H
Hej,

var på visning på ett hus vi tycker är intressant, men vid kontroll av vind så upptäcks mögel (vitmögel?) på i princip hela vinden i olika mycket omfattning. Vad säger forumpanelen om detta:

1. Jag har läst på en del om mögel på vind och förstår att orsaken till problemet givetvis måste hittas, samt har även ett par gissningar om detta. Men hur allvarligt skulle ni anse att denna vind är? Vad skulle ni göra åt detta? Sanering? Trygghetsvakt? Vad tror ni kostnad för ev sanering skulle landa på?

2. Huset är från 1950 och byggt med lättbetong. Jag misstänker starkt att det är blåbetong utifrån bilderna från vinden. Håller ni med? Hur allvarligt anser ni att detta är? Åsikterna verkar gå isär men jag är intresserad av fler synpunkter.

Tack på förhand för input! :)

Mögel på trätakstolar och isolering i en vindmiljö, synliga vita fläckar och missfärgning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vind med synlig vitmögel på träbjälkar och isolering, möjlig indikation på fuktskada.
Skapa konto

Vind med synliga mögelskador på träbjälkar och tegelvägg, isolering syns i förgrunden.
Skapa konto

Vindsvåning med synligt mögel på gråa lättbetongväggar.
Skapa konto

Mögelpåväxt på träbjälkar under vind med synliga tecken på fuktskador och missfärgningar.
Skapa konto

Vitmögel på träbjälke i vindmiljö som indikerar behov av mögelsanering.
Skapa konto

Vind med mögelpåväxt på träbjälkar och isoleringsmaterial synligt på golvet.
Skapa konto

BirgitS
2. Blåbetong kan innehålla radon men behöver det inte göra det så det måste göras en radonmätning under lång tid för att veta något om det.

Eller en gammamätning om man inte kan vänta. Mäter endast strålning från byggmaterial, ej markradon. Som sagt, blå lättbetong kan vara lågstrålande men du måste mäta för att veta.

H
Tack för svaren! Det var lite som jag misstänkte, avstod iaf från detta hus.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.