Bosch eller någon annan tillverkare att göra utan är standarder.
Vad cigg-uttaget har med detta att göra är mig en gåta.
Det stämmer också att moderna bilar med canbus inte gillar om man nallar ström från bromsljuskabeln eller blinkerkablarna. Det kan eventuellt gå om släpet enbart har LED-lampor.

• Gilla
colten1860
  • Laddar…
L
T Thomas_Blekinge skrev:
7-stift det var för många år sedan. Dagens kontakter har 13 eller så. Och dessa två system (7 och 13 stift) har inget med Bosch eller någon annan tillverkare att göra utan är standarder.
Det stämmer också att moderna bilar med canbus inte gillar om man nallar ström från bromsljuskabeln eller blinkerkablarna. Det kan eventuellt gå om släpet enbart har LED-lampor.
Börjar begripa sitsen nu :), bra med info , men tror inte jag behöver sätta en krok i denna tappning , mina bilar är klara från fabrik med gammal teknik :)

Halloj! Som föregående talare skriver, bilen gillar ej när man tjuvar ström från komponenter i bilen, men så är det när man eftermarknadsmonterar dragkrok med elsats själv.
Köpte mitt kitt (westfalia med tillhörande canbussats) från ramader.se tror jag det var.

Bra och tydliga instruktioner angående montering av dragkroken med dess krockbalk i bilen, dock sämre med isärskruvningen av kofångaren, vilket man får ta reda på själv hur man demonterar.

Tog tjuvström från 12volts uttaget (som finns i bagageluckan, vilket många bilar har idag) sedan därifrån till andra sidan där styrenheten sitter för bromsljus, backljus, blinkers medmera. Medmera,. Sedan är det inte enklare/svårare att man får mäta sig fram vilken kabel som är vad, dvs prova bromsa, prova blinka osv.

Men absolut värt de pengar man sparar på att montera själv jämtemot lämna in på verkstad, lycka till!

P
Jag ska själv montera en. Det finns flera varianter av el-kabelsatser. Den enklaste och billigaste är den som verkligen tar ström från baklampor etc. Tror den bara finns som 7polig. Sätta en sådan på en bil med lampövervakning kommer nog skapa julgran på instrumentpanelen.

Sen finns de som är mer anpassad för modernare bilar. En 2009a borde vara modern.
Både 7 och 13 poliga har en liten dosa som måste drivas av 12V. Denna dosa har elektroniska reläer som får sina signaler från strömtjuvar som kopplas på bilens lampor vilket gör att de inte stör bilens lampor. I den sats jag tittade på först hade också någon kablel som skulle kopplat bort backsensorer men jag förstår inte hur detta sker då man tar klipper en sladd till parkeringssensorelektroniken och kopplar den till dosan.

Sen finns orginal kabelsatser där man kopplar in på CAN systemet men då behöver bilen veta om att det finns ett drag så bilen aktiverar dragelektroniken.

Dragkrokslagret tar 200-300 extra för de enkla satserna med elektroniskareläerna och 1900 för orginalsatsen. Jag frågade Audi (som min bil är) och de skulle ha 4000.....

Så välj i allafall uppgraderingen på en 2009

Redigerat:
T Thomas_Blekinge skrev:
Det stämmer också att moderna bilar med canbus inte gillar om man nallar ström från bromsljuskabeln eller blinkerkablarna.
Det är ju därför cigguttaget kommer in i bilden. Istället för att nalla ström från bilens lampor har man en dosa emellan med egen strömförsörjning.

det är precis samma grej att ”tjuva ström” där bak som om att tjuva där fram, det är en canbusbox, i säkerligen nästintill varje fall till dagens eftermarknadskrokar, så det spelar ingen roll att man tjuvar på blinkerskabel eller bromsljuskabeln, bilen blir lurad av boxen oavsett om den sitter där fram vid cigguttaget eller där bak (närmare dragkroken, lite kortare sträcka att dra kabel) men precis som förre talare skrev. Hade dock inte backsensorer på min bil så
Vet ej hur det hade blivit Med vänlig hälsning, Emil :)

P
K Kane skrev:
Här brukar jag köpa Westfaliasatser ifrån, [länk]
Bra priser, bra service och bra installationsanvisningar.
Mycket bra priser! OCh måste säga att det var en bra installationsguider i de där satserna... Är det original Westfalia?

Och är det enkelt att handla där? Jag mnerar accepterar dom att skicka till Sverige? Tyskarna kan ju vara lite knepiga ibland att skicka utomlands..

P TheStills skrev:
Mycket bra priser! OCh måste säga att det var en bra installationsguider i de där satserna... Är det original Westfalia?

Och är det enkelt att handla där? Jag mnerar accepterar dom att skicka till Sverige? Tyskarna kan ju vara lite knepiga ibland att skicka utomlands..
Det är originalkrokar. Inga problem att handla därifrån.

Kolla annars bilenochjag.se
Vi köpte vår dragkrok och elsats därifrån. Valde en modellspecifik box. Bättre integrering mot bilens elsystem. På vår Ds5 så stänger den av kamera och backvarnare samt att bilen håller koll på trasiga lampor på släpet.
Det som tog längst tid var att få bort plastskalet bak.

K Kane skrev:
Det är originalkrokar. Inga problem att handla därifrån
Fördelen med att eftermontera drag numera är att man inte behöver registreringsbesiktiga bilen. Troligen fordras det lite nyare modell än 2009.

Rent formellt krävs det att tillverkaren har låtit typgodkänna bilmodellen med dragkrok och att dragkroken är typgodkänd. Så man får se upp om man köper en billig no-namekrok och/eller har en udda bil i sammanhanget...

Det står väl numera ingenstans om bilen har dragkrok eller inte och därför är kravet att besikta borta eftersom ingen vet när den monterades.

När man besiktar nästa gång efter monteringen så ska dom lägga till den informationen i reg-registret. Är det tänkt... Jag har besiktat min bil en gång efter monteringen, men då la dom inte märke till dragkroken.
Står det 'Kopplingsanordning: Kula' i registret så vet transportstyrelsen att bilen har dragkrok.
Saknas raden 'Kopplingsanordning' och uppgifter om maximala släpvagnsvikter så är inte bilen typgodkänd med/för dragkrok.

Vikterna står med på alla nya bilar oavsett om dragkrok är monterad eller inte huvudsaken bilen är godkänd för dragkrok.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.