4 702 läst ·
31 svar
5k läst
31 svar
Moms på inköp av köksmöbler
Sida 1 av 3
Jag har en fråga. Får hantverkaren räkna moms på inköp av vitvaror och köksmöbler? Han betalade med sitt firmakort. På kvitton står det att han betalade med moms. Jag vill ersätta honom för hela den summan inkl. moms. Han menar att han betalade med firmakort och därför måste lägga på 25% moms en gång till. Är detta korrekt? Tacksam för hjälp att förstå!
Du anar inte hur många regler o lagar du ska ha full koll på om du driver företag och det är företagarens ansvar att kunna dessa regler och lagar.Okarlsson skrev:
Företagarens är ytterst ansvarig.
Välkommen till EU:s och Sveriges byråkrati, den är så fantastiskt komplicerad så inte ens myndigheterna vet hur alla regler och lagar ska tolkas.
Då kan man anlita någon som hjälper en med ekonomin så att man kan fokusera på det man är bra på. Gör det själv och det kostar inte mycket.Okarlsson skrev:
På samma sätt som att "hempulare" enligt många hantverkare inte ska hålla på utan anlita proffs
Jag möter dagligen företagsledare som är dåliga på företagsekonomi, men tycker jag inte hör till saken. Min poäng va bara att jag tycker samhällets ambition ska vara att man ska kunna vara företagare så länge man har drivkraft.D Daniel 109 skrev:
Håller helt med om att man ska det och det är ju väldigt troligt att TS entreprenör har det. Har han inte det och inte kan simpla momsregler kan det inte bli många rätt i den redovisningen eller deklarationen.S Spannen skrev:
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 623 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 623 inlägg
Momsregler och rotavdragen om man är hantverkare ska man ha koll på annars bör man gå en kurs i företagande och bokföring.wildeside skrev:
Du anar inte hur många regler o lagar du ska ha full koll på om du driver företag och det är företagarens ansvar att kunna dessa regler och lagar.
Företagarens är ytterst ansvarig.
Välkommen till EU:s och Sveriges byråkrati, den är så fantastiskt komplicerad så inte ens myndigheterna vet hur alla regler och lagar ska tolkas.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 623 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 623 inlägg
Nej! Du ska inte betala moms på något som är inkl. moms. Du betalat vad varan kostar inkl. moms sen kanske hantverkaren vill ha betalt för att de hämtade varorna men det är ju en annan sak.K Kris63 skrev:Jag har en fråga. Får hantverkaren räkna moms på inköp av vitvaror och köksmöbler? Han betalade med sitt firmakort. På kvitton står det att han betalade med moms. Jag vill ersätta honom för hela den summan inkl. moms. Han menar att han betalade med firmakort och därför måste lägga på 25% moms en gång till. Är detta korrekt? Tacksam för hjälp att förstå!