9 322 läst ·
5 svar
9k läst
5 svar
Mögel på enstaka råspont - varför?
Byggde i somras ett valmat altantak enligt följande princip:
Råspont
Underlagspapp
Ytpapp
Taket har sedemera isolerats med 25 mm luftspalt mellan råspont och isolering.
Jag har ännu inte klätt takutsprånget (eftersom det ska dras el för spottar i takfoten) så jag kan alltså se undersidan av råsponten.
Nån enstaka planka bär där ordentliga spår av mögel? När jag plockade ner isoleringen såg jag samma fenomen på ett ställe mitt på taket också?
Varför blir det så, det ser nästan ut som om vissa plankor skulle ha varit angripna redan från början?
Vad ska jag göra åt det? Av förklarliga skäl kan jag inte byta ut plankorna, kan man pensla på nåt medel som bromsar eller är det inget att bry sig om?
Tacksam för råd!
Med vänlig hälsning,
Nicklas
Råspont
Underlagspapp
Ytpapp
Taket har sedemera isolerats med 25 mm luftspalt mellan råspont och isolering.
Jag har ännu inte klätt takutsprånget (eftersom det ska dras el för spottar i takfoten) så jag kan alltså se undersidan av råsponten.
Nån enstaka planka bär där ordentliga spår av mögel? När jag plockade ner isoleringen såg jag samma fenomen på ett ställe mitt på taket också?
Varför blir det så, det ser nästan ut som om vissa plankor skulle ha varit angripna redan från början?
Vad ska jag göra åt det? Av förklarliga skäl kan jag inte byta ut plankorna, kan man pensla på nåt medel som bromsar eller är det inget att bry sig om?
Tacksam för råd!
Med vänlig hälsning,
Nicklas
Sådär ser det ut hos mig också. Byggde (eller bygger) friggebod i höstas. Råspont med papp ovanpå.
Min teori är att den extremt fuktiga och regniga senhösten har fått möglet att växa på obehandlat trä. Att enbart vissa plankor drabbats skyller jag på att de troligen hade aningens högre fukthalt från början. Kanske låg de underst alternativt överst i högen på lagret?
Jag vet inte riktigt heller vad man ska göra. Jag hade ju tänkt måla det till sommaren. Spruta på lite boracol och skrubba. Därefter målning enligt konstens alla regler. Så hade jag nog tänkt göra om inget bättre förslag dyker upp.
Min teori är att den extremt fuktiga och regniga senhösten har fått möglet att växa på obehandlat trä. Att enbart vissa plankor drabbats skyller jag på att de troligen hade aningens högre fukthalt från början. Kanske låg de underst alternativt överst i högen på lagret?
Jag vet inte riktigt heller vad man ska göra. Jag hade ju tänkt måla det till sommaren. Spruta på lite boracol och skrubba. Därefter målning enligt konstens alla regler. Så hade jag nog tänkt göra om inget bättre förslag dyker upp.
Produkter som diskuteras: "grönfri"
Grön-Fri Proffs 5 liter Jape
Tvätta bort alger utomhus
1 499 kr inkl moms
Läs mer
Lika här, såväl som på luckor som enstaka brädor.
Jag tror det beror på hur det har legat på brädgård samt byggplatsen, de som har legat underst i traven har hunnit bli utsatta.
Jag har tittat till dem några gånger och det växer inte på sig, jag tror därmed att påväxten har varit där hela tiden.
Jag tror det beror på hur det har legat på brädgård samt byggplatsen, de som har legat underst i traven har hunnit bli utsatta.
Jag har tittat till dem några gånger och det växer inte på sig, jag tror därmed att påväxten har varit där hela tiden.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden