Jag har en fråga. Får hantverkaren räkna moms på inköp av vitvaror och köksmöbler? Han betalade med sitt firmakort. På kvitton står det att han betalade med moms. Jag vill ersätta honom för hela den summan inkl. moms. Han menar att han betalade med firmakort och därför måste lägga på 25% moms en gång till. Är detta korrekt? Tacksam för hjälp att förstå!
 
wildeside
Nej du ska inte betala moms på moms beloppet.
 
  • Gilla
perra i skogen och 6 till
  • Laddar…
wildeside
Som företag så fakturerar man.
Inköpspris exklusive moms
Eventuellt avtalat påslag Normalt 5-10%
Sen lägger man på moms.
inköp exklusive moms 100:-
Material påslag 10% 10:-
Moms 27,50
Summa totalt 137,50:-
 
  • Gilla
perra i skogen och 3 till
  • Laddar…
Det var en luring. Han försöker lura dig på 20%. Han får ju dra av momsen på inköp.
 
  • Gilla
@ndreas och 1 till
  • Laddar…
F
Nä det är inte säkert hantverkaren luras. Förvånansvärt få har faktisk koll på hur moms fungerar och har bara hört skrönor som de tar för sanning
 
wildeside
F Freddedan skrev:
Nä det är inte säkert hantverkaren luras. Förvånansvärt få har faktisk koll på hur moms fungerar och har bara hört skrönor som de tar för sanning
Har man inte koll på hur moms räknas så kanske man inte ska ha företag!
 
  • Gilla
@ndreas och 6 till
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
Har man inte koll på hur moms räknas så kanske man inte ska ha företag!
Lite beroende på hur man ser på saken. Att man måste vara bra på skatteregler för att bli småföretagare är ju rätt synd, i min mening.
 
  • Gilla
-MH-
  • Laddar…
wildeside
Okarlsson Okarlsson skrev:
Lite beroende på hur man ser på saken. Att man måste vara bra på skatteregler för att bli småföretagare är ju rätt synd, i min mening.
Du anar inte hur många regler o lagar du ska ha full koll på om du driver företag och det är företagarens ansvar att kunna dessa regler och lagar.
Företagarens är ytterst ansvarig.
Välkommen till EU:s och Sveriges byråkrati, den är så fantastiskt komplicerad så inte ens myndigheterna vet hur alla regler och lagar ska tolkas.
 
  • Gilla
Anonymiserad 156538
  • Laddar…
Okarlsson Okarlsson skrev:
Lite beroende på hur man ser på saken. Att man måste vara bra på skatteregler för att bli småföretagare är ju rätt synd, i min mening.
Då kan man anlita någon som hjälper en med ekonomin så att man kan fokusera på det man är bra på. Gör det själv och det kostar inte mycket.
På samma sätt som att "hempulare" enligt många hantverkare inte ska hålla på utan anlita proffs ;)
 
  • Gilla
Myckling och 4 till
  • Laddar…
Okarlsson Okarlsson skrev:
Lite beroende på hur man ser på saken. Att man måste vara bra på skatteregler för att bli småföretagare är ju rätt synd, i min mening.
Om man inte kan det ska man inte vara företagsledare. Kan man bara hantverket får man jobba under någon annans företag.
 
  • Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Om man inte kan det ska man inte vara företagsledare. Kan man bara hantverket får man jobba under någon annans företag.
Jag möter dagligen företagsledare som är dåliga på företagsekonomi, men tycker jag inte hör till saken. Min poäng va bara att jag tycker samhällets ambition ska vara att man ska kunna vara företagare så länge man har drivkraft.
 
S Spannen skrev:
Då kan man anlita någon som hjälper en med ekonomin så att man kan fokusera på det man är bra på. Gör det själv och det kostar inte mycket.
På samma sätt som att "hempulare" enligt många hantverkare inte ska hålla på utan anlita proffs ;)
Håller helt med om att man ska det och det är ju väldigt troligt att TS entreprenör har det. Har han inte det och inte kan simpla momsregler kan det inte bli många rätt i den redovisningen eller deklarationen.
 
  • Haha
  • Gilla
Spannen och 1 till
  • Laddar…
H
wildeside wildeside skrev:
Du anar inte hur många regler o lagar du ska ha full koll på om du driver företag och det är företagarens ansvar att kunna dessa regler och lagar.
Företagarens är ytterst ansvarig.
Välkommen till EU:s och Sveriges byråkrati, den är så fantastiskt komplicerad så inte ens myndigheterna vet hur alla regler och lagar ska tolkas.
Momsregler och rotavdragen om man är hantverkare ska man ha koll på annars bör man gå en kurs i företagande och bokföring.
 
H
K Kris63 skrev:
Jag har en fråga. Får hantverkaren räkna moms på inköp av vitvaror och köksmöbler? Han betalade med sitt firmakort. På kvitton står det att han betalade med moms. Jag vill ersätta honom för hela den summan inkl. moms. Han menar att han betalade med firmakort och därför måste lägga på 25% moms en gång till. Är detta korrekt? Tacksam för hjälp att förstå!
Nej! Du ska inte betala moms på något som är inkl. moms. Du betalat vad varan kostar inkl. moms sen kanske hantverkaren vill ha betalt för att de hämtade varorna men det är ju en annan sak.
 
wildeside
H HEM2121 skrev:
Momsregler och rotavdragen om man är hantverkare ska man ha koll på annars bör man gå en kurs i företagande och bokföring.
Japp, plus dom 10-20 andra kurserna/certifieringarna som man måste/bör gå för att få/kunna arbeta och ge intyg på jobbet:crysmile:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.