Hej! Jag har följd tråd om mögel i många år och kört en del tankeexperiment. Jag har haft min mögelstuga i tio år nu och efter experiment med solfångare och vädring kommit fram till att något boende är inte att tänka på utan rivning. Men vad händer om jag öppnar upp stommen och nöjer mig med ett öppet förråd?
Bakgrund : stugan är en timrad stuga med krypgrund från 1800 talet. Den har renoverats sönder på 70-talet (bl. a. rivning av murstocken, flytt av ingången) och innan jag köpte fastigheten. Inne finns nakna byggskivor och här har möglet bitit djupt. Det finns ingen el på tomten och är heller inte på gång (ca 100000).
Jag funderar på att tömma stugan, klä av den till stommen, ta ut fönster och dörr samt icke timrade väggar (och allt organiskt material så klart), tjära den, fylla krypgrunden med tvättad makadam och i samband med det säkerställa en bra dränering runtom stugan.
Då kan jag åtminstone ha den till förråd och litet garage och kan behålla taket att sätta solceller på samt ha utedusch och utekök på verandan.
Verkar det möjligt, vad behöver jag beakta särskilt?
Hälsningar Schrat

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.