9 806 läst ·
63 svar
10k läst
63 svar
Möjlighet att ansluta till fibernät! 9800:- Vad tycker ni?
Medlem
· Stockholm
· 433 inlägg
Jag måste bara kommentera lite på den länken. Han raljerar mer än lovligt och överdriver problemen lite.mexitegel skrev:
Det finns egentligen ingen teoretisk gräns på hur mycket data man kan skicka över en trådlös länk, MEN för att kunna öka bandbredden måste man använda en smartare modulation. Och för att kunna göra det så behöver man ha bättre signalkvalitet, vilket betyder högre effekt och större antenner. Och det i sin tur gör att man får interferensproblem med kringliggande system. På svenska betyder det att trådlöst är totalt värdelöst i städer och områden med mycket befolkning. På landsbygden är det värdelöst för att man är tvungen att bygga jättemycket master (ungefär en per stuga..) för att få hög hastighet.
Fiber vs koppar då? DSL (internet över telefonlina) är idag ganska snabbt. Problemet är driftskostnaden för telenätet, som är i ohyggligt dåligt skick i Sverige och i princip måste bytas ut om några år.
Tittar man på underhållskostnaden för kopparn så är den betydligt högre än den för fibern. Fibern klarar sig i backen utan i princip något underhåll, så när väl marknaden stabiliserar sig så kommer månadskostnaden för fiber att lägga sig kring kostnaden för att hålla igång kundtjänsten. Det vill säga, fiber kommer vara det billigaste (och bästa) sättet att skicka data inom något år.
För koppar är det inte bara underhållskostnaden som är ett problem - hastigheten blir i praktiken också ett problem eftersom den avtar med avståndet. Här, 3,5km från telestationen kan man trolla med vilken xDSL teknik som helst, det går ändå segt som sirap.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 751 inlägg
Öh, jo det finns ju en teoretisk gräns, Shannon-gränsen kallas den. Den beror mycket riktigt på signal/brusförhållande och bandbredd och inget mer. Shannon-Hartley teoremet är en direkt konsekvens av Shannongränsen. Och "behöver smartare modulation", Shannon säger ju just att, det bästa en kod ("modulation") kan klara av är Shannongränsen. (Vi ligger teoretiskt nära den idag, så vänta er inga stora framsteg i trådlös bandbredd pga kodningsteori). Precis detta sägs fö. sist i artikeln (även om jag håller med om att den är skriven med udd).Johan mlg Karlsson skrev:
Så vi är antagligen helt överens, man kan iaf läsa ditt inlägg så, men jag tyckte det var så baklänges uttryckt att jag bara var tvungen.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 751 inlägg
Precis. Och det är av exakt samma skäl. Shannon sticker fram sitt fula tryne (nåja, så ful var han inte), även där. Bandbredden och signal/brusförhållandet som kan uppnås på gammal ångkabel är trots allt begränsad. Det enda utvecklingen har gjort de senaste åren är att bättre utnyttja det bättre signal/brus som finns om man bor närmare stationen. För de som bor längre bort så finns det inte (mycket) mer att hämta. Vi ligger redan nära teoretiskt maximum.MathiasS skrev:
Nästa steg är alltså en bättre "sladd", dvs fiber. (Eller t ex en koax, men det är det ingen som på fullt allvar rullar ut. Skall man ändå gräva så kan man lika gärna ta den både bättre och billigare fibern.)
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 751 inlägg
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 751 inlägg
Hmm. Det går inte. Vi ligger redan nästan vid Shannongränsen (de bästa några tusendels dB ifrån, men de koderna är inte riktigt praktiska, eller i allmänt bruk), så det finns inte mycket att hämta.MathiasS skrev:
Det är klart att man kan mixtra med alla parametrar, dvs närmare gränsen för högre signal/brus (men det går som sagt inte att få idag i mobila tillämpningar), eller lägre strömförbrukning för kodaren/avkodaren el dyl. Men runt den kommer man inte.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 751 inlägg
Tja, man kör inte regelmässigt tävlingar över så korta avstånd som det vi pratar om när vi pratar om fiber till hemmet. Det är ju på längre sträckor man är intresserad av hög överföringshastighet. 2011 så rapporterade man exv. över 100 Tbps över 165km. Över Atlanten (eller snarare under) så har man överfört 4 Tbps i år (med fyra lasrar, så det är en Tbps per laser ungefär).Stew skrev:
Över de korta sträckor som det rör sig om hem till folk så borde det naturligtvis gå att göra mycket fortare...
Enligt de som installerade fiberkonvertern hos oss nyss så skulle vi "teoretiskt" kunna få 40Gbps (eller var det kanske 46Gbps) om vi ville.
Nu sitter det inte sådan utrustning i någon av ändarna, men det skulle vara lätt att sätta upp sådan till en inte helt orimlig kostnad.
Men man är ju också tvungen att få en trafikoperatör med på banan, att dom ska vilja leverera denna hastighet genom sitt nät också.
Vi valde bahnhof och "ynka" 10Mbps, i standardkontrakt finns det upp till 100Mbps att få, men vi nöjer oss med 10Mbps just nu.
Nu sitter det inte sådan utrustning i någon av ändarna, men det skulle vara lätt att sätta upp sådan till en inte helt orimlig kostnad.
Men man är ju också tvungen att få en trafikoperatör med på banan, att dom ska vilja leverera denna hastighet genom sitt nät också.
Vi valde bahnhof och "ynka" 10Mbps, i standardkontrakt finns det upp till 100Mbps att få, men vi nöjer oss med 10Mbps just nu.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 751 inlägg
Ja, 40 är en "standardhastighet" för singlemod i aggregations/stamnäten. Men fibern som sådan tål mycket mer. Dock blir utrustningen (även för 40 Gbps) snabbt dyr, så det är inte realistiskt. Till privatkund så ser man inte mer än 1 Gpbs i dagsläget. Och då får man naturligtvis inte det ut på "internet". Det beror precis på hur nät/peering osv ser ut.Mikael_L skrev:
Här har vi den.lars_stefan_axelsson skrev:Hmm. Det går inte. Vi ligger redan nästan vid Shannongränsen (de bästa några tusendels dB ifrån, men de koderna är inte riktigt praktiska, eller i allmänt bruk), så det finns inte mycket att hämta.
Det är klart att man kan mixtra med alla parametrar, dvs närmare gränsen för högre signal/brus (men det går som sagt inte att få idag i mobila tillämpningar), eller lägre strömförbrukning för kodaren/avkodaren el dyl. Men runt den kommer man inte.
http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telekom/allmant/article3427968.ece
Jag började fundera på vad det finns för häftiga fiber->koppar converters. Och vad det kan tänkas gå loss på.
Nu ska jag direkt erkänna att det är nästan helt okänd mark för mig, så jag kan ha helt missuppfattat produkternas användningsområden och prestanda.
Men här verkar jag ha funnit 10Gbps fiberkonverters för en 17-18'
http://www.direktronik.se/prod/prod.asp?ProdId=02
4 produktkategorier ned på sidan.
Och datablad.
http://www.direktronik.se/pdfer/i34-0004.pdf
Men det är ju inte alls säkert att jag förstått rätt här, eller att denna pryl skulle klara av att ge oss 10G...
Nu ska jag direkt erkänna att det är nästan helt okänd mark för mig, så jag kan ha helt missuppfattat produkternas användningsområden och prestanda.
Men här verkar jag ha funnit 10Gbps fiberkonverters för en 17-18'
http://www.direktronik.se/prod/prod.asp?ProdId=02
4 produktkategorier ned på sidan.
Och datablad.
http://www.direktronik.se/pdfer/i34-0004.pdf
Men det är ju inte alls säkert att jag förstått rätt här, eller att denna pryl skulle klara av att ge oss 10G...