4 235 läst ·
10 svar
4k läst
10 svar
Mögel i avloppsrör
Hallå!
Fått ett problem som jag inte förstår...
Jag har fått svartmögel på i mitt avlopp från handfatet. Jag har en rätt nyinstallerad (ca 2 år) kommod i badrummet, då byttes även rören ner till golvet. Plaströr ner till golvet, och som fortsätter i plast ner i golvet Badrummet är på övervåningen med avloppsrör i plast rakt ner genom huset till marken. Helkaklat, ca 10 år gammalt och i fint skick, ej speciellt kraftigt använt, inget synligt mögel. Vet inte om avloppsrören går ihop inne i väggen, men där finns en toalett som används dagligen, badkar kanske 1gg/veckan och så handfatet som används lite varje dag i princip. Huset i sig är primärt betong/lättbetong och alla rör jag sett är i plast. Har inte upptäckt några problem i andra badrum, men de delar nog inte rör förräns man kommer ner under huset (platta på mark).
Jag har nu alltså fått mögel i rören. Tog bort röret mellan handfat och golv, där fanns gott om svart mögel. kan inte se ner nämvärt i golvets avloppsrör men känner stark mögeldoft. Rören från handfaten kan ha haft lite dålig vinkel så det skulle kunna blivit vatten stående, men hade inga problem med avrinningen i handfaten.
Finns här några gissningar vad det kan bero på? och viktigare, vad kan man göra åt det?
Spontant vill jag rensa rören, hälla antimögelmedel etc. men de är ju vertikala så hur kan det gå till?
Tackar för alla tips!
Fått ett problem som jag inte förstår...
Jag har fått svartmögel på i mitt avlopp från handfatet. Jag har en rätt nyinstallerad (ca 2 år) kommod i badrummet, då byttes även rören ner till golvet. Plaströr ner till golvet, och som fortsätter i plast ner i golvet Badrummet är på övervåningen med avloppsrör i plast rakt ner genom huset till marken. Helkaklat, ca 10 år gammalt och i fint skick, ej speciellt kraftigt använt, inget synligt mögel. Vet inte om avloppsrören går ihop inne i väggen, men där finns en toalett som används dagligen, badkar kanske 1gg/veckan och så handfatet som används lite varje dag i princip. Huset i sig är primärt betong/lättbetong och alla rör jag sett är i plast. Har inte upptäckt några problem i andra badrum, men de delar nog inte rör förräns man kommer ner under huset (platta på mark).
Jag har nu alltså fått mögel i rören. Tog bort röret mellan handfat och golv, där fanns gott om svart mögel. kan inte se ner nämvärt i golvets avloppsrör men känner stark mögeldoft. Rören från handfaten kan ha haft lite dålig vinkel så det skulle kunna blivit vatten stående, men hade inga problem med avrinningen i handfaten.
Finns här några gissningar vad det kan bero på? och viktigare, vad kan man göra åt det?
Spontant vill jag rensa rören, hälla antimögelmedel etc. men de är ju vertikala så hur kan det gå till?
Tackar för alla tips!
Badrummet stinker ju mögel och går inte att använda. Så visst gör det nåt.mexitegel skrev:
Och ja, visst finns det värre saker i avlopprör, men det är ett annat ämne och inget jag söker hjälp med.
Innehåller i avloppsrör stinker vedervärdigt är min erfarenhet. Vet inte om mögel brukar finnas där men som ovan säger, det är ju därför det finns vattenlås, för att lukten inte ska spridas i badrummet.
Är det avlopp som används dagligen eller torkar det ut? Vad är det som gör att lukten sprids i badrummet?
Jag är långt från expert men tänker att det är relevanta frågor.
Är det avlopp som används dagligen eller torkar det ut? Vad är det som gör att lukten sprids i badrummet?
Jag är långt från expert men tänker att det är relevanta frågor.
Det är inte så att den doften du känner kommer ifrån överfyllnads röret i handfatat? Detta har vi lite problem med då ibland och då får man sanera den delen med det man kommer åt. Doft från rör bortom vattenlåset tar sig inte förbi.
Tack för alla svar! Verkar absolut kunna varit nåt med vattenlåset eller ännu troligare, inte helt tätt mellan de olika rören. Men är det ändå rimligt att ha massa mögel i ett avloppsrör? Jag tänker att det skulle kunna visa på värre problem, och har ju tex aldrig känt mögeldoft när jag rensat vattenlås.
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 669 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 669 inlägg
Nej jag har nog aldrig känt mögel lukt när man rensar vatten lås.
För att urskilja mögel av skitlukten från 16000 personer som bor i min kommun klarar inte jag av.
Så mögel lukt är minsta problemet då.
Sen man vill nog inte veta allt som är i rören.
För att urskilja mögel av skitlukten från 16000 personer som bor i min kommun klarar inte jag av.
Så mögel lukt är minsta problemet då.
Sen man vill nog inte veta allt som är i rören.
Klicka här för att svara