7 898 läst ·
36 svar
8k läst
36 svar
Montera altanen rätt - enligt proffsen
Svenskt trä är inget forskningsorgan. Det är en branschorganisation som ger ut de råd som gagnar medlemmarna bäst, precis som alla andra branschorganisationer.A Autodidak1 skrev:
Du skrevA Autodidak1 skrev:Förstår inte vad som var lögnen, förtydliga gärna?
Jag ställde frågor om en annans vetenskapliga belägg för sitt påstående.
Utöver det så refererade jag till en icke statistiskt säkerställd fallstudie som jag har gjort (och som pågår än) och förde ett teoretisk resonemang om eventuella för- och nackdelar med att lägga syllpapp under trall.
Hur är detta en lögn? Svara gärna med en uppsats om minst 200 ord.![]()
Har du också gjort vetenskapliga undersökningar på det som svenskt trä? Vilken undersökning eller test grundar du detta på?
Så vilka vetenskapliga undersökningar pratar du om ?
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 inlägg
Förstår att du troligen inte läst så mycket juridik som får det till en lögn.T twoody skrev:
Svenskt trä är en branschorganisation som är ledande inom forskning och utveckling inom träbyggande i alla sina former. Då rekommendationer förändras eller nya material kommer så sker den utvecklingen efter forskning och/eller evidensbaserade undersökningar. Då har de nu kommit fram till att altaner håller bättre med de nya läggningsanvisningarna. De införlivas också i i kommande utgåva av AMA Hus 21 och RA Hus 21 som fungerar som biblar för seriöst byggande (och entreprenader upphandlas ofta enligt kvalitetskraven i dessa).
Men om du tror att en random medlem på Byggahus genom att säga näää, kan det bättre så har jag inga problem med det, men jag tror inte på det påståendet utan ordentlig underbyggnad.
@Nicke Nyfiken Det stämmer att de inte är ett forskningsorgan, men det är de som forskar mest inom träbyggande i Sverige, både själv och via sina medlemsföretag (och andra samarbetspartners, t.ex högskolor). Jag har själv varit på deras träffar där bland annat forskning redovisas (inte altaner i det fallet). Träffarna/konferenserna är ofta gratis för de som jobbar med trä/byggande på något sätt.
Men kom igen nu har du någon info om det du vräker ur dig eller var det lögn om allt det vetenskapliga.A Autodidak1 skrev:Förstår att du troligen inte läst så mycket juridik som får det till en lögn.
Svenskt trä är en branschorganisation som är ledande inom forskning och utveckling inom träbyggande i alla sina former. Då rekommendationer förändras eller nya material kommer så sker den utvecklingen efter forskning och/eller evidensbaserade undersökningar. Då har de nu kommit fram till att altaner håller bättre med de nya läggningsanvisningarna. De införlivas också i i kommande utgåva av AMA Hus 21 och RA Hus 21 som fungerar som biblar för seriöst byggande (och entreprenader upphandlas ofta enligt kvalitetskraven i dessa).
Men om du tror att en random medlem på Byggahus genom att säga näää, kan det bättre så har jag inga problem med det, men jag tror inte på det påståendet utan ordentlig underbyggnad.
@Nicke Nyfiken Det stämmer att de inte är ett forskningsorgan, men det är de som forskar mest inom träbyggande i Sverige, både själv och via sina medlemsföretag (och andra samarbetspartners, t.ex högskolor). Jag har själv varit på deras träffar där bland annat forskning redovisas (inte altaner i det fallet). Träffarna/konferenserna är ofta gratis för de som jobbar med trä/byggande på något sätt.
Så vilka vetenskapliga undersökningar pratar du om ?A Autodidak1 skrev:Förstår att du troligen inte läst så mycket juridik som får det till en lögn.
På tryckimpregnerat så håller jag med om det som stog i artikeln, vackra sidan upp oavsett om det är glad eller sur.S surfarn skrev:
En av 3 större altaner jag byggt på senaste så la jag första med glad gubbe, den är värst skålad av alla, jag vet inte om det är pga den är mest solutsatt eller om det var skitvirke.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 inlägg
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 inlägg
Tackar för det utmärkt formulerade och relevanta svaret som bemöter sakfrågan på ett sakligt sätt. Intressant att du anser att användandet av ett ord som inte har någon exakt definerad betydelse är det viktigaste i resonemanget som jag för, antar du inte läst/förstått mer av inlägget?Nicke Nyfiken skrev:
Då jag diskuterar med andra människor så bemödar jag mig oftast att försöka förstå argumenten och logiken bakom deras resonemang snarare än att haka upp mig på den eventuella tolkningen av enstaka ord. Utifrån det så kan man diskutera och utveckla både teorier och resonemang för att utveckla förståelsen. Mina barn lärde sig detta sätt att resonera i lågstadiet, alla lär sig inte lika snabbt.
Och för att ytterligare förtydliga mitt resonemang till @twoody och @hushem som inte heller riktigt förstått mitt resonemang utan tycker det är viktigare att märka ord:
Svenskt Trä verkar för kunskapsspridning, inspiration och utveckling som rör trä, träprodukter och träbyggande enligt dom själva. Dom bedriver viss egen forskning, men de samarbetar/tillgodogör om forskning via medlemsföretag, högskolor/universitet, forskningsinstitut (ej heller en skyddad titel) mm. Via Svenskt trä kan man nå över 6000 forskningsrapporter om trä i alla dess former och användande. Man kan med visshet gränsande till sannolikhet utgå ifrån att de inte killgissar då de utvecklar sina rekommendationer oavsett om det handlar om höghus i trä eller om hur man bygger en altan.
Och eftersom jag i linje med detta utgår från att Svenskt trä även i denna broschyr använt sig av vetenskapliga metoder (prov, försök, jämförande tester mm) så anser jag att om man inte delar uppfattning om detta att man kan utvecklar sitt resonemang.
Jag kanske gör vissa besvikna, men jag har större förtroende för Svenskt trä i detta fall än många enskilda medlemmar på ett forum. Sen kan man självklart bygga altan precis hur man vill så länge man inte bryter mot PBL , BBR mm. Det har inte med saken att göra.
Diskuterar gärna sakfrågan sakligt med dom som eventuellt förstår vad jag vill få fram
Tack för ditt trevliga bemötande!A Autodidak1 skrev:
Jag försökte bara på ett enkelt sätt förklara anledningen till att andra ifrågasätter vissa saker du skriver, eftersom du verkar ha stora problem att förstå att någon ens kan ifrågasätta det du påstår.
Men på ditt svar så förstår jag att det var meningslöst att ens försöka. Du vill uppenbarligen sitta på en hög häst och se ner på andra genom nedvärderande kommentarer som att någon har läst för lite juridik för att kunna avgöra en lögn och att dina barn hade bättre utvecklat resonemang redan i lågstadiet osv.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 inlägg
Nicke Nyfiken skrev:
Tack för ditt trevliga bemötande!
Jag försökte bara på ett enkelt sätt förklara anledningen till att andra ifrågasätter vissa saker du skriver, eftersom du verkar ha stora problem att förstå att någon ens kan ifrågasätta det du påstår.
Men på ditt svar så förstår jag att det var meningslöst att ens försöka. Du vill uppenbarligen sitta på en hög häst och se ner på andra genom nedvärderande kommentarer som att någon har läst för lite juridik för att kunna avgöra en lögn och att dina barn hade bättre utvecklat resonemang redan i lågstadiet osv.
Om du kollar tråden så var mina 2 inlägg där jag uttryckte mig "lite övertydligt" direkta svar på inlägg där det påstods att jag ljög. Om man påstår något om "uppenbara lögner" eller motsvarande som saknar relevans anser inte jag att jag måste svara jättetrevligt tillbaka. Det händer att jag ljuger, men jag gillar inte att bli beskylld för att vara lögnare då jag inte gör det. Och det finns ingen vits med att ljuga på ett forum heller.Nicke Nyfiken skrev:
Tack för ditt trevliga bemötande!
Ha en trevlig helg! Själv ska jag faktiskt skruva lite altan runt poolen (ca 30 kvm) och det blir till hälften enligt de nya rekommendationerna.
Finns mycket att kommentera på dom råden. Känns som en teoretisk pappersprodukt utan förankring i verkligheten ...De nya rekommendationerna i korthet:
- Mät avstånd från kant till kant mellan trallbrädor. Följ anvisningarna för olika tralltyper och bredder. Trallbrädor får aldrig monteras utan springa.
- Montera trallskruvar eller kamspik 30 mm från kanten på långsidan. Trallskruv eller kamspik monteras vinkelrätt mot trallbrädans översida. Montera så att skruvhuvuden eller spikskallar kommer i nivå med trallbrädans översida för att minska fuktinträngning och missfärgning.
- Fuktskydda underliggande golvbjälkars översida med grundisoleringspapp.
- Om du skarvar trallbrädorna – montera med spikreglar på vardera sida om golvbjälken för att få optimal infästning vid skarvar.
- Förborra hål för trallskruv respektive kamspik i trallbrädans ändar för att undvika sprickbildning och fula skarvar.
- Välj rätt sida på trallbrädan. Trallbrädor ska i första hand monteras med bästa sidan vänd uppåt.
Kommentarer:
1. Instämmer, OM trallbrädorna är TORRA. Blöt nytryckad trall (normala skicket) monteras löst ihop utan springa (inte ihoppressade). Läggs dom med springa från början blir resultatet en gigantisk springa efter några år ...
Tänk även på att ändarna ofta är smalare pga att dom torkat där, så se till att hålla läggningen till "kontrolllinjer" så att inte läggningen börjar skeva. Mät INTE från bräda till bräda, då får du garanterat böjning eller skevning.
2. Instämmer, OM trallbrädorna är TORRA. Blöt nytryckad trall (normala skicket) ska skruvas så att skruvhuvudet ligger några milimeter under ytan. Annars kommer skruvhuvudena att sticka upp när virket torkat efter några år ...
3. Helt bortkastat arbete, om dom tryckade bärlinorna håller den kvaliteten som dom ska hålla kommer dom aldrig att fuktskadas av kontakten med trallvirket.
4. Bortkastat jobb. 4.5 cm räcker mer än väl för att skarva på. Dessutom är det rent estetiskt inte snyggt att se extra spikreglar mellan springorna.
5. Korrekt, instämmer
6. Instämmer, men vänd alltid kärnvirket uppåt om sidorna är likvärdiga.
och ... olja INTE däcket, låt det åldras naturligt så blir det mycket snyggare med åren, men det är ju en smaksak, finns inget rätt eller fel där
Redigerat:
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 inlägg
Tror nog att råden är kanonbra ur hållbarhetssynpunkt. men det är inte så snyggt med stora springor. Men stora springor gör att trallen håller sig torrare och det riskerar inte att de blir helt kloss vintertid. Ändträ spricker inte heller om man slår på extra spikregel för skarvning, men det har jag aldrig gjort ändå. Förborra minskar risken för det om man vill göra det noga.John Smith skrev:
Finns mycket att kommentera på dom råden. Känns som en teoretisk pappersprodukt utan föramkring i verkligheten ...
Kommentarer:
1. Instämmer, OM trallbrädorna är TORRA. Blöt nytryckad trall (normala skicket) monteras utan springa. men inte ihoppressade.
2. Instämmer, OM trallbrädorna är TORRA. Blöt nytryckad trall (normala skicket) ska skruvas så att skruvhuvudet ligger några milimeter under ytan.
3. Helt bortkastat arbete, om dom tryckade bärlinorna håller den kvaliteten som ska hålla kommer dom aldrig att fuktskadas av kontakten med trallvirket.
4. Bortkastat jobb. 4.5 cm räcker mer än väl för att skarva på. Dessutom är det rent estetiskt inte snyggt att se extra spikreglar mellan springorna.
5. Korrekt, instämmer
Det är större risk att trallen spricker om du inte behandlar den, speciellt med den billigaste trallen som dom flesta använder.John Smith skrev:
Finns mycket att kommentera på dom råden. Känns som en teoretisk pappersprodukt utan förankring i verkligheten ...
Kommentarer:
1. Instämmer, OM trallbrädorna är TORRA. Blöt nytryckad trall (normala skicket) monteras löst ihop utan springa (inte ihoppressade). Läggs dom med springa från början blir resultatet en gigantisk springa efter några år ...
Tänk även på att ändarna ofta är smalare pga att dom torkat där, så se till att hålla läggningen till "kontrolllinjer" så att inte läggningen börjar skeva. Mät INTE från bräda till bräda, då får du garanterat böjning eller skevning.
2. Instämmer, OM trallbrädorna är TORRA. Blöt nytryckad trall (normala skicket) ska skruvas så att skruvhuvudet ligger några milimeter under ytan. Annars kommer skruvhuvudena att sticka upp när virket torkat efter några år ...
3. Helt bortkastat arbete, om dom tryckade bärlinorna håller den kvaliteten som dom ska hålla kommer dom aldrig att fuktskadas av kontakten med trallvirket.
5. Korrekt, instämmer
och ... olja INTE däcket, låt det åldras naturligt så blir det mycket snyggare med åren, men det är ju en smaksak, finns inget rätt eller fel där![]()
Ska du ha trallen helt obehandlad så rekommenderar vi alltid kunder att välja så bra kvalite som möjligt.
Skarvar man trall på löpande så kör vi på4,5 cm, men är det tex generalare vi pratar om så flyttar vi in skruvarna ett par cm.
Renkapa alltid ändarna det är ett lotteri på hur dom ser ut.