Fått mögel på vinden mellan ett par fack och har kommit fram till följande pga ändrat beteende jämfört med förra ägaren.
-lägre temp i rummen nedanför facken och lite sämre isolerat där (nu även sovrum)
-mindre eldning i kamin
-generellt lägre temp i huset vintertid
Löser jag problemet genom att täta rummen ordentligt och generellt höja värmen i huset men främst i de rum som tidigare varit svala. Ca 17 grader vintertid.
-lägre temp i rummen nedanför facken och lite sämre isolerat där (nu även sovrum)
-mindre eldning i kamin
-generellt lägre temp i huset vintertid
Löser jag problemet genom att täta rummen ordentligt och generellt höja värmen i huset men främst i de rum som tidigare varit svala. Ca 17 grader vintertid.
3st fack har störst problem men främst nedre delen mot takfot. Resterande bilder är från andra fack. Det svarta som ser nästa målat ut och sitter bara vid takstol. Är det läckage man ser på takstol ?
Har självdrag men installerat 2 st pax som drar konstant i tvättstuga och badrum sen 2 år tillbaka. Tycker det blivit flera ställen nu tyvärr.Jonatan79 skrev:
Ser fläckar från vatten under de fack som är utsatta och takstolen ser fuktig ut också
Taket byttes för 3år sen. Var inte en fläck innan dess.
Inte säkert det sitter plast i kåken. TS: vet du om ni har plast i kåken ?
Jag tycker det ser ut som att det läckt (om man kollar på fuktrosen på takstolen). Sen kan det givetvis också komma fuktig luft från undervåningen också som ställer till det.
Har du någon fuktmätare ? Tänkte om du kan mäta fuktkvoten i takstolen …
Jag tycker det ser ut som att det läckt (om man kollar på fuktrosen på takstolen). Sen kan det givetvis också komma fuktig luft från undervåningen också som ställer till det.
Har du någon fuktmätare ? Tänkte om du kan mäta fuktkvoten i takstolen …
Produkter som diskuteras: "fuktmätare"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Är taket verkligen tätt?