Hej! Jag hyr en äldre kåk från början på 1900 talet med gamla tvåglasfönster. När jag häromdagen tittade på insidan av fönstret i sovrummet kunde jag se svarta prickar i nederkanten på själva fönstret.. torkade genast bort det och gick runt o kollade i vardagsrummet med, samma fenomen där också.. är detta svartmögel? Vad gör man såfall åt det? Kan det vara dålig ventilation? Kan väl knappast va hälsosamt om det nu är mögel. har tänkt köpa en hygrometer o kolla luftfuktigheten och bör nog göra det snarast.. ska tilläggas att det är ganska fuktigt i källaren då det rinner in vatten genom grunden.. huset ligger ju som i en "sänka" väldigt lågt så vattnet trycker väl på uppifrån.. tacksam för svar!

Små små prickar? Flugbajs blir små små svarta prickar.

Flugskit var det inte..

Ok. Det är ganska seriöst år skogen om du plötsligt får svartmögel i vardagsrummet och borde känna av det. Unken lukt, kvävt etc.

Anledningen till att jag blev fundersam är att jag har fått irritationer i både näsa och hals sista tiden... ska tilläggas att jag har ingen tvättstuga så får ju vackert torka tvätten inomhus vilket jag vet är värdelöst men har inte så mycket val..

Vargtazz Vargtazz skrev:
Hej! Jag hyr en äldre kåk från början på 1900 talet med gamla tvåglasfönster. När jag häromdagen tittade på insidan av fönstret i sovrummet kunde jag se svarta prickar i nederkanten på själva fönstret.. torkade genast bort det och gick runt o kollade i vardagsrummet med, samma fenomen där också.. är detta svartmögel? Vad gör man såfall åt det? Kan det vara dålig ventilation? Kan väl knappast va hälsosamt om det nu är mögel. har tänkt köpa en hygrometer o kolla luftfuktigheten och bör nog göra det snarast.. ska tilläggas att det är ganska fuktigt i källaren då det rinner in vatten genom grunden.. huset ligger ju som i en "sänka" väldigt lågt så vattnet trycker väl på uppifrån.. tacksam för svar!
Om du bara torkar bort det enkelt så är det nog inte svartmögel. Min gissning är att det är fuktig luft som bildar droppar (kallast vid fönster) som det fastnar damm på. Det ger också svarta, mörka prickar som består av smuts, men inte mögel.

Troligen så bildas kondens på glasytan som även blöter ner under fönstret. Och efter det repeterats många gånger i en låg period kommer mögel.

En lösning är att byta till effektivare fönster som tx 3 glas.

En annan är att minska luftfuktigheten.

En tredje lösning är att tvätta där möglet är oftare. Och måla så trät blir mera tåligt mot fukten.

Hadde samma problem i garaget med 2 gDu las. Det löste vi alldrig innan vi flyttade...

Edit nu har du postat att du torka tvätt innomhus...
En fjärde lösning är att sluta torka tvätt innomhus...

Kanske är så... svartmögel brukar va svårt att torka bort eller?

Ibland är det kondens på fönsterna vid viss väderlek.. brukar se det på mornarna..

Ja det är vanligt att se kondens på morgonen när det är kallt ute och fuktigt inne. Ibland torkade vi av det på morgonen när det var som värst.

Skall testa att sluta torka min tvätt inomhus.. och en avfuktare vore kanske en idé att köpa?

• Gilla
byggarätt
  • Laddar…
Avfuktare löser inte problemet, men motarbetar den. Kanse för dålig ventilation?

Vad gör man åt för dålig ventilation? Hjälper det att öppna o vädra emellanåt? Eller behöver man sätta in ventilation?

Du hyr kåken? Vet inte hur ditt avtal med hyresvärden är men du bör ta ett snack med honom/henne om dessa problem.
Hur fixar man ventilationen? Ja det beror på, vad har ni för system idag? Antar att det troligtvis är självdrag?
Har ni tilluftsventiler i alla rum?
Att ha en avfuktare i källan är en bra ide, dra på den när du torkar tvätt så går det snabbar. Men som tidigare nämnt: Det löser inte grundproblemet med att vatten rinner in udner grunden...

Det är självdrag. Nej finns inte ventiler i alla rum.. de enda ventiler jag har sett är en till krypgrunden samt till skafferiet.. sen finns det en ventil som går in i murstocken i sovrummet.. känns väldigt fattigt kan jag tycka.. en variant jag har tänkt på är att torka tvätten på övervåningen med avfuktare. Övervåningen använda inte.. men känns som att det skulle behöva dräneras runt huset eftersom det alltid trycker in vatten i grunden som i sin tur rinner in i källaren..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.