Hej.

Är det någon som känner till eller använt sig av, speciellt tränade hundar som kan lukta till sig mögel?

Vi har kännt oss lite tröttare sedan vi flyttade till nya lägenheten och kanske är det något med fastigheten.

Om det funkar så är det ett utmärkt alternativ tycker vi.

Hälsningar Trötter.

Jag skulle absolut testa om problemet kändes överhängande...kan grisar hitta tryffel o hundar narkotika så.....

Jag skulle lita till hundra procent på en mögelhund. Däremot skulle jag ta stället han markerar på med en nypa salt. Antagligen är han i närheten men inte nödvändigtvis rätt på - det har att göra med drag och håligheter. Han markerar ju bara där det luktar på ytan.

Samma sak när hundar spårar. Följer man ett spår och det börjar blåsa kraftigt från sidan kan hunden ligga ett par meter bredvid spåret och fortfarande ha kontakt. När vindilen ger med sig rör sig hunden mot centrum på spåret igen. Fantastiskt. Otroligt faktiskt. Och makalöst kul att se. När man sett en hund plocka upp ett spår i skogen som nån gått flera timmar tidigare och på bråkdelen av en sekund bestämt sig för att personen gått till höger (spårdoften är starkare till höger än till vänster) så inser man att en mögelhund har ungefär lika svårt att hitta mögel som vi att känna när grannarna äter surströmming. :)

kalle 12 som brukar ha rätt är nog att lita på även i detta fallet ;D

Kan bara instämma med hundvännerna. Vi har tittat på hur man använder hundar för att hitta gasläckor och det behöver inte pysa mycket men visst tusan markerar hunden läckan (som dessutom är under mark!). Kan de hitta små gasläckor utomhus så skall de väl kunna hitta mögel inne.

/byggare_c

Vi har faktiskt använt oss av mögelhund när vi besiktigade vårt nuvarande hus. Funkade kanon.

Hunden markerade tre ställen och....jajamänsan, där var det mögel! Var grymt imponerad! Mina föräldrar har fött upp hundar och haft kennel i 25 år och aldrig lyckats dressera en hund som denna!

Däremot finns det varierande kvalité på hundar (och tränare). Denna hunden var tränad i Sollefteå och kostade besiktningsmannen 150.000 vilket han visade papper på. Det finns, enligt honom och andra, "besiktningsmänniskor" (i dessa könsdebatt tider... ;) ) mindre seriösa hundägare som tränat hunden själv alt. köpt en "mögelhund" för ett par tusenlappar.
Dessa litar jag på mindre än min egen näsa.

Hej.

Oki doki, försöker att hitta genom hemsidan ni föreslog någon här i Stockholm, skulle upskatta rekomendation av en seriös mögelhunds firma i Stockholms området dock.
Storstad = fler "entreprenörer" = större risk att man råkar välja fel.

Bättre med rekomenderade entreprenörer tycker jag, har provat Gula Sidorna ( inte i det här fallet ) med sämre resultat.

Tack på förhand.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.