Sitter i funderingarna att fixa en AC för huset. Tyvärr finns det inte jättemånga platser jag kan sätta utedelen utan att det blir en redigt lång kabeldragning.

Det rimliga alternativet är på fasaden under fönster för hallen (som ligger bredvid sovrum). Inleder kommer antagligen vara i hallen ovanvåning så det blir ganska nära.

Under fönstret finns dock ett snedtak (takpannor) som är fast i fasaden. Frågan är om det är bättre att montera utedelen på taket istället för fasaden? Tänker att det borde fortplanta mindre ljud än vad en väggmontering gör (med fjäderfötter etc).

Sent såklart frågan hur mycket man kommer störas av utedelen när den är så pass nära ett sovrum. Men jag tänker att den främst kommer låta dagtid när solen värmer som mest?

Väggmontage är standard. Gärna med fjäderdämpare till. Takmontage är svårare/dyrare att göra. En AC jobbar som mest när det är som varmast ute, förutom när den just har satts på och det är varmt inne.

Rimligt. Så jag kanske kan anta att stomljud under natten (med fjäderdämpning) inte låter mer än vad innedelen gör?

Förhoppningsvis inte fläktljud från utedelen heller givet stängda fönster.

Dagtid kvittar nog så länge inte grannen stör sig.

Precis, den hörs knappt alls på natten när det är AC. Har man den som värmepump för att få värme på vintern blir det dock en helt annan sak.

Gött. Nä det är inte planen.

Svårt att få en bild hur mycket ljudet fortplantar sig (eftersom den är högt monterad och vinklad mot grannen). Är det värt med en bur+ljudisolering för grannens skull?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.