38 647 läst ·
260 svar
39k läst
260 svar
Möjligt att få bygglov med följande avvikelser?
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Att nämnden inte har full koll är väl rätt normalt. De är inte proffs på plan o bygglagen, det är inte den roll de skall ha. Men handläggarna skall kunna sitt yrke.
Betyder detta också att kommunen inte behöver höra grannar även om man lägger det ett par meter från gatan?
R
rolflidvall
Husägare
· Stockholm/Nacka
· 408 inlägg
rolflidvall
Husägare
- Stockholm/Nacka
- 408 inlägg
Om husets storlek fortfarande avviker från detaljplanen skall grannarna höras. Se Boverket:
https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/lov--byggande/handlaggning/hora_grannar/
"När ska grannar och andra höras?
Byggnadsnämnden ska underrätta grannar och andra berörda om ansökan om lov eller förhandsbesked i följande fall:
Inom detaljplan
https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/lov--byggande/handlaggning/hora_grannar/
"När ska grannar och andra höras?
Byggnadsnämnden ska underrätta grannar och andra berörda om ansökan om lov eller förhandsbesked i följande fall:
Inom detaljplan
- om åtgärden avviker från planen"
Ja precis, men om vi minskar byggarean till den tillåtna så att inga avvikelser finns då behövs det alltså inte.R rolflidvall skrev:
Ja, nu hade vi i så fall ändå inte tänkt at läa den precis helt i gatulinnen utan kanske ca 2 m från gatan. Det är tillräckligt för att undvika några avvikelser om vi minskar byggarean med 9 m2.R rolflidvall skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Om du helt håller dig inom reglerna för detaljplanen, så skall inte grannar höras i förväg. Men de kan fortfarande överklaga bygglovsbeslutet när det kommer. Och de skall bli informerade om att ett bygglovsbeslut fattats.Joel Mellin skrev:
Om det är utanför detaljplanerat område, har jag för mig att grannehörande alltid skall genomföras.
Vad säger ni i tråden om praxis att betala för bygglovsansökan som denna? Ska vi behöva betala två gånger för bygglov för att kommunen inte haft koll på reglerna om 4,5 m till gata? Nu blir det ju nämligen ny bygglovsansökan och snart kommer väl räkningen för första ansökan.
Om ärendet återförvisas till kommunen för vidare handläggning så ska ni inte betala en gång till.Joel Mellin skrev:
Kommunen har gjort fel första gången i sin bedömning och det bygglov de tagit betalt för gäller inte längre, därmed har de inte fog för att ta ut ytterligare avgifter.
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Fast nu i sista rundan var det såvitt jag förstår upphävt, inte återförvisat. Då gissar jag (men vet absolut inte) att det är ett nytt bygglov med ny kostnad som gäller. Antag att du söker bygglov, och blir nekad i byggnadsnämnden, då får du betala för bygglovet, även fast det avslagits- Här är ju lite samma sak, men avslaget kommer en nivå högre.
Redigerat:
Min erfarenhet är att länsstyrelsen i regel återförvisar ärenden och inte bara upphäver de.H hempularen skrev:Fast nu i sista rundan var dte såvitt jag förstår upphävt, inte återförvisat. Då gissar jag (men vet absolut inte) att det är ett nytt bygglov med ny kostnad som gäller. Antag att du söker bygglov, och blir nekad i byggnadsnämnden, då får du betala för bygglovet, även fast det avslagits- Här är ju lite samma sak, men avslaget kommer en nivå högre.
Sen är det klart att det beror på, om kommunen skickat ut till sökande att de inte ser positivt på ansökan men att sökande kan få det prövat i nämnden om de vill, ja då ska en ny avgift tas nu.
Men om kommunen inte har informerat om det, utan trott på ärendet och det sedan blir vänt (dvs att kommunen haft fel) då ska sökande kunna få tillbaks avgiften
I detta fall är det upphävt av länsstyrelsen.De första två omgångarna blev det återförvisat, men denna gång upphävt. Kommunen har ju dock uppenbarligen inte vetat reglerna helt.J Jarlsgård skrev:Min erfarenhet är att länsstyrelsen i regel återförvisar ärenden och inte bara upphäver de.
Sen är det klart att det beror på, om kommunen skickat ut till sökande att de inte ser positivt på ansökan men att sökande kan få det prövat i nämnden om de vill, ja då ska en ny avgift tas nu.
Men om kommunen inte har informerat om det, utan trott på ärendet och det sedan blir vänt (dvs att kommunen haft fel) då ska sökande kunna få tillbaks avgiften
Självbyggare
· Stockholm
· 10 286 inlägg
Ibland godkänner kommuner bygglov som är tveksamma när man vet att länsstyrelsen kommer att ta upp dem. Ex strandskydd, brukningsvärd mark mm. Då får man lite av ett "prejudikat" och slipper bli syndabock för avslaget.Joel Mellin skrev: