1 435 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
Modifiera varmförrådsdörr?
Vi skaffade sommarstuga för ett par år sedan och tyvärr har dörren till gäststugan slagit sig under vintern. När vi kom ut i våras för att öppna upp stugan inför sommaren var det mögel i hela gäststugan. Det gick att tvätta bort rätt enkelt men jag har så klart tänkt att byta ut dörren.
Tyvärr verkar måtten vara lite knepiga. Själva karmen är 83 cm bred och 202 cm hög medan själva dörrbladet är 81,5 cm brett och 201,5 cm högt. Inga standardmått med andra ord. Frågan är om jag kan köpa en ny dörr som är 90x200, skruva på en 1,5 cm list i ovankant och kapa av 8,5 cm på bredden? Vad har jag annars för alternativ? Verkar dyrt att måttbeställa dörr till en sommarstuga.
Tyvärr verkar måtten vara lite knepiga. Själva karmen är 83 cm bred och 202 cm hög medan själva dörrbladet är 81,5 cm brett och 201,5 cm högt. Inga standardmått med andra ord. Frågan är om jag kan köpa en ny dörr som är 90x200, skruva på en 1,5 cm list i ovankant och kapa av 8,5 cm på bredden? Vad har jag annars för alternativ? Verkar dyrt att måttbeställa dörr till en sommarstuga.
80x200 är också ett std-mått. Annonseras/lagerförs inte ofta då efterfrågan förmodligen inte är så stor, men de flesta dörrar bör gå att få i det måttet (mot beställning). Annars är det begagnade dörrar, men även där är det inte ofta man ser dörrar med dessa mått.
Har du frilagt karmen innan du tagit måtten?
Karmen är orimligt smal; 2,5 mm i tjocklek för tröskel och överliggare, samt 7,5 mm i tjocklek på karmens sidostycken är helt orimligt sett från hållfasthet, och ger heller ingen möjlighet att täcka springorna runt om med täcklister eller smygfoder.
Om inte dörren är allt för gammal så är det förmodligen en 90x210.
Har du frilagt karmen innan du tagit måtten?
Karmen är orimligt smal; 2,5 mm i tjocklek för tröskel och överliggare, samt 7,5 mm i tjocklek på karmens sidostycken är helt orimligt sett från hållfasthet, och ger heller ingen möjlighet att täcka springorna runt om med täcklister eller smygfoder.
Om inte dörren är allt för gammal så är det förmodligen en 90x210.
Klicka här för att svara