Dags att klä om trappan och tänkte limma på ekparkett (med plywood-baksida) direkt på trappstegen där de sitter korkplattor med plastfilm a la 70tal.
Det kommer gå åt en del montagelim så parketten sitter, så min fråga är vilket lim ska jag välja för att få ett bra lim som ger mycket mängd per krona?
Funderar på superfix+ eller PL400 men tar tacksamt emot bättre tips?!

Överväg starkt att arbeta dig igenom korkplattorna ner till fastare underlag. Har tyvärr själv försökt något liknande med följd av att stegen efter en tid lossnat och man sedan fått göra om och göra rätt

M myrstack skrev:
Överväg starkt att arbeta dig igenom korkplattorna ner till fastare underlag. Har tyvärr själv försökt något liknande med följd av att stegen efter en tid lossnat och man sedan fått göra om och göra rätt
Håller med men korkplattorna sitter som fan och det kommer vara mycket jobb att få bort dem.

Så tänkte jag med 🤪

• Gilla
Rafff
  • Laddar…
Köp en ultratunn plywood och skruva genom korkplattorna ner i trappstegen och limma mot plywooden!?

• Gilla
Rafff
  • Laddar…
Givet kommentarerna ovan gjorde jag ett högst ovetenskapligt test av några prisvänligare limer. Där jag limmade på brytstavar direkt mot plattorna efter rengöring och avfettning med t-röd.

Initialt kändes det som PL400 gav en bra tackiness. Efter 24h var resultatet helt annorlunda där det lim som jag trodde minst på Superfix+ satt som berget och fick slipas bort medans tex PL400 släppte utan problem mot underlaget.

• Två trästavar limmade på en brun yta, omgivna av vit limmassa, del av ett test av olika lim, inklusive Superfix+ och PL400.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träklossar på ett bord, en med applicerat lim som har bred yta och ojämna kanter, motsvarande test av limets häftförmåga.
    Skapa konto
  • Gilla
schmakita
  • Laddar…
Ja du ska definitivt använda avsett lim, PL400 är lite överskattat.
Antingen något mspolymer-lim som Casco't eller något polyuretan-lim som t.ex. sikabond t2 (har rekommenderas på BH tidigare till trappreno).
Kan du testa och se ifall du kan få mattan att släppa genom att dra i staven?

S schmakita skrev:
Ja du ska definitivt använda avsett lim, PL400 är lite överskattat.
Antingen något mspolymer-lim som Casco't eller något polyuretan-lim som t.ex. sikabond t2 (har rekommenderas på BH tidigare till trappreno).
Kan du testa och se ifall du kan få mattan att släppa genom att dra i staven?
Tack, ska testa Sikas också. Det finns inte en chans att få loss mattan -den sitter som satan 😁

• Gilla
schmakita
  • Laddar…
Trappan klar.
Kostnad 2000kr för lim & fog, 2000kr för ekfoder och 250kr till fikakassan på jobbet då parkettgolvet var över från en renovering.
Lite lätt påbörjad före och efterbild

• Vy ovanifrån av en spiraltrappa med trädetaljer. Trappstegen har mörk beläggning, omgivna av ljusare ekytor och räcken.
    Skapa konto
  • Spiraltrappa i ek färdigbyggd med ekfoder, visad från ovan, verktyg och orange föremål syns längre ner.
    Skapa konto
  • Gilla
schmakita och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.