Anläggningsytan för tätskikt ska vara 5cm vid limmat tätskikt. enl. Bilden där de kapat ser det ut av vara ca 20mm?

Så nej den installationen är körd.

• Gilla
Stoikern och 1 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
Skulle vara intressant att få en uppdatering från TS hur det går... :thinking:

Ingenting för tillfället. Väntar på ett par plattor för att slutföra plattsättningen i annan del av badrummet. Tanken är att samla underlag som stödjer att arbetet inte är korrekt utfört inför nästa kontakt med entreprenören. Är det BBR, BKR eller bland monteringsanvisningarna jag bör hitta stöd för att arbetet inte är korrekt?

Paul-Staffanstorp
Känns ju ganska dumt i min värld att vänta tills allt är klart innan man tar diskussionen med berörda parter.

Vet faktiskt inte var man hittar någon text som pekar på att man inte får bygga om brunnen men i min värld är det ganska självklart att om man modifierar om en brunn så gäller ju inte tillverkarens garantier och typgodkännande.
Så det är nog hos brunnstillverkaren du bör söka...

• Gilla
tank77 och 1 till
  • Laddar…
Ja, problemet är att badrummet i princip redan var färdigt när jag tog in en besiktningsman till att inspektera slutresultatet. Det som återstår är endast ett par kakelsättningar inuti ett antal nischer i väggarna.

Hade jag varit införstådd med att brunnen var felmonterad tidigare hade jag ju agerat då och inte nu. Jag tog dock bilder under resan gångs i dokumentationssyfte, det var tack vare bilderna som besiktningsmannen reagerade på brunnen.

• Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
J J.Wentzel skrev:
Anläggningsytan för tätskikt ska vara 5cm vid limmat tätskikt. enl. Bilden där de kapat ser det ut av vara ca 20mm?

Så nej den installationen är körd.
Tack för din input. Jag skulle gärna vilja veta var jag kan hitta källan till det. Kan du möjligtvis bistå med det?

Finns instruktioner hos unidrain hur det ska monteras. Är helt klart regelvidrigt det där så det bör inga försäkringsbolag godkänna. I och med att man inte har klämtätningar och det limmas är kraven mycket större på utförandet, då kan man inte misshandla grejorna som de gjort. Ser ju för fanken ut som en blind huggit av ena gaveln med yxa och bankat ”rätt andra gaveln.

• Haha
  • Gilla
Paul-Staffanstorp och 1 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Ser ju för fanken ut som en blind huggit av ena gaveln med yxa och bankat ”rätt andra gaveln.
Ja det är helt fantastiskt hur de lyckats göra det så dåligt måste jag hålla med om.

Man undrar ju hur de tänkt sig tätskikt och plattsättning i vänstra hörnan där inte ens brunnen ligger mot väggen.

Konstigt hantverkarföraktet bara ökar och öka med sådana här jävla amatörer på fältet. :mad::mad::mad:

• Gilla
Tomtom79 och 1 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Ja det är helt fantastiskt hur de lyckats göra det så dåligt måste jag hålla med om.

Man undrar ju hur de tänkt sig tätskikt och plattsättning i vänstra hörnan där inte ens brunnen ligger mot väggen.

Konstigt hantverkarföraktet bara ökar och öka med sådana här jävla amatörer på fältet. :mad::mad::mad:
Nä, när man nu ändå har kapat bort högersidan kunde man väl åtminstone låta vänsterkanten vara vettig. Hela ytan man ska limma tätskiktet på är full med klet och förstörd. Det lär säkert med mer klet hålla hyfsat tätt ett tag men jag skulle absolut inte godkänna detta! Folien på väggen avslutas ovanför unidrainen? Den ska gå över och limmas är jag nästan helt 100 på.

Det ser tyvärr ut som att hantverkare inte har en aning om vad de sysslar med. Jag hade absolut inte sovit gott med detta i huset. Nu verkar plattor osv vara uppsatta och då finns inte längre chansen att på ett hyfsat enkelt sätt åtgärda problemen på ett bra sätt och kontrollera att det är korrekt gjort. Visst, de kan knacka bort några plattor, byta ut golvbrunnen, täta snyggt och fint men då har de bara åtgärdad det du med dina bilder har upptäckt. Som försäkringskund hoppas jag innerligt att inget försäkringsbolag godkänner när det ser ut så här!

Nä, håll inne på betalningar, ha dem till att riva ner allt och gör om på korrekt vis! Och DE ska stå för allt material de förstört på det här viset. Alternativt ha dem till att riva ner ner till tätskiktet och ta in någon annan att fortsätta på ett korrekt vis. Oavsett, besiktiga arbetet innan tätskikt och efter tätskikt. (själv eller genom någon som KAN)

Sen skulle jag nog inte påstå att det är hantverkare som utfört detta. På sin höjd klåpare. Men hantverkare ska de inte kalla sig!

• Gilla
Stoikern och 1 till
  • Laddar…
Uppdatering.

Jag har varit i kontakt med hantverkarna angående golvbrunnen och tätskiktet kring denna och framfört att utförandet inte överensstämmer med monteringsanvisningarna samt att jag vill ha felet åtgärdat.
De har svarat att:
"Vi anser och intygar att badrummets funktion ej har påverkats på grund av en justering utav Unidrain. Har du tid att träffas i veckan för att diskutera hur vi skulle kunna komma vidare. Tack, Vi har intyg på säkert vatten, BKR och vår garanti tid gäller. " (Min understrykning).

Detta är givetvis oacceptabelt. Första steget är att reklamera arbetet och begära att felet avhjälps. Sedan är frågan om vad som är lämpligast att göra som nästa steg. Är det att lämna in en stämningsansökan till domstolen direkt eller bör man först dra det till ARN?

S
S Stoikern skrev:
Uppdatering.

Jag har varit i kontakt med hantverkarna angående golvbrunnen och tätskiktet kring denna och framfört att utförandet inte överensstämmer med monteringsanvisningarna samt att jag vill ha felet åtgärdat.
De har svarat att:
"Vi anser och intygar att badrummets funktion ej har påverkats på grund av en justering utav Unidrain. Har du tid att träffas i veckan för att diskutera hur vi skulle kunna komma vidare. Tack, Vi har intyg på säkert vatten, BKR och vår garanti tid gäller. " (Min understrykning).

Detta är givetvis oacceptabelt. Första steget är att reklamera arbetet och begära att felet avhjälps. Sedan är frågan om vad som är lämpligast att göra som nästa steg. Är det att lämna in en stämningsansökan till domstolen direkt eller bör man först dra det till ARN?
Du får nog ge dem chansen att träffa dem och se vad de har att diskutera.

• Gilla
Stoikern
  • Laddar…
P
Jag skulle skicka över hantverkarnas svar samt de bilder du postat här till BKR så får de antingen förklara för dem varför det finns monteringsanvisningar eller dra in deras intyg. Och naturligtvis inte betala en krona för arbetet.

• Gilla
Stoikern
  • Laddar…
Har du betalat något? Det är ju inte läge för dig att stämma dem om de inte har fått betalt.

Du bör troligen ta in en bes. man från BKR, eller möjligen någon Purus kan rekommendera. Du behöver ha svart på´vitt vilka fel som finns. Med det som grund kan du avsluta arbetet (du måste ge firman en chans att rätta felen). Men vill/kan de inte göra rätt så kan du häva avtalet. Om du sedan får in en seriös firma som gör detta korrekt, som är dyrare än din nuvarande hantverkare, så har du rätt att få ut mellanskillnaden från din nuvarande firma. Jag antar här att du har ett fast pris.

I praktiken kommer du aldrig att få ut några pengar av firman.

Det är möjkigt att firman har certifikat från BKR, men har verkligen hantverkarna som arbetat här certifikat? BKR certifikatet består av flera delar, en del för firman. Men sedan sakll även utförarna ha certifikat, baserat på just det fabrikat av tätskikt de arbetar med.

• Gilla
Stoikern och 1 till
  • Laddar…
Ja, det tänker jag göra. Men jag tvivlar på att de kommer att föreslå att de tänker ta ansvar och avhjälpa felet.

Jag har inte betalt någonting än. En stämningsansökan behöver inte innebära att jag kräver pengar utan jag kan yrka på avhjälpande av fel, dvs att domstolen ska förelägga firman att åtgärda problemet. En hävning vore också ett alternativ men det framstår som mer långtgående för firman än att åtgärda felet då det innebär att de endast har rätt till ersättning för deras materialkostnader och inget alls för nedlagd arbetstid. Det vore förmånligare för de att åtgärda felet och på så vis få rätt till ersättning för hela deras arbetskostnad bortsett från arbetstiden som krävdes för att åtgärda felet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.