Hej!
Vi har i april-juni lagt om vårt tak då vi upptäckte mögel på hela vinden. Vi snackar dyngsurt virke. Vi bytte allt fom. Takstolar då min man ansåg att virket i sig inte behövdes bytas ut trots mögelpåväxt
Vi sprayade sedan hela vinden med mögelfri i förebyggande syfte. Vi var helt klara i augusti.
Vi har ingen ventilation. Är inte spärrat för fukt. Vi har isolering av ull ca 20 cm på vindsgolvet.
Efter råd från Anticimex, LF, skadeavdelning på byggfirma och andra i byggbranschen satte vi luftspalt i alla fönster då det rekomenderades att försöka få till en bra ventilation i huset (lite som uteslutningsmetoden) samt har försökt täta vindsluckan. Jag har googlat mycket och förstår att bristen på ventilation i huset förmodligen orsakat detta mögel på vinden.
Vart man än läser så sägs det att man inte bör sätta gavelventilation, mögelstopper då detta i flesta fall orsakar just mögel.
Nu 5 månader senare skulle jag gå upp o kolla läget och höll på att svimma när jag såg allt mögel som kommit. Jag blev så shockad! Hur är det möjligt efter så kort tid? Och min fråga till er...vad gör vi?
Funderar på att isolera hela vinden, men skall man då ha någon ventilation? Fuktspärra? Är det A och O o skall det göras oavsett? Kanske det räcker att installera Trygghetsvakten vind? Och då slippa isolering etc.
Vi måste få stopp på detta...för det gå väl?
Jag behöver verkligen råd och vill inte ha nedlåtande kommentarer. Mycket tacksam för råd...någon som varit med om samma sak som har fått bukt med det?
Vi har i april-juni lagt om vårt tak då vi upptäckte mögel på hela vinden. Vi snackar dyngsurt virke. Vi bytte allt fom. Takstolar då min man ansåg att virket i sig inte behövdes bytas ut trots mögelpåväxt
Vi sprayade sedan hela vinden med mögelfri i förebyggande syfte. Vi var helt klara i augusti.
Vi har ingen ventilation. Är inte spärrat för fukt. Vi har isolering av ull ca 20 cm på vindsgolvet.
Efter råd från Anticimex, LF, skadeavdelning på byggfirma och andra i byggbranschen satte vi luftspalt i alla fönster då det rekomenderades att försöka få till en bra ventilation i huset (lite som uteslutningsmetoden) samt har försökt täta vindsluckan. Jag har googlat mycket och förstår att bristen på ventilation i huset förmodligen orsakat detta mögel på vinden.
Vart man än läser så sägs det att man inte bör sätta gavelventilation, mögelstopper då detta i flesta fall orsakar just mögel.
Nu 5 månader senare skulle jag gå upp o kolla läget och höll på att svimma när jag såg allt mögel som kommit. Jag blev så shockad! Hur är det möjligt efter så kort tid? Och min fråga till er...vad gör vi?
Funderar på att isolera hela vinden, men skall man då ha någon ventilation? Fuktspärra? Är det A och O o skall det göras oavsett? Kanske det räcker att installera Trygghetsvakten vind? Och då slippa isolering etc.
Vi måste få stopp på detta...för det gå väl?
Jag behöver verkligen råd och vill inte ha nedlåtande kommentarer. Mycket tacksam för råd...någon som varit med om samma sak som har fått bukt med det?
Produkter som diskuteras: "mögelfri"
Mögel-Fri Inne Jape
Tvätta bort mögel inomhus
86 kr inkl moms
Läs mer
E etompau skrev:
Ska ta kort snart hur det ser ut idag...
Fukten kommer ju från bodelen, vart ska den ta vägen ifall du inte ventilerar vinden?
Har googlat ihjäl mig och överallt så läser jag att ventilerade vindar är inte att rekommendera då det tenderar skapa mögel. Känns som att vi måste börja med att ha köksfläkten på dygnet runt o byta ut badrumsfläkten för att skapa ett undertryck i huset. Hjälper inte det funderar vi på vindsvakten...någon som har erfarenhet av den?M martin h82 skrev:
Produkter som diskuteras: "badrumsfläkten"
Badrumsfläktar
Bra ventilation behövs i badrum och våtrum för att slippa fuktskador, mögel och kallras. Badrumsfläktar drar effektivt ut den fuktiga och förbrukade luften ur ditt hem och håller husets våtutrymmen friska och fräscha.
Läs mer
Känns som att det blev lite trådkapning här
. För att återgå till första inlägget här så håller jag inte riktigt med om att det överallt står att ventilerade vindar inte är att rekommendera? Håller verkligen med ovanstående inlägg om att "Fukten kommer ju från bodelen, vart ska den ta vägen ifall du inte ventilerar vinden?"
Antar att det är kanske 2-planshus med källare? Och enbart självdrag som ventilation?
Antar att det är kanske 2-planshus med källare? Och enbart självdrag som ventilation?
På dem allra flesta sidor så rekommenderar man inte ventilation. Ja det kommer från bodelen.. så måste försöka fixa ny fläkt o få upp värmen i kåken. Vi får väl överväga att köra gavelventilation. Men kommer ändå bli kondens o mögel så länge det läcker upp på vinden...
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Har ni inte åldersbeständig plast mellan bodelen och vinden? Om inte då är det dax att tänka på det eftersom fukt alltid vandrar till den kallaste punkten.L lisette-79 skrev:
Har du ett 100% difftätt hus så kanske man kan diskutera för och nackdelar med ventilation men det har väl inte du? Ang ventilation i bostaden så är det jätteviktigt men var försiktig med för mycket undertryck så du inte drar in mögel och skit från stommen, se till att ha många tilluftsventilerL lisette-79 skrev:Har googlat ihjäl mig och överallt så läser jag att ventilerade vindar är inte att rekommendera då det tenderar skapa mögel. Känns som att vi måste börja med att ha köksfläkten på dygnet runt o byta ut badrumsfläkten för att skapa ett undertryck i huset. Hjälper inte det funderar vi på vindsvakten...någon som har erfarenhet av den?




