Patrik_Hed skrev:
Läs om hela tråden och läs det jag skrivit. Tror att det har blivit en ihopblandning av uttag och armaturer.

//Patrik
Jo.. någon viss Patrik_Hed måste ha missat de i orginalposten?

"Får man montera en armatur som har ett jordat uttag när de inte finns någon jordkabel i röret? Hur löser man det problemet?"

d^_^b

Rrrrr skrev:
Jo.. någon viss Patrik_Hed måste ha missat de i orginalposten?

"Får man montera en armatur som har ett jordat uttag när de inte finns någon jordkabel i röret? Hur löser man det problemet?"

d^_^b
Och sen när började armaturer ha uttag? TS menar nog jordad stickkontakt. ;):cool:

//Patrik

Det var just det uttaget jag reagerade på :)

Och min badrumsarmatur har ett jordat uttag.

Redigerat:
Patrik_Hed skrev:
Och sen när började armaturer ha uttag? TS menar nog jordad stickkontakt. ;):cool:

//Patrik
Armaturer för badrum brukar inte helt sällan ha uttag i sig. Var en sån jag tänkte på iaf då jag läste orginalposten..

Patrik_Hed skrev:

//Patrik
Ganska vanligt att badrumsarmaturer har inbyggt uttag, tänk en som ska sitta över spegeln.

Haha Okej, jag får erkänna mig besegrad. Tänkte inte på badrumslampor vid speglar. Får skylla på övertid. :cool:

//Patrik

haha, blev helt yr av att läsa denna tråd :D

Koppla bort uttaget.. Känns väl inte helt rätt, men ingen kan få ut nån spänning på uttaget. Dra sedan fram jord när tillfälle ges och anslut uttaget igen, MED jord.

DjAlbert skrev:
Koppla bort uttaget.. Känns väl inte helt rätt, men ingen kan få ut nån spänning på uttaget. Dra sedan fram jord när tillfälle ges och anslut uttaget igen, MED jord.
Och om armaturen är i metal med jordning...

Tänkte aldrig så långt.. Det är väl sant att även armaturen ska jordas. Men nu pratades det väl iof om uttaget, men visst, dra fram jord från början o jorda allt, så blir det rätt gjort. Gör rätt från början i detta fallet, så kan alla sova lugnt sen.

Mikael_L
Glöm framförallt inte att alla vägguttag i badrum, helt utan undantag, måste vara skyddade av jordfelsbrytare.

Dra fram jordning och se till att ha jordfelsbrytare.

(Om man inte vill kosta på skyddsjord och jordfelsbrytare till badrummet så får man leva med den gamla porslinsbubblan ett tag till)...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.