Hej all,

Jag har läst mycket om mögel i badrum och hemma har vi ett badrum som ser ut så här.
Badrum med grå kakel, duschhörn och blå pall. Blå pil pekar mot golvlisten där mögel misstänks växa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Följande bilder är tagna i vinkeln på den blå pilen ovan. Det som oroar oss är de vita sakerna som ser ut som mögel. Numera verkar det vara så att de vita grejerna växer ut igen efter 2 veckor.

Närbild på badrumsgolvets kant med synligt mögellikt vitt material längs fogarna.
Skapa konto
Fuktig hörndetalj i badrum med synliga vita mögelliknande fläckar på kakelfogar under en trälist. Närbild av golv mot en träkant, med vita fläckar som ser ut som mögel längs kanten och i fogarna mellan plattorna.
Skapa konto
Närbild på en fuktig badrumskant med trasig fog och vita mögelliknande fläckar under en trälist.

Borde jag vara orolig? Vi märker att efter visning kan den delen av golvet bli blöt, speciellt fogarna.

Fukten letar sig fram via fogarna i ett sådant litet badrum, helt normalt. Inget farligt, städa och var glad i onödan :=)
Edit: Funkar fläkten?

Fläkten funkar. Men jag tror det är inte används tillräckligt ofta.

H Horace skrev:
Fläkten funkar. Men jag tror det är inte används tillräckligt ofta.
Den ska stå på 24/7, åtminstone på låga varv och öka vid fuktbelastning.

• Gilla
MagHam och 1 till
  • Laddar…
Ja du är rätt. Det är på alltid på ett låg sätt. Men vi trycker inte knappen för att öka hastigheten så ofta

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Fukten letar sig fram via fogarna i ett sådant litet badrum, helt normalt. Inget farligt, städa och var glad i onödan :=)
Edit: Funkar fläkten?
Håller inte med!
Inget som är normalt och inget som man behöver städa varannan vecka.
Ventilation har inget med det att göra.

Har sett badrum som är hälften av storleken på det här utrymmet utan några som helst problem.

Problemet i det här fallet är antigen dåligt fall (mindre troligt) eller att plattsättningsarbete i det här fallet har misslyckats och det uppstår så kallad "suggrörseffekt" en luftkanal längs väggen som transporterar vatten/fukt fram till tröskeln (mest troligt).

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
T tyomka skrev:
Håller inte med!
Inget som är normalt och inget som man behöver städa varannan vecka.
Ventilation har inget med det att göra.

Har sett badrum som är hälften av storleken på det här utrymmet utan några som helst problem.

Problemet i det här fallet är antigen dåligt fall (mindre troligt) eller att plattsättningsarbete i det här fallet har misslyckats och det uppstår så kallad "suggrörseffekt" en luftkanal längs väggen som transporterar vatten/fukt fram till tröskeln (mest troligt).
Så vad skulle jag göra? Plattsättningsarbete var gjördt av före husägare och vi har redan bodde här för över 6 är

H Horace skrev:
Så vad skulle jag göra? Plattsättningsarbete var gjördt av före husägare och vi har redan bodde här för över 6 är
Du kan inte göra mycket mer än att städa

Jag tycker det ser onormalt fuktigt ut. Jag hade nog lossat tröskeln och inspekterat. Vad är det under? Är det källare, eller platta på mark?

Jag vet inte men vi har inge källare, och badrummet är på första våningen

Har ni torpargrund?

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Du kan inte göra mycket mer än att städa
Håller inte med igen!

First skulle jag ta reda på om det verkligen rör sig om "sugrörseffekten".
Hur? Via en utredning.

Vid konstaterande kan man då fundera på om det är värt att genomföra en åtgärd.
Är badrummet byggt med foliesysstem så finns det goda chanser för åtgärd.

Kommer åtgärden vara lönsam i förhållande till badrummets ålder?

Intressant att veta om det finns skador i angränsade utrymme.
Hur ser dörrkarmarna/foder i nederkant?
Finns det några täcken på fuktskador på de?

BirgitS
H Horace skrev:
Har det alltid varit så här att fogarna har blivit fuktiga vid dörren eller har det uppstått på senare tid?

BirgitS BirgitS skrev:
Har det alltid varit så här att fogarna har blivit fuktiga vid dörren eller har det uppstått på senare tid?
Svart att säga. Min gissning är att det är uppstått på senare tid. Men kanske tidigare när vi städat badrummen vi har inte så bra koll att det var fukt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.