T Takläggare skrev:
Till och börja med, dina uppgifter kommer från en kille vars uppgift är att sälja luftavfuktare, .
nej, mina uppgifter kommer från vad jag själv förstår om fukt på vindar baserat på 1. Högeskoleutbildning i fysik, dvs en grundläggande förståelse för termodynamik och 2. Tester på i min egen vind.

Jag har inte kommit till samma slutsats som Jerker, har istället haft stor framgång med klimatstyrd ventilation för att lösa mina problem.

min åtgärdslista i tidigare inlägg är inte kontroversiell, tvärtom, däremot finns inte bara ETT recept för alla hus och vad som är rätt för ett specifikt hus finns inget enkelt svar på.

informationen på sidan jag länkade till är bra och hjälper många att förstå mer och att förstå att den traditionella ”ventilera mer”-hjärntvätten inte behöver vara rätt medicin.
 
Redigerat:
T
MathiasS MathiasS skrev:
nej, mina uppgifter kommer från vad jag själv förstår om fukt på vindar baserat på 1. Högeskoleutbildning i fysik, dvs en grundläggande förståelse för termodynamik och 2. Tester på i min egen vind.

Jag har inte kommit till samma slutsats som Jerker, har istället haft stor framgång med klimatstyrd ventilation för att lösa mina problem.

min åtgärdslista i tidigare inlägg är inte kontroversiell, tvärtom, däremot finns inte bara ETT recept för alla hus och vad som är rätt för ett specifikt hus finns inget enkelt svar på.

informationen på sidan jag länkade till är bra och hjälper många att förstå mer och att förstå att den traditionella ”ventilera mer”-hjärntvätten inte behöver vara rätt medicin.
Ja tror Jerker även beskrev att det inte heller fungerade med ventilation,(enligt undersökning varierad del mögel med klimatstyrning) men det gjorde han klart på alla punkter han har tagit upp, förutom 1 punkt där han inte vet något om, där var ett kortfattat svar ,varken ja eller nej, den vi jobbat med nu i 10 år drygt.

Nu är det inte cellplast vi jobbar med och inte med denna metod, jag hitta inte igen den i hans sida, men där våga han inte röra i ämnet, varken säga bu eller bä, kunde inte konstatera något eller ge utlägg, där är vi.
Vi har takboard och pappen utanför isoleringen, vi har ännu inte funnit några spår av mögel på dessa tak, då är en av ägarna till ett sådant tak besiktningsmän som länge rotat i varför det blir mögel, vi har samarbete med Isover som tagit fram och hjälpt till , monier tagit fram pappen.

Begreppet klimatvind innebär att man genom läggning av cellplast under takpannor och läkt motverkar att yttertakets undersida under kalla nätter och årstider blir en köldbrygga. Därmed undviks kondens och så förhöjd relativ fuktighet att mögel lätt kan uppstå. Klimatet på vinden blir varmare och torrare än utan denna typen av isolering.
 
Du får ursäkta, men du är helt osammanhängande. Har du synpunkter på vad Jerker skriver på sin sida, prata med Jerker. Citerar du någon, tala om vem.

Klimatvind är inget nytt och det är en toppenbra idé för den som behöver eller har möjlighet att lägga om yttertaket.

Jag har bara korrigerat felaktigheter i ditt första inlägg, det är inget att sura över.
 
  • Gilla
SvanteC och 1 till
  • Laddar…
P
En omgående åtgärd är att få dit någon kunnig takläggare för att se så att taket inte läcker. Om taket läcker måste det åtgärdas innan mer felsökning görs.

Utan takproblem:
Om vinden såg fin ut när ni flyttade in har något skett nära tillträdet eller när ni bott där.
- Säljarna tilläggsisolerade och satte igen takfotsventilation
- någon genomföring till bostadsytan är inte tät


Öppna upp takfotsventilationen genom att flytta isoleringen så det blir fritt längst ner mellan tak och hus. Det brukar gå att se ljus utifrån vid takfoten när det är korrekt.

Sanera möglet med hjälp av lämpligt medel. Det finns flera företag men exempelvis Jape har lämpliga produkter.

Du får sen vänta och se så att möglet inte kommer tillbaka.
 
P
T Takläggare skrev:
Ja tror Jerker även beskrev att det inte heller fungerade med ventilation,(enligt undersökning varierad del mögel med klimatstyrning) men det gjorde han klart på alla punkter han har tagit upp, förutom 1 punkt där han inte vet något om, där var ett kortfattat svar ,varken ja eller nej, den vi jobbat med nu i 10 år drygt.

Nu är det inte cellplast vi jobbar med och inte med denna metod, jag hitta inte igen den i hans sida, men där våga han inte röra i ämnet, varken säga bu eller bä, kunde inte konstatera något eller ge utlägg, där är vi.
Vi har takboard och pappen utanför isoleringen, vi har ännu inte funnit några spår av mögel på dessa tak, då är en av ägarna till ett sådant tak besiktningsmän som länge rotat i varför det blir mögel, vi har samarbete med Isover som tagit fram och hjälpt till , monier tagit fram pappen.

Begreppet klimatvind innebär att man genom läggning av cellplast under takpannor och läkt motverkar att yttertakets undersida under kalla nätter och årstider blir en köldbrygga. Därmed undviks kondens och så förhöjd relativ fuktighet att mögel lätt kan uppstå. Klimatet på vinden blir varmare och torrare än utan denna typen av isolering.

Är detta reklam för klimatvindar eller vad är syftet?
 
T
MathiasS MathiasS skrev:
Du får ursäkta, men du är helt osammanhängande. Har du synpunkter på vad Jerker skriver på sin sida, prata med Jerker. Citerar du någon, tala om vem.

Klimatvind är inget nytt och det är en toppenbra idé för den som behöver eller har möjlighet att lägga om yttertaket.

Jag har bara korrigerat felaktigheter i ditt första inlägg, det är inget att sura över.
Fast jag har just bekräftat att luftningar fungerar perfekt , vart kondensen kommer ifrån , hur man stoppar och förbättrar sin vind , att det inte hänger på luftningarna , utan luftning fungerar .
Visst kan jag förstå att ingenjörer blir sur för deras utbildning inte kan matcha erfarenhet och praktisk tillämpning ,special utbildningar inom tak, som jag skrivit i andra linjer här på bygga hus så brukar besiktningsmän göra en treparts bedömning med oss när deras kunskaper inte räcker till , detta efter att vi fält bland annat Anticimex vid besiktningsfel vid just tak och miljön runt den, där Anticimex fick betala takbyte efter som deras kunskap inte räckte till vid besiktning av ett problem tak , vilket resulterade i att kund inte fick sin jordabalksbesiktning korrekt utförd som han hade betalt för .
Samt att jag nu hjälper dig att förstå , att bygga upp sina kunskaper via sitt egna tak säger inte mycket , samt att läsa riktade hemsidor som ex Jerkers ger inga bättre kunskaper , som jag hänvisar fel på hans bedömningar han har på sin sida . Han skriver inget eget material utan klippt och klistrat från andra trådar och hemsidor , sedan gett okunniga uttalande hur han bedömer orsaken .
 
P
T Takläggare skrev:
Fast jag har just bekräftat att luftningar fungerar perfekt , vart kondensen kommer ifrån , hur man stoppar och förbättrar sin vind , att det inte hänger på luftningarna , utan luftning fungerar .
Visst kan jag förstå att ingenjörer blir sur för deras utbildning inte kan matcha erfarenhet och praktisk tillämpning ,special utbildningar inom tak, som jag skrivit i andra linjer här på bygga hus så brukar besiktningsmän göra en treparts bedömning med oss när deras kunskaper inte räcker till , detta efter att vi fält bland annat Anticimex vid besiktningsfel vid just tak och miljön runt den, där Anticimex fick betala takbyte efter som deras kunskap inte räckte till vid besiktning av ett problem tak , vilket resulterade i att kund inte fick sin jordabalksbesiktning korrekt utförd som han hade betalt för .
Samt att jag nu hjälper dig att förstå , att bygga upp sina kunskaper via sitt egna tak säger inte mycket , samt att läsa riktade hemsidor som ex Jerkers ger inga bättre kunskaper , som jag hänvisar fel på hans bedömningar han har på sin sida . Han skriver inget eget material utan klippt och klistrat från andra trådar och hemsidor , sedan gett okunniga uttalande hur han bedömer orsaken .
Ursäkta men du hjälper inte TS och det verkar som du har en privat konflikt med Jerker.

Jag ser inte heller vad det är för kompetens du besitter som du försöker lära oss ”okunniga” heller. Det är då bättre du skapar en egen tråd där du förklarar detta.
 
T Takläggare skrev:
Fast jag har just bekräftat att luftningar fungerar perfekt , vart kondensen kommer ifrån , hur man stoppar och förbättrar sin vind , att det inte hänger på luftningarna , utan luftning fungerar .
Visst kan jag förstå att ingenjörer blir sur för deras utbildning inte kan matcha erfarenhet och praktisk tillämpning ,special utbildningar inom tak, som jag skrivit i andra linjer här på bygga hus så brukar besiktningsmän göra en treparts bedömning med oss när deras kunskaper inte räcker till , detta efter att vi fält bland annat Anticimex vid besiktningsfel vid just tak och miljön runt den, där Anticimex fick betala takbyte efter som deras kunskap inte räckte till vid besiktning av ett problem tak , vilket resulterade i att kund inte fick sin jordabalksbesiktning korrekt utförd som han hade betalt för .
Samt att jag nu hjälper dig att förstå , att bygga upp sina kunskaper via sitt egna tak säger inte mycket , samt att läsa riktade hemsidor som ex Jerkers ger inga bättre kunskaper , som jag hänvisar fel på hans bedömningar han har på sin sida . Han skriver inget eget material utan klippt och klistrat från andra trådar och hemsidor , sedan gett okunniga uttalande hur han bedömer orsaken .
Att "luftningar" inte fungerar perfekt i alla lägen det visade SP för länge länge sedan.

Vad gäller utbildning så ser det ut som att teori stämmer väldigt bra med praktik i detta fall.
 
Gå upp och titta när det regnar eller smälter snö så ser. Ni om det tränger in vid genomförniingarna
 
T
mathiash77 skrev:
Ursäkta men du hjälper inte TS och det verkar som du har en privat konflikt med Jerker.

Jag ser inte heller vad det är för kompetens du besitter som du försöker lära oss ”okunniga” heller. Det är då bättre du skapar en egen tråd där du förklarar detta.
Jag har ställt svar på fråga #3 till TS , att han kan börja med att kolla så luftningarna är öppna och inte igensatta , sedan räcker det oftast inte med enbart takfotsluftningar , ibland behövs även luftning via nock eller gavelventiler så luften inte bara cirkulerar i sig själv utan har en bra avluftning ( då med nock eller gavelventiler )

sidan med Jerker var det du som hänvisa till , jag har bara lämnat en proffesionellt bedömande av sidan du länka till , att den bara handlar om avfuktningsaggregatet , som dom vill sälja , finns inga lösningar eller kunnande på den sidan, bara hänvisning till just luftavfuktare .

Sedan är det mitt yrke du undrar över ? Mina utbildningar ? Mitt företag? Mina proffesionellt bedömning ? 25 år i branschen , deltagande i utredningen ang mögel i tak?
 
P
T Takläggare skrev:
Jag har ställt svar på fråga #3 till TS , att han kan börja med att kolla så luftningarna är öppna och inte igensatta , sedan räcker det oftast inte med enbart takfotsluftningar , ibland behövs även luftning via nock eller gavelventiler så luften inte bara cirkulerar i sig själv utan har en bra avluftning ( då med nock eller gavelventiler )

sidan med Jerker var det du som hänvisa till , jag har bara lämnat en proffesionellt bedömande av sidan du länka till , att den bara handlar om avfuktningsaggregatet , som dom vill sälja , finns inga lösningar eller kunnande på den sidan, bara hänvisning till just luftavfuktare .

Sedan är det mitt yrke du undrar över ? Mina utbildningar ? Mitt företag? Mina proffesionellt bedömning ? 25 år i branschen , deltagande i utredningen ang mögel i tak?
Nu var det inte jag som länkade till dem.

Sedan dina förutfattade meningar om dem är väldigt tydliga, jag har haft med dem att göra och de ville inte ”bara sälja avfuktare”.

När du sedan hänvisar till personer och inte företag så går du på personangrepp och inte på företaget.


Sedan har TS svarat att det redan fanns gavelventiler. Dock verkar det också vara (inte bekräftat och inte tillräckligt med bilder) så att takfotsspalterna verkar vara täckta vilket försämrar ventilationen där.

Sedan gjorde SP (numera RiSe) en omfattande utredning kring ventilation om kallvinden. @MathiasS skrev ungefär samma som SP, det går inte att entydigt säga att mer ventilation är bättre, fler faktorer påverkar. Av denna anledning har frågor kommit kring vad som ändrats de sista åren då möglet uppstått...
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Att TS familj tagit över huset för tre år sedan kan vara en avgörande faktor. Kanske var tidigare ägarna pensionärer, och kanske är TS en barnfamilj, som kanske också har husdjur. Då blir fuktbelastningen normalt annorlunda. Varje familjemedlem alstrar mkt fukt bara genom att vara i huset. Till det kommer dusch/bad, tvätt, matlagning.

Så ett "halvtätt" vindsbjälklag kanske fungerar vid låg fuktbelastning från bostaden, men sedan när den ökar pga ändrade familjeförhållanden och beteenden så blir det för mkt för vinden.
 
T
mathiash77 skrev:
Nu var det inte jag som länkade till dem.

Sedan dina förutfattade meningar om dem är väldigt tydliga, jag har haft med dem att göra och de ville inte ”bara sälja avfuktare”.

När du sedan hänvisar till personer och inte företag så går du på personangrepp och inte på företaget.


Sedan har TS svarat att det redan fanns gavelventiler. Dock verkar det också vara (inte bekräftat och inte tillräckligt med bilder) så att takfotsspalterna verkar vara täckta vilket försämrar ventilationen där.

Sedan gjorde SP (numera RiSe) en omfattande utredning kring ventilation om kallvinden. @MathiasS skrev ungefär samma som SP, det går inte att entydigt säga att mer ventilation är bättre, fler faktorer påverkar. Av denna anledning har frågor kommit kring vad som ändrats de sista åren då möglet uppstått...
Nej helt rätt, SP har inte all kunskap som behövs för att göra undersökningen, det är rätt att inte för mycket luftning behövs, men det dom inte förstår är cirkulationen av luft, hur varm luft färdas och vart den vandrar i vinden, hur den kondenseras. detta nämner dom inget om , och det är där problemet ligger. få rätt cirkulation , få även nocken med i processen , husets högsta punkt, då har man rätt luftvandring för fukt och värme utsläpp , få in luft lågt ner och upp och ut på höga punkter, det här jobbar inte SP med, dom har inte nått hit ännu.
 
T
mathiash77 skrev:
Sedan dina förutfattade meningar om dem är väldigt tydliga, jag har haft med dem att göra och de ville inte ”bara sälja avfuktare”.
Ja som jag läste på deras sida, dom har inga lösningar på alla sammanfattningar dom har googlat och kopierat på deras sida, utan hänvisar bara till luftavfuktare.
Där var dom varit inne på våra lösningar har dom varken vågat eller ens kunnat kommentera , men med all rätt. dom besitter inte den kompetensen.
Så ja sök upp en lösning på deras sida som inte innehåller lösningen "luftavfuktare" så kommer du inte finna någon, med andra ord dom förstår inte annat.



Sedan har TS svarat att det redan fanns gavelventiler. Dock verkar det också vara (inte bekräftat och inte tillräckligt med bilder) så att takfotsspalterna verkar vara täckta vilket försämrar ventilationen där.
...
Ja därför har vi ställt frågan om luftningarna nere vid takfot, att skriva alla lösningar direkt till TS kan verka för mycket utan att själv varit på plats och fått se luftvandringen. men vi har börjat, med frågorna, han har visat bilder och har ännu en lättsam mögel utväxt, med tanke på husets ålder är det bara mindre justeringar som behövs.
 
Jag tycker det är svårt det här med lämplig ventilation på en vind.
Det bekräftar även bredden av svar i tråden. Även vad det skulle innebära med eventuell extra isoleringen etc. I vissa fall kan man bli påtvingad att förändra på vinden. För en ny brandklassning..

Då brandmyndigheterna kräver att alla äldre radhus ska ha högre brandskydd mot tidigare 30 minuter till nu 60 minuter. Sedan kan man undra om det beror på att de numera inte klarar sina utryckningstider eller mindre bemanning i utryckningsstyrkan. Men beslutet är godkänt i högre instans. Så det är bara att anpassa sig och betala för en förändring istället för vite.

Valet för ägare till äldre radhus är att lägga om hela taket med täckande råspont. Eller befintliga hus med plywoodskiva eller duk ska försämra sin ventilationen. Genom att täcka igen takfotsventilation ca 60-100 cm från granne och samma avstånd vid ventilerad nock. Så vi som bor i mitten kommer att få ca 100 cm (120 cm takstol) försämrad ventilation mot båda grannarna. Variationen på måtten beror på vad brandmyndighet godkänner beroende på byggnation. Duken eller plywoodskivorna ska ersättas på taket med brandklassade skivor upp till 1meter från ny brandklassad vägg. Även skarvar och otätheter ska förslutas med brandskyddad tätning. Så att det blir riktigt tätt. Vilket också minskar ventilationen. Sedan finns det firmor som erbjuder ventilerade rör att sätta i takfot och nock som ska smälta igen av värmen om lågor når vinden. Men dessa nämns knappt numera av någon okänd anledning.

Brandmyndigheten har friskrivet sig ansvaret angående ventilation. Utan uppmanat husägare att konsultera någon i frågan. Så man får väl kontrollera sitt tak oftare efter åtgärdat brandskydd. Och välja en framtida lösning om problem uppstår. Vårt hus har samma lösning som TS med plywoodskivor. Där problemen verkar vara vid rören.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.