9 649 läst ·
50 svar
10k läst
50 svar
Möjlighet till 3-fas??
Ok jag gör väl så att jag sätter upp extra kombiuttag via kopplingsdosor med hjälp av 5G2.5 istället, så blir det säkert före osäkert. Sen har jag ju förvisso 3 tomma 1 fas säkringar i centralen (färdigbyggd Hager 18 moduler) så visst skulle man kunna dra en egen kabel 3G1.5 från en av dessa och få enfasuttagen på detta vis. Blir bara 200 kr kabel till ju...Är väl klart det bästa
Redigerat:
Det blir inte bättre med kombiuttagen än separata så om du väljer tumregelmässiga 2.5 mm2 för dina 16 A behöver ingen se det problemet, välj då exv 3G2.5 ner till uttagen. Och givetvis följ vad Bo skrev om trepolig säkring och JFB så är du på rätt sida. Sen har Mikael_L också rätt i sin synpunkt att man bör undvika det i fall som ditt men han tog i lite för hårt när det beskrevs som förbjudet och fel så bör och inte ska där.
Ok jag förstår. Gör så att jag drar en separat 3G1.5 från egen 10A säkring i centralen direkt till mitt tänkta 4-vägs 230v uttag. 10 meter kabel extra och några skruvklamrar kan man ju kosta på sig ☺️
Tack för era svar!
Tack för era svar!
Japp. Jag blir ganska kortfattad när jag mödosamt plitar ner bokstäver via mobilen.GK100 skrev:
Men som kort svar, är det i min mening korrekt.
Vi snackar om en nyinstallation i ett utrymme som inte endast rymmer kunnig och instruerad personal utan även lekmän.
Att frångå det jag angav i mitt korta svar tycker jag man bara ska göra av goda skäl, typ att det är det enda alternativet utan att det blir helt totalt bökigt.
Här fick jag känslan att det inte alls var krångligt att göra det bra och väldigt rätt från början.
Och sen ångrar man sig snabbt senare om man nallar enstaka faser från trefasgruppen, när man håller på och kör vinkelslipen och 3-faskompressorn plötsligt startar så går säkringen direkt, och sånt där ...
Känns som ett givet tillfälle att göra det mer rätt från början, som vi nu ser att TS också tänker.
Så här blev det till slut. Till vänster går det 1-fas till nytt uttag på infarten samt 3-fas till kopplingsdosa där jag kan ansluta till biluttag den dagen man blir PK. Till höger 3-fas till uttag där slipmaskinen ska stå samt 1-fas till ett par nya 4-vägsuttag.Alltgår skrev:
Det är N1XV-U 3G1.5 respektive 5G2.5. Det var priset som avgjorde kabelvalet.tommib skrev:
Angående olika färg på kabel och klammer: jag och elektrikern diskuterade detta en lång stund och kom fram till att det var fint att blanda vitt och svart. Nej, det beror på att detta var vad som fanns att ta av i förråden här hemma..Visst hade matchande färger varit mer till belåtenhet.
Böjen vid uttaget ja.... Anledningen är lite löjlig. Jag har tänkt att justera det.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
Jag har inte anlag för högt blodtryck men nog gick det upp alltid, det vände sig i magen och nackhåret reste sig.
FY så vidrigt det ser ut.
Protte
FY så vidrigt det ser ut.
Protte
Äh, vad finkänsliga ni är då. Tycker det är lite snobbiga fasoner härprototypen skrev:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
Svart kabel med vita klammer må väl vara, det var ju poppis med pepitarutigt när jag var yngre.
Till höger, man sätter uttagen på samma höjd
Fortfarande till höger, varför gå in i enfasuttaget underifrån
Kablarna ska gå ner utmed varandra med S-böj och in i uttaget.
Upptill så är en kabeln klamrad på taklisten och den andra på väggen.
Vid dosan sitter det klammer mitt i svängen på kabeln.
Överallt är det för stora radier på kablarna för att se bra ut.
Jag jobbar över hela Sverige så blir det en sväng nedåt Skåne så kommer jag med avbitaren och klipper ned alltihopa.
Protte
Till höger, man sätter uttagen på samma höjd
Fortfarande till höger, varför gå in i enfasuttaget underifrån
Kablarna ska gå ner utmed varandra med S-böj och in i uttaget.
Upptill så är en kabeln klamrad på taklisten och den andra på väggen.
Vid dosan sitter det klammer mitt i svängen på kabeln.
Överallt är det för stora radier på kablarna för att se bra ut.
Jag jobbar över hela Sverige så blir det en sväng nedåt Skåne så kommer jag med avbitaren och klipper ned alltihopa.
Protte
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
Nja Elmont, jag har den hårda vägen lärt mig att det är enklare att dra ner kablarna, avmantla och trycka dit dosan.
Ska man gå in på båda sidor så måste man ha lite slack på kabeln, nej jag tycker det är enklare och tillräckligt snyggt.
Protte
Ska man gå in på båda sidor så måste man ha lite slack på kabeln, nej jag tycker det är enklare och tillräckligt snyggt.
Protte