Yes, LS eller MMD ändrar sällan kommunens beslut för småsaker, plus att ni ju kan justera detta med BYA tex...i värsta fall.

• Gilla
Joel Mellin
  • Laddar…
Åsa Lund
Varför har ni altanen med på ritningen?

Joel Mellin Joel Mellin skrev:
Även altan ... räknas in i byggnadsarean, därav 110 kvm.
Varför är altanen inräknad i byggnadsarean? Hur resonerade ni, arkitekten eller handläggaren?

splinter splinter skrev:
Varför är altanen inräknad i byggnadsarean? Hur resonerade ni, arkitekten eller handläggaren?
Den ska ingå i byggarean eftersom det under altanen är förråd och pannrum. Det säger både arkitekt och handläggare.

• Gilla
Maria Secher och 1 till
  • Laddar…
Den ska ingå i byggarean eftersom det under altanen är förråd och pannrum.
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Varför har ni altanen med på ritningen?
Det måste den vara för att vi ska få bygga den. Under den finns källare och pannrum.

• Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Den ska ingå i byggarean eftersom det under altanen är förråd och pannrum. Det säger både arkitekt och handläggare.
Då förstår jag. Det framgick inte på bilderna att det var något under altanen.

• Wow
leffeisala
  • Laddar…
splinter splinter skrev:
Då förstår jag. Det framgick inte på bilderna att det var något under altanen.
Nej, jag laddade inte upp alla bilder.

Ju färre avvikelser du har desto större chans att beslutet klarar en överprövning. Kan skärmtaket göras bygglovsbefriat, ta bort det från ansökan så att avvikelsen blir minsta möjliga.
Det är svårt att gissa hur de kommer resonera, men avvikelserna ska sammanvägas, så nåt som funkat om det var den enda avvikelsen kan underkännas för att det är flera små avvikelser.

• Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Håll er inom detaljplanens begränsningar. Sätt er inte i en DP-stridig sits från början. Gör ni det har ni inga chanser till framtida förändringar. Tycker att er arkitekt kan revidera er plan så att huset smalnas av med 600mm. Flytta garderobsväggen till mitt emot sängen. Se till att ni når vardagsrummet rakt fram från hallen så undviker ni dels krockar i köket och dels kommer ni åt både trappan och utrymmet under trappan bättre. Det finns 9kvm att hämta hem utan att det kommer att kännas trångt.

• Gilla
Lassebo och 2 till
  • Laddar…
Grannarna lär inte ha mycket att hämta med den skrivelsen tycker jag. De får överklaga avvikelserna i så fall. Vad gäller deras yttrande får de väl köpa fastigheten själva för att den inte ska bebyggas, men det är ju för sent nu.

Angående att fastigheten inte skulle vara planenlig är det inget som hindrar i detta fall, eftersom det är en byggnadsplan, dvs kommunen är inte huvudman för allmän plats. Det är inget hinder att ha en viss del allmän plats till en bostadsfastighet när det är enskilt huvudmannaskap i plan. En sak är viktig att poängtera, det område som är allmän plats bör inte vara inräknade tomtarean. Dvs om er fastighet är 607 kvm, och 11 kvm är planlagda som allmän plats, bör BYA räknas på 596 kvm, alltså det som är kvartersmark.

M Manfreds skrev:
Grannarna lär inte ha mycket att hämta med den skrivelsen tycker jag. De får överklaga avvikelserna i så fall. Vad gäller deras yttrande får de väl köpa fastigheten själva för att den inte ska bebyggas, men det är ju för sent nu.

Angående att fastigheten inte skulle vara planenlig är det inget som hindrar i detta fall, eftersom det är en byggnadsplan, dvs kommunen är inte huvudman för allmän plats. Det är inget hinder att ha en viss del allmän plats till en bostadsfastighet när det är enskilt huvudmannaskap i plan. En sak är viktig att poängtera, det område som är allmän plats bör inte vara inräknade tomtarean. Dvs om er fastighet är 607 kvm, och 11 kvm är planlagda som allmän plats, bör BYA räknas på 596 kvm, alltså det som är kvartersmark.
Ok, intressant. Kommunen verkar dock inte alls ha tänkt på det med allmän plats. De har utgått från 607 kvm.

P Prästfrun skrev:
Håll er inom detaljplanens begränsningar. Sätt er inte i en DP-stridig sits från början. Gör ni det har ni inga chanser till framtida förändringar. Tycker att er arkitekt kan revidera er plan så att huset smalnas av med 600mm. Flytta garderobsväggen till mitt emot sängen. Se till att ni når vardagsrummet rakt fram från hallen så undviker ni dels krockar i köket och dels kommer ni åt både trappan och utrymmet under trappan bättre. Det finns 9kvm att hämta hem utan att det kommer att kännas trångt.
Tack för input! Vi och arkitekten hade gärna gjort det inom detaljplanens begränsningar om det vore möjligt. Men det är mina föräldrar som ska bo där och min mamma har ett handikapp som gör att hon kan behöva sitta i rullstol framöver och huset måste vara helt tillgänglighetsanpassat med bland annat tillräckligt stort badrum med svängradie. Om huset görs 0,6 m smalare blir badrummet för litet och även det redan minimala minsta sovrummet blir då alldeles för litet.

Redigerat:
Ok, intressant. Kommunen verkar dock inte alls ha tänkt på det med allmän plats. De har utgått från 607 kvm.
Jag skulle säga att det är fel. Om det skulle finnas en minsta fastighetsstorlek i planen tex kan allmän plats såklart inte räknas med i det, eftersom bestämmelsen gäller för kvartersmarken, alltså det som är planlagt för B-bostad. Och samma är det ju för BYAN, den bestämmelsen gäller ju endast för B.

M Manfreds skrev:
Jag skulle säga att det är fel. Om det skulle finnas en minsta fastighetsstorlek i planen tex kan allmän plats såklart inte räknas med i det, eftersom bestämmelsen gäller för kvartersmarken, alltså det som är planlagt för B-bostad. Och samma är det ju för BYAN, den bestämmelsen gäller ju endast för B.
Det kan vara så som du säger ja. Någon minsta storleksangivelse finns inte. Det enda som finns är det som jag tidigare bifogat och det som jag bifogar här.

• Gilla
Timmerhus2022
  • Laddar…
M Manfreds skrev:
Har du förresten någon erfarenhet om det är ett bra argument som domstolarna lyssnar på att huset måste vara handikappsanpassat och därför måste avvika något från detaljplanen för att det ska kunna bli bra anpassat? Eller tar de inte alls hänsyn till det?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.