Snickrade ihop en lekstuga under sommaren, och fick en chock när jag nu öppnade den
Det har möglat som fan i taket, både på insidan av stuga och på utsidan i verandataket
Verkar bara vara på ena sidan och denna har annat virke än andra sidan
Spridningen ser även lite lattjo ut, från en redigt möglig bräda finns ingen spridning vidare till nästa
Och på ett ställe där det kan ha suttit något spännande eller nått har det inte heller möglat

Stugan är klar förutom läkten, så det är ju bra ventilation i den som det är nu
Vad har jag råkat ut för och hur får jag bort skiten ?
Och vad skall jag göra för att inte råkande för detta igen ?

• ImageUploadedByTapatalk1333306381.500361.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • ImageUploadedByTapatalk1333306424.717178.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, det där ser ju nästan overkligt ut med den helt rena brädan jämte.

Menar du att det är lockläkten som saknas?

I vilket fall är det nog för dålig ventilation, det brukar vara en mycket bidragande orsak + kanske att vi haft en av de fuktigaste vintrarna i mannaminne.

japp, självklart menar jag lockläkt

ovanför dörröppningen saknas även trekant på ca 50x30 med panel
så det har varit öppet rakt in där, kan ju kanske ha varit en orsak om fukt har kommit in men inte vädrats ut
jag var säker på att det skulle blåsa rakt genom bygget

måste sätta i ventiler nu när jag spikar resten
hur bör jag sätta dom?
en uppe och en nere på andra sidan ?

Jag tror att virket utsätts för mögelangrepp under hanteringen, innan det når slutkunden.

Jag har också råkat ut för några brädor som möglat överaskande mycket, helt otippat. De sitter i underslaget, på undersidan av takutsprånget. De sitter alltså helt väderskyddat och samtidigt väldigt väl ventilerade, men de har ändå möglat, i princip så fort de kommit upp. Det är likadant med dessa, vissa brädor är angripna, medan grannen har klarat sig. Men det mest intressanta är att man tydligt ser var spännbanden runt virkeshögarna har suttit. Där är det helt mögelfritt.

Så jag tror att virket har dränkts in med mögelsporer någonstans på resan från sågverket till brädgården.

ja nått verkar ju ha hänt under transport eller lagring

vad kan man göra åt detta då ?
finns det något medel för att få bort skiten
vill ju inte ha mögel i lekstugan

J
jag hade detta problem oxå för himla många år sedan och då fanns det ett medel man sprutade på som löste problemet.. kommer dock inte ihåg vad det hette... google:thumbup:

Jag fick ta bort möglet i mitt lilla badrum för många år sedan. Då jag var inom målarfirman som jag skulle köpa något medel av så sa han till mig det att "Jag skulle kunna sälja dig många saker, men ta helt ren klorin på en trasa, och torka rent det med. Det är det absolut bästa".
Så jag testade detta. Tog på mig en gasmask ( som min pappa hade tagit hem från något jobb) och torkade rent taket. Målade över sedan med tak färg för badrum.
Så vitt jag vet så är det ingen mögel där än..

Boracol ska du använda till svartmögel...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.