Har sommarstuga med en gammal del och en påbyggd del. Till den äldre delen går det inte att ta sig in i krypgrunden, och mot marken ligger en gammal pressening som går ner vid grundmuren. Den nya delen har sett fin ut innan, men nu har där kommit en påväxt, frånsett kokonger från källarspindel. Vi har viss doft i huset.
Ser det katastrof ut? Vad bör jag göra?
Ser det katastrof ut? Vad bör jag göra?
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 431 inlägg
Absolut ingen katastrof av vad man ser på bilderna. Men du måste mäta RF och gärna fuktkvoten i virket.
Att dina trossbottenskivor får lite påväxt tyder på fukt men det behövs inga mängder för att få påväxten och den går att borsta bort.
Kan vara idé att sätta in en avfuktare och stänga ventilerna för att hindra att det blir mer och att fukten sprider sig till virket
Att dina trossbottenskivor får lite påväxt tyder på fukt men det behövs inga mängder för att få påväxten och den går att borsta bort.
Kan vara idé att sätta in en avfuktare och stänga ventilerna för att hindra att det blir mer och att fukten sprider sig till virket
Tack!!! Har funderat på avfuktare och att bre ut cellplast eller liknande mot marken. Vad säger du om pressening lösningen i gamla delen?
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 431 inlägg
Lägg byggplast och ta bort presseningen. Här du organiskt material så rensa bort det också. Cellplasten kan du strunta i tycker jag om du inte ska värma upp grunden. Men det tycker jag är onödigt.B Bjornbaret skrev:
Jag har gjort så hos mig, kolla min profil så hittar du tråden Ang krypgrunden
Stort tack Holmberg!holmberg87 skrev:
Jag har nu bestämt mig för att lägga ut byggplast. Fästa upp den mot kanten. Sedan in med en Woods DS15 eller liknande. Börja mäta fukt innan och efter.
Min enda fundering nu är hur jag ska ta mig in i den gamla delen av husets krypgrund. Gubben som bodde där innan har tagit upp ett litet hål mellan de olika utrymmena (tillräckligt stort för en hand ungefär) men sedan gett upp. Frågan är om jag ska expandera det hålet. Bila upp det? Borra? Hyra någon häftig maskin? Jag behöver komma in där för att rensa ur en massa skräp och få fri luftcirkulation för avfuktaren.
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 431 inlägg
Låter som ett klokt beslut! Kolla hur grunden är gjord och om du kan ta upp det påbörjade hålet eller göra ett nytt på något lämpligt ställe.
Skulle jag öppna så hade jag nog borrat massa små hål där öppningen skulle vara sen bila upp det
Skulle jag öppna så hade jag nog borrat massa små hål där öppningen skulle vara sen bila upp det
Okej! Införskaffar en borrhammare och hoppas på att inte få hela huset i skallen när jag ligger och krälar i krypgrunden!holmberg87 skrev:
Det borde inte vara någon fara, men man blir lite avskräckt av andra trådar...
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 431 inlägg
Lägg upp några bilder på hålet och grunden, vad den är gjord av så får du säker tips och råd här som kommer att hjälpa dig.
Kommer gå fint!
Kommer gå fint!
Klicka här för att svara