3 873 läst ·
35 svar
4k läst
35 svar
Mögelangrepp på virke/träpanel
Nej det är inte vanligt att invändigt virke som innertakspanel är eller levereras fuktig och möglig, Dessa trämaterial ska därför absolut inte förvaras i ouppvärmda utrymmen.S Stefan1972 skrev:Fast nu antar jag att det inte handlade om så pass fuktig panel så även den biten ska ge problem? Grundfrågan var väl ändå påväxten som ändå är ganska vanlig i virkesbuntar i de flesta byggen.
Sen som svar till centano så javisst. Det finns alltid människor som är överkänsliga mot allt men de kanske inte ska bo i hus alls då? Att resonera på det där sätter skapar normalt ännu mer överkänsliga människor på sikt om allt som är farligt ska raderas helt. Bara för att ett fåtal människor reagerar mot nånting så kan man inte göra det till ett allmänt råd att i det närmaste utesluta dylikt helt för alla.
Alltså kravet är torrt inomhusklimat både hos leverantören och på bygget..
Detta följs på de allra flesta byggen för ingen byggare har tagit dubbelt betalt för jobbet för att göra om jobbet när panelen torkar i sär eller blir reklamerad på grund av mikrobiell påväxt…
Att du försöker att prata ned allvaret i detta förstår jag inte överhuvudtaget, då det finns ett entydigt hanteringssätt som marknaden jobbar efter…
Dum fråga kanske, men panel som inte hade synligt angrepp på ytorna, kan de vara angripna inuti eller skulle det isåfall ha synts även på utsidan? Orolig med tanke på att snickaren sågade bort dåliga bitar med synligt angrepp på utsidan, men satta upp delar av samma bräda som inte hade synligt angrepp på ytan. Alltså, kan det finnas mögel som inte syns och som är ohälsosamt?Rejäl skrev:Nej det är inte vanligt att invändigt virke som innertakspanel är eller levereras fuktig och möglig, Dessa trämaterial ska därför absolut inte förvaras i ouppvärmda utrymmen.
Alltså kravet är torrt inomhusklimat både hos leverantören och på bygget..
Detta följs på de allra flesta byggen för ingen byggare har tagit dubbelt betalt för jobbet för att göra om jobbet när panelen torkar i sär eller blir reklamerad på grund av mikrobiell påväxt…
Att du försöker att prata ned allvaret i detta förstår jag inte överhuvudtaget, då det finns ett entydigt hanteringssätt som marknaden jobbar efter…
Ja det kan absolut ha funnits om panelen var så fuktiga att mikrobiell påväxt syns på det sättet..S Slottsfrun skrev:Dum fråga kanske, men panel som inte hade synligt angrepp på ytorna, kan de vara angripna inuti eller skulle det isåfall ha synts även på utsidan? Orolig med tanke på att snickaren sågade bort dåliga bitar med synligt angrepp på utsidan, men satta upp delar av samma bräda som inte hade synligt angrepp på ytan. Alltså, kan det finnas mögel som inte syns och som är ohälsosamt?
Men hur har panelen blivit så fuktig?
Börjar det alltså inifrån för att sen tränga ut och synas på ytan? Usch nu blir jag ännu mer orolig… betyder det att hela huset kan vara fullt med mögel, fast det inte syns på utsidan av panelerna? Behöver jag bryta upp och kasta allt och sätta upp ny?Rejäl skrev:
Jag har ingen aning om varför.
Nej det behöver det inte betyda, men man kan inte utesluta att sporer fanns på den brädan som var fuktig och han kapade bort det synliga..S Slottsfrun skrev:
Men du svarar inte på varför panelen var så fuktig? Det såg ut o vara frost på en av brädorna..
Jo jag svarade att jag inte vet.Rejäl skrev:
Hade förvarats inomhus, torrt och varmt.
Den frostiga brädan var en kasserad bräda som slängts utomhus.
De låg i förpackningar så såg detta först när jag öppnade. Hur de förvarats innan de kom till mig har jag ingen aning om. Alla förpackningar var inte drabbade, iallafall inget jag såg visuellt.Rejäl skrev:
Ja, precis. Dum som jag var så litade jag sen på snickaren som skulle sätta upp huset. Att det inte var någon fara utan bara att såga bort det dåliga och kassera de brädor som var riktigt dåliga. Skulle såklart ha reklamerat hela alltet, men var ivrig att få jobbet gjort. Idiotiskt av mig…Rejäl skrev:
Paneler som är inplastade bör skäras upp vid inbärning så att dom acklimatiserar sig med huset innemiljö samma gäller parkettgolv att dessa bör ligga i några dagar innan läggning..S Slottsfrun skrev: