Hej!
Vi har i april-juni lagt om vårt tak då vi upptäckte mögel på hela vinden. Vi snackar dyngsurt virke. Vi bytte allt fom. Takstolar då min man ansåg att virket i sig inte behövdes bytas ut trots mögelpåväxt
Vi sprayade sedan hela vinden med mögelfri i förebyggande syfte. Vi var helt klara i augusti.
Vi har ingen ventilation. Är inte spärrat för fukt. Vi har isolering av ull ca 20 cm på vindsgolvet.

Efter råd från Anticimex, LF, skadeavdelning på byggfirma och andra i byggbranschen satte vi luftspalt i alla fönster då det rekomenderades att försöka få till en bra ventilation i huset (lite som uteslutningsmetoden) samt har försökt täta vindsluckan. Jag har googlat mycket och förstår att bristen på ventilation i huset förmodligen orsakat detta mögel på vinden.
Vart man än läser så sägs det att man inte bör sätta gavelventilation, mögelstopper då detta i flesta fall orsakar just mögel.
Nu 5 månader senare skulle jag gå upp o kolla läget och höll på att svimma när jag såg allt mögel som kommit. Jag blev så shockad! Hur är det möjligt efter så kort tid? Och min fråga till er...vad gör vi?
Funderar på att isolera hela vinden, men skall man då ha någon ventilation? Fuktspärra? Är det A och O o skall det göras oavsett? Kanske det räcker att installera Trygghetsvakten vind? Och då slippa isolering etc.
Vi måste få stopp på detta...för det gå väl?
Jag behöver verkligen råd och vill inte ha nedlåtande kommentarer. Mycket tacksam för råd...någon som varit med om samma sak som har fått bukt med det?
 
Det låter som ni har haft en kraftig inträning av fukt/regn på vinden.
Några bilder kan hjälpa till att förstå omfattningen av problemet.

En viss påväxt är dock inte ovanligt på äldre vindar.
 
E etompau skrev:
Det låter som ni har haft en kraftig inträning av fukt/regn på vinden.
Några bilder kan hjälpa till att förstå omfattningen av problemet.

En viss påväxt är dock inte ovanligt på äldre vindar.
 
  • Rivet gammalt träbjälklag med skadade plankor och nya träreglar synliga i bakgrunden på en byggarbetsplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vindbjälklag med tecken på fuktskador och mögel på träbjälkarna under ett renoveringsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ska ta kort snart hur det ser ut idag...
 
Fukten kommer ju från bodelen, vart ska den ta vägen ifall du inte ventilerar vinden?
 
  • Gilla
Krille-72
  • Laddar…
M martin h82 skrev:
Fukten kommer ju från bodelen, vart ska den ta vägen ifall du inte ventilerar vinden?
Har googlat ihjäl mig och överallt så läser jag att ventilerade vindar är inte att rekommendera då det tenderar skapa mögel. Känns som att vi måste börja med att ha köksfläkten på dygnet runt o byta ut badrumsfläkten för att skapa ett undertryck i huset. Hjälper inte det funderar vi på vindsvakten...någon som har erfarenhet av den?
 
Mitt tak har frostat igenom efter lägg om taket för 2år kommer jag också att ha problem??
 
T Tohan skrev:
Mitt tak har frostat igenom efter lägg om taket för 2år kommer jag också att ha problem??
 
  • Närbild av träbjälklag och elinstallationer i ett pågående renoveringsprojekt under ett tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis upplyst bjälklag med synliga träbjälkar och isolering under en renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Staffans2000
Du har redan fått svar i den andra tråden.

Läs den och tag det lungt.

Staffan
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Du har redan fått svar i den andra tråden.

Läs den och tag det lungt.

Staffan
Kram dig som så mkt om du har rätt
 
Staffans2000
T Tohan skrev:
om du har rätt
"Om" jag har rätt?:devilish: Såklart jag har. Varje kall vinter uppstår samma fenomen hos mig och mitt tak är lika fint som ditt. Nöjd nu då?:D

Staffan
 
  • Gilla
fremax och 1 till
  • Laddar…
K
Känns som att det blev lite trådkapning här ;). För att återgå till första inlägget här så håller jag inte riktigt med om att det överallt står att ventilerade vindar inte är att rekommendera? Håller verkligen med ovanstående inlägg om att "Fukten kommer ju från bodelen, vart ska den ta vägen ifall du inte ventilerar vinden?"

Antar att det är kanske 2-planshus med källare? Och enbart självdrag som ventilation?
 
På dem allra flesta sidor så rekommenderar man inte ventilation. Ja det kommer från bodelen.. så måste försöka fixa ny fläkt o få upp värmen i kåken. Vi får väl överväga att köra gavelventilation. Men kommer ändå bli kondens o mögel så länge det läcker upp på vinden...
 
L lisette-79 skrev:
På dem allra flesta sidor så rekommenderar man inte ventilation. Ja det kommer från bodelen.. så måste försöka fixa ny fläkt o få upp värmen i kåken. Vi får väl överväga att köra gavelventilation. Men kommer ändå bli kondens o mögel så länge det läcker upp på vinden...
Har ni inte åldersbeständig plast mellan bodelen och vinden? Om inte då är det dax att tänka på det eftersom fukt alltid vandrar till den kallaste punkten.
 
L lisette-79 skrev:
Har googlat ihjäl mig och överallt så läser jag att ventilerade vindar är inte att rekommendera då det tenderar skapa mögel. Känns som att vi måste börja med att ha köksfläkten på dygnet runt o byta ut badrumsfläkten för att skapa ett undertryck i huset. Hjälper inte det funderar vi på vindsvakten...någon som har erfarenhet av den?
Har du ett 100% difftätt hus så kanske man kan diskutera för och nackdelar med ventilation men det har väl inte du? Ang ventilation i bostaden så är det jätteviktigt men var försiktig med för mycket undertryck så du inte drar in mögel och skit från stommen, se till att ha många tilluftsventiler
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.