Nej, jag gjorde faktiskt inte det, jag lade bara nollan i den utanpåliggande.

tommib
Frankesson skrev:
Nej, jag gjorde faktiskt inte det, jag lade bara nollan i den utanpåliggande.
Nej! Inte ok. Nolla, PE och fasledare måste följas åt. Gör om gör rätt. I detta fall behöver du använda en fyrledare (eller den lite ovanliga 3X1,5 utan gulgrön) för att få rätt antal trådar.

• Gilla
Demmpa och 1 till
  • Laddar…
tommib skrev:
Nej! Inte ok. Nolla, PE och fasledare måste följas åt. Gör om gör rätt. I detta fall behöver du använda en fyrledare (eller den lite ovanliga 3X1,5 utan gulgrön) för att få rätt antal trådar.
hmm nej jag misstänkte nästan det faktiskt. Hittade ingen treledare utan jord, så... Bara att göra om alltså.

tommib
Japp. Kör med fyrledare så blir det bra. Det finns visserligen treledare utan jord men den är väldigt ovanlig (i alla fall i konsumentbutiker).

• Gilla
akiasec och 1 till
  • Laddar…
Jag undrar i och för sig om jag inte var väl petig här bara. Det finns visserligen regler som säger att ledare som tillhör samma krets inte ska dras i olika ledningar, utom då de ligger parallellt ;)

Ett skäl är att magnetfälten inte tar ut varandra, vilket kan ha bäring vid högre strömmar och kablar med "magnetisk mantel". Ett annat skäl är överskådligheten, att man enkelt ska begripa kretslösningen. Ett tredje är skydd mot yttre påverkan. Inget av dem tycker jag väger speciellt tungt i detta fall, som alltså skulle motivera att du river den kabel som du så snyggt har lagt och målat in.

Är väl iofs inte försent heller att dra ur och i rätt antal FK den lilla biten, det vore bäst och enklast om man ändå menar byta kabeln. Annars kan jag hålla med Bo om att låta det vara när det nu är gjort snyggt och inget att förvirras av i efterhand eller farligt, och ha lärt sig till en annan gång.

Låt mig vara motvals och säga "gör om". Det är en såpass ostandard/ovanlig lösning att den även om den skulle vara formellt korrekt, ändå bör bort. Det luktar inte, utan formligen stinker hemmapul om den. Möttes jag av en sådan lösning och jag inte visste att det bott en pensionerad elektriker i huset (för huva vad man hittar då... ;)) så hade jag ju inte litat på någonting någonstans.

Så antingen dra om dolt, så svårt är det inte, eller byt kabel. Ta det som "lärpengar" och att hellre fråga en gång för mycket än för lite, i förväg nästa gång.

@lsa Ok jag fattar, finns ingen anledning att brösta upp sig.

Och vaddå inte lita på någonting? Det är väldigt tydligt vad jag gjort om man tittar i dosorna, mycket bättre innan jag började. Får jag tag på rätt kabel så rättar jag till det annars får det vara tillsvidare.

Lite kul att någon kommenterar att jag målat in kabeln. Det är faktiskt acryl som jag alltid lägger vid utanpåliggande montage. Tar bort skuggor och får kabeln att smälta in på ett bra sätt.

Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Tack. Bara att börja jobba...

Frankesson skrev:
@lsa Ok jag fattar, finns ingen anledning att brösta upp sig.
Det var synd att du tyckte att jag gjorde det. Enligt min åsikt så betyder "brösta upp sig" att man framhäver sin egen förmåga framför någon annans. Det har jag svårt att se att jag gjort. Men kort skriftlig kommunikation över internet är ju lätt att tolka på olika sätt, så det kanske är en rimlig tolknig, vad vet jag...

Vad jag har gjort, och avsett att göra, är att ge min uppriktiga mening, tydligt framförd, om kvaliteten på ditt arbete. Det är ju faktiskt något du efterfrågat, i alla fall indirekt, och den som sig i leken ger och så vidare.

Du får i det här fallet exakt vad du betalar för, så någon "kundnöjdhet" mer än vad som påkallas av vanlig hövlighet det finns det ingen post för på fakturan... ;) Och om du skulle betala för tjänsten, så skulle det bli en stor faktura, inte tu tal om det. Många, för att inte säga de flesta, av de som postar aktivt här (och då talar jag inte om mig själv, bara så att jag inte drar på mig någon anklagelse om att "brösta upp mig", tvärtom så kan jag skriva så här långa inlägg med hänvisning till "tredje uppgiften"), de kostar avsevärda pengar per timma för att lösa liknande problem yrkesmässigt. Skälet till att de är aktiva här är dock i det här fallet; "för att de känner för det". Och då är risken överhängandet att man inte får medhåll bara för att. Obunden av ekonomiska och professionella hänsyn så blir svaren då snarare närmare vad vederbörande håller för sant än vad som vore rent pekuniärt opportunt att säga.

Nu, tycker jag ändå att alla här är ett under av hövlighet, stor eloge för det, men svaren kommer ju ändå inte att falla alla på läppen. När de inte gör det, så är det ett tips att istället för att ifrågasätta, fråga varför som svaret inte blev det man tänkt sig. Med den inställningen så kommer man att lära sig mycket mer, och stalltipset är ändå att de som namnkunniga som svarar har bättre på fötterna än frågeställaren. Det var ju du som frågade oss, eller hur? Inte tvärtom...

Frankesson skrev:
Och vaddå inte lita på någonting? Det är väldigt tydligt vad jag gjort om man tittar i dosorna, mycket bättre innan jag började.
Att inte separera ledarna i en grupp/krets tvärtemot det sätt du gjort, är A-och-O och så nära en "helig" regel inom elinstallationens konst att det inte är värt att diskutera avståndet. Så det är inte mycket bättre nu än innan du började. Att du har bytt Torix mot Wago förändrar inte överskådligheten något alls.

Nu må så vara att regelverket säger att det går att (i speciella fall) går att göra undantag och att formuleringen av vad precis "följas åt" (e.d.) betyder, MEN, den sortens hårklyveri skall man enligt mitt förmenande inte hålla på med när man hemmapular. Då skall man utföra enligt samtliga regler och den praxis som gäller. Speciellt i en villainstallation. Där det står att man kan göra undantag så är det främst industri-installationer o dylikt man avser, eftersom man anser att risken för att en amatör skall börja pilla i dessa är mindre. Så det ställs, skulle jag säga, högre krav på installationer som kan exponeras för gemene man, alltså i ett bostadshus, än i andra sammanhang.

Att dra en noll-ledare separat när resten av kretsen går dolt, om än till samma ställe, är inte tydligt eller överskådligt. Det avviker nämligen från vad man kan förvänta sig och man har nu inom den delen av elsäkerhetsarbetet som rör hur den fasta installationen skall utföras valt att luta sig mot tradition och vana, snarare än någon av alla de andra metoder som finns tillgängliga.

Hur det fungerar i praktiken, vad man skulle gjort eller kunnat göra annorlunda, osv. osv. skulle jag kunna skriva en avhandling om, (nåja, några föreläsningar om), men det hör egentligen inte hit, för faktum kvarstår att det är så man valt att angripa problemet. Det ställer i sin tur mycket höga krav på att alla anpassar sig till det, och alltså i alla lägen så långt det bara är möjligt följer den praxis som finns. Ju fler avvikelser man gör, desto mer ökar risken för fel.

Så ställs man senare inför en sådan här koppling så är det mycket sannolikt att en av två saker är sanna. Man har antingen att göra med ett lättjefullt klantarschel till elektriker som inte tar så noga på saker att göra, eller man har att göra med en hemmapulare som inte ens vet att följa de mest elementära av regler. I båda fallen så betyder det att förtroendet för tillståndet i resten av anläggningen sjunker som en sten.

Sedan så är det naturligtvis inte så att din med nödvändighet utgör någon direkt risk eller fara. Tvärtom så är det som både GK100 och Bo säger ganska långsökt att det skulle leda till det. Men det finns iofs många andra kopplingar av lika tveksam natur som inte gör det heller. Så det är ingen ursäkt som sådan "Bara för att man kan göra så, så är det inte rätt", för att parafrasera.

Och likaledes så gör du ju precis som du vill. Det är ditt hus. Men om du frågar hur man skall göra, och vad som är rätt. Då får du våra svar på den frågan, var och en enligt vår egen förmåga och åsikt, och inget annat.

Redigerat:
  • Gilla
smurfarfrasse och 1 till
  • Laddar…
Man kan värdera detta olika. Klart är att det är ingen lösning man väljer från början. En lärdom här är också att om TS hade frågat innan så hade vi kunnat svara att det är inga som helst problem att få i en sjätte ledare i röret, det kan inte vara stopp denna korta bit för då är något fel. Det handlar bara om att våga riva ut det gamla ifall dragfjädern inte går igenom utan motstånd, eller ringa elektrikern. Men nu är det gjort. Hade det varit mellan två rum så vore det inte så bra, men här handlar det om en meter, båda ändar inom både synhåll och räckhåll. Det kommer att sticka i ögonen på den som i efterhand får syn på detta, men det bör inte vara några problem att förstå hur det är kopplat.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Det är trots allt ett sluttande plan man är ute på, som lutar åt fel håll. Att försöka göra ett hempul på bästa sätt bör vara ledstjärnan om man ger sig på det.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Tackar för proffsiga och utförliga svar. Jag förstår allt som skrivs, och jag är såklart mycket mån om att allt skall vara korrekt. Det kändes konstigt att lösa det på detta sätt, men nu blev det så av olika skäl.

Jag är inte proffs på detta. Jag anlitar elfirma när jag är osäker, inga chanstagningar. Ja, jag var lite snabb den här gången, hade jag förfinat frågeställningen så hade jag gjort rätt direkt, nu får jag rätta till det vid ett bra tillfälle.

Som sagt, tack för svaren och tålamodet, man lär sig så länge man lever.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Men är det bara jag som är nyfiken på vad du ska styra med timern?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.