Köpte för 20-25 tusen för en 5 år sedan, har inte ångrat en dag. Skulle hoppa på direkt igen för samma pris. Men visst om man har risigt på pengafronten i komibnation att man inte är intreserad, så kan man ju skippa det.

Som alla andra sagt.

Kör. Jag hade inte tvekat en sekund.

Jag hade nappat om priset var det dubbla. Som många redan sagt, behovet kommer bara att öka.

Tack för alla svar!

Verkar som dom flesta är eniga om att det är bra pris och att fiber är framtiden =)

Vi har väl nästan bestämt oss för att skaffa det! Ska bara på ett informationsmöte om det i veckan!

Ordinarie pris här om man har förberett med slang är 16kkr. Vi betalade drygt 7kkr vid kampanj. Har inte ångrat mig en sekund. Föräldrarna har 4G och det fungerar till surf och mejl. För oss kör spotify, hyr film i full hd via iTunes och tittar på netflix så skulle vare sig kapacitet eller datamängd räcka.

Du får ställa dig frågan, Vad tycker du att det är värt?
Är det värt 10-20k att ha så snabbt internet i stugan, eller måste du ha de bara för att du kan?

Tycker du att det är värt det och vill ha det så är det bara å köra på ingen snack om saken.
Priset att de skulle bli dyrare är inget att oroa sig då det knappast kommer att bli dyrare.

Vad har du i stugan idag?

Jag tror priserna kommer att följa inflationen i stort sett. Elektroniken blir något billigare med tiden men grävkostnaderna blir det inte.

Andy78 skrev:
Du får ställa dig frågan, Vad tycker du att det är värt?
Är det värt 10-20k att ha så snabbt internet i stugan, eller måste du ha de bara för att du kan?

Tycker du att det är värt det och vill ha det så är det bara å köra på ingen snack om saken.
Priset att de skulle bli dyrare är inget att oroa sig då det knappast kommer att bli dyrare.

Vad har du i stugan idag?
För oss kommer det definitivt bli dyrare, då kommunen sponsrar med fiber och rör och blåsning, hur långt som helst, bara vi gräver från hus till gatan där stora kabeln ligger. 4995:- nu, 16-20000:- + material sen om vi inte hoppar på tåget nu.

Signade precis på för ~20000 för dubbel(!) svart fiber i Stockholmsområdet till valfri placering av box i huset... Har man som teknikhen en gång smakat på riktigt bredband så är det visserligen en hel del pengar som nybliven husägare, men det är egentligen inte dyrt, om man vill ha bra fart i rören och kunna plocka ned parabolen från -89... Svartfiber upphandlat på rätt sätt har ju fördelen att man kan välja operatör/tjänster i princip helt fritt och till i alla fall hyggligt marknadsmässiga priser då operatörerna konkurrerar på hyggligt lika villkor, jämfört med om man signar upp sig för en billigare fiber som någon storpotatisoperattör gräver.... Just my $0.02...

• Gilla
markusla
  • Laddar…
19500 för i tillslutningsavgift där vi ska bygga. Löp och köp!

ThomasLindgren skrev:
För oss kommer det definitivt bli dyrare, då kommunen sponsrar med fiber och rör och blåsning, hur långt som helst, bara vi gräver från hus till gatan där stora kabeln ligger. 4995:- nu, 16-20000:- + material sen om vi inte hoppar på tåget nu.
Alltså 5000:- då är det inte mycket att snacka om. Har man ekonomi att bo i hus så får ju marginalerna vara *extremt* tighta för att man inte skall kunna göra en *investering* om 5000:- (det fyrdubbla är som sagt vanligt och då kan det väl vara en annan femma). Om husets värde går upp med 10-20-50-100 tusen pga fiber det kan vi som sagt diskutera (eller motsvarande, hur mycket lättare det blir att sälja), men 5000:- tror jag alla håller med om definitivt kan räknas hem.

Till det priset så är det inte mycket att tveka om. Jag hade rekommenderat det även om man inte hade tänkt att använda den, billigare infrastrukturförbättring får man leta efter.

hmm låter billigt jag kommer snart att få faktura på 26 000 tror jag att det blir för min inkoppling rent krasst så tar det väl 5 år eller nåt innan den kostnaden är betald men det kan det vara värt för en stabil internet koppling

ikeo skrev:
hmm låter billigt jag kommer snart att få faktura på 26 000 tror jag att det blir för min inkoppling rent krasst så tar det väl 5 år eller nåt innan den kostnaden är betald men det kan det vara värt för en stabil internet koppling
Om investeringen är betald på fem år så är väl kostnaden noll? Det tycker jag definitivt det är värt!! ;)

för att inte tala om att det helt plötsligt öppnar upp för mig att på ett enkelt sätt kunna jobba hemifrån plus att jag kan sätta upp en server så att jag kan jobba hemma från jobbet :)

Vi fick just möjlighet till fiber i vår sommarstuga. Kostar 15.000:-. Vi väljer att tacka nej för att vi nästan aldrig är i stugan, och när vi väl är där så vill vi koppla av och inte sitta vid en dator. Hade vi fått detta erbjudande hemma så hade vi tackat ja utan att tveka.

• Gilla
A-Man_08
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.