9 525 läst ·
32 svar
10k läst
32 svar
Modulhus för 500 pers, ej Detaljplan
Sida 1 av 3
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Kommunen har beslutat att smälla upp modulhus för 500 boende i vårt område(villaområde)
Anledningen till att de valt bla vårt område är att de inte räknar med överklaganden och att dp tillåter modulhus.
Men vad jag kan utläsa av kartorna på kommunens hemsida så är platsen som de valt i vårt område på icke dp mark.
Om jag har förstått det hela rätt då så ska det göras ett grannehörande?
Anledningen till att de valt bla vårt område är att de inte räknar med överklaganden och att dp tillåter modulhus.
Men vad jag kan utläsa av kartorna på kommunens hemsida så är platsen som de valt i vårt område på icke dp mark.
Om jag har förstått det hela rätt då så ska det göras ett grannehörande?
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 520 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 520 inlägg
Dra åt helvete, 500 stycken i samma byggnad placerad i befintligt villaområde, ingenting kommer bli sig likt om detta blir av. Baserat på tidigare liknande ärenden så är min uppfattning att kommunen skiter fullkomligt i hur många överklaganden dom får in, detta kommer bli av om dom inte får någon bättre ide. Att överklaga tror jag ger noll, det enda som ens har en minimal chans är att komma med ett förslag som de nappar på.
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Att det är på icke detaljplanerat område behöver ju inte betyda att det är reglelöst. Det finns oftast planer på högre nivå (områdesplaner, översikts plan osv). De kan vara nog så detaljerade i instruktioner om hur bebyggelsen skall se ut i området.
Att de måste genomföra ett grannehörande har mindre betydelse, ett grannehörande innebär inte att grannar har veto. Kommunen måste ta in synpunkter som en del av beslutsunderlaget.
Att de måste genomföra ett grannehörande har mindre betydelse, ett grannehörande innebär inte att grannar har veto. Kommunen måste ta in synpunkter som en del av beslutsunderlaget.
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Hur hamnar modulhuset i förhållande till villor, ev. flerfamiljshus i närheten, lokaler/småindustrier i närheten?
Redigerat:
Administrator
· Skåne
· 8 676 inlägg
Jag har rensat en off topic politisk diskussion. Håll er till att diskutera sakfrågan.
Det handlar om att våga, vågar TS gå runt till grannarna och skriva ihop protestlistor? Kräva infomöte av kommunen. Säga vad ni tycker.
Att protestera och kräva information om hur säkerhet etc skall fungera gav ju resultat i Haninge. Då flyttades boendet.
Att protestera och kräva information om hur säkerhet etc skall fungera gav ju resultat i Haninge. Då flyttades boendet.
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Nu framgick det ju i första inlägget att detaljplanen för området verkar tillåta den här typen av byggnation. Fast just den fläck det skall byggas på saknar detaljplan. Därmed kan kommunen helt lagligt tillåta ungefär vilken typ av bebyggelse som helst på den platsen.
Det blir ju lite märkligt att i just det här fallet prata om att lagen sätts ur spel.
Det blir ju lite märkligt att i just det här fallet prata om att lagen sätts ur spel.