3 680 läst ·
13 svar
4k läst
13 svar
Momentnyckel - klicktyp, klickar bara åt ena hållet.
Kort fråga:
Klickar alla momentnycklar av klicktyp bara åt ett håll?
Bakgrund:
Släpkärran gick inte genom besiktningen pga ojämn bromsverkan.
Nya belägg är ditsatta sedan innan men dåligt justerat, då.
Läste annan tråd och någon ansåg att momentnyckel var optimalt.
Då kan man ställa in lika på båda hjulen utan problem.
Men för mig blev det problem iaf, då min momentnyckel (justerbar) klickar bara när man skruvar in (högergäng).
Jag fattade först inte varför jag inte kunde få till det på vänster sida, då höger gick som en dans.
Skruvarna till fälgen åkte bara ur trots att de var åtdragna med mycket högre moment.
Jag fick aldrig något klick på den sidan.
Till slut satte jag en skruv i skruvstädet och fann att nyckeln bara klickar åt ena hållet.
Klickar alla momentnycklar av klicktyp bara åt ett håll?
Bakgrund:
Släpkärran gick inte genom besiktningen pga ojämn bromsverkan.
Nya belägg är ditsatta sedan innan men dåligt justerat, då.
Läste annan tråd och någon ansåg att momentnyckel var optimalt.
Då kan man ställa in lika på båda hjulen utan problem.
Men för mig blev det problem iaf, då min momentnyckel (justerbar) klickar bara när man skruvar in (högergäng).
Jag fattade först inte varför jag inte kunde få till det på vänster sida, då höger gick som en dans.
Skruvarna till fälgen åkte bara ur trots att de var åtdragna med mycket högre moment.
Jag fick aldrig något klick på den sidan.
Till slut satte jag en skruv i skruvstädet och fann att nyckeln bara klickar åt ena hållet.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 278 inlägg
Spelar det någon roll? Den skall väl bromsa lika mycket oavsett vilket håll hjulen snurrar så du kan väl dra ena hjulet framåt och det andra bakåt.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 278 inlägg
Medlem
· Västra Götaland
· 2 570 inlägg
Du får investera i en billig momentnyckel med visare. Jag kan inte tänka mig att precisionen i momentnyckeln är kritisk vid sån här användning.
Medlem
· Västra Götaland
· 2 570 inlägg
Jo, jag har insett det med efter lite googling, att det finns såna modeller.
Dock är detta en snikbiltema.
Det går inte att trycka genom fyrkantstappen, den går alltså bara att använda på högergäng.
Det finns ju andra betydligt dyrare varianter...
Jag får helt enkelt klara mig utan.
Dock är detta en snikbiltema.
Det går inte att trycka genom fyrkantstappen, den går alltså bara att använda på högergäng.
Det finns ju andra betydligt dyrare varianter...
Jag får helt enkelt klara mig utan.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 278 inlägg
Ta fast drag förlängt med rör som du hänger vikter på, kolla hur mycket vikt som behövs på en sidan som momentnyckeln fungerar på.
Förövrigt har jag en momentnyckel som kostade en bit över tre tusen spänn och den funkar bara på högergängade skruvar. Det handlar inte om snik utan vad som är vanligast, hur många vänstergängade skruvar tror du momentdras om man jämför med högergängade?
Förövrigt har jag en momentnyckel som kostade en bit över tre tusen spänn och den funkar bara på högergängade skruvar. Det handlar inte om snik utan vad som är vanligast, hur många vänstergängade skruvar tror du momentdras om man jämför med högergängade?
Jo jag tänkte ta ett plattjärn på ca 1m, fästa på trumman och ta fiskevågen (som går upp till 20-30kg) och se vilken vikt som krävdes för att dra runt.
Men, jag körde på känn istället.
Och nu är jag klar, dock ej utfört efterkontrollen ännu...
Men, jag körde på känn istället.
Och nu är jag klar, dock ej utfört efterkontrollen ännu...
Bromsbeläggen ligger löst i ett varsitt ok (bildar gemensamt en bromsback) och är spärrade åt rörelse åt ena hållet, så att de bromsar i färdriktning framåt.
När de går an trumman vid färdriktning bakåt glider de undan och oket är format så att radien minskar när belägget glider undan.
Alltså bromsar det inte när man backar.
Återgången till utgångsläge (när man har slutat backa och börjar rulla lite framåt) sker med fjäderkraft.
Två fjädrar (en på varje sida) bromsbelägget drar tillbaka belägget till utgångsläget i oket, bromsbacken är därmed redo att bromsa vid behov.
Min åsikt är att backautomatiken fungerar i hela dragrörets rörelselängd, dvs även med fullt ihoptryckt påskjut.
(Men man har ju haft fel förr...).
Dock ska backautomatiken inte fungera när handbromsen dras i.
Och det tror jag beror på att handbromsen kan dra isär backarna längre än vad påskjutet kan.
Och därmed fortsätter handbromsspaken att dra ut backarna även när backautomatiken försöker "lossa" bromsarna.
Handbromsen har en egen (gas)fjäder som fortsätter dra åt den.
När de går an trumman vid färdriktning bakåt glider de undan och oket är format så att radien minskar när belägget glider undan.
Alltså bromsar det inte när man backar.
Återgången till utgångsläge (när man har slutat backa och börjar rulla lite framåt) sker med fjäderkraft.
Två fjädrar (en på varje sida) bromsbelägget drar tillbaka belägget till utgångsläget i oket, bromsbacken är därmed redo att bromsa vid behov.
Min åsikt är att backautomatiken fungerar i hela dragrörets rörelselängd, dvs även med fullt ihoptryckt påskjut.
(Men man har ju haft fel förr...).
Dock ska backautomatiken inte fungera när handbromsen dras i.
Och det tror jag beror på att handbromsen kan dra isär backarna längre än vad påskjutet kan.
Och därmed fortsätter handbromsspaken att dra ut backarna även när backautomatiken försöker "lossa" bromsarna.
Handbromsen har en egen (gas)fjäder som fortsätter dra åt den.
Redigerat:
Klicka här för att svara