Bor i en sekelskifteslägenhet där man en gång i tiden fått för sig att installera treglas i vissa av fönstren.

Kan man ta bort ett av glasen? Och isf vilket av de tre?

Vill ta bort för att främja ljusinsläppet.

Men det kommer att ge en mikroskopisk skillnad i ljusinsläpp.

Treglasfönster finns i litre olika varianter. Antingen en tvåglaskasset (isolernade) plu en vanlig fönsetrruta. Eller en treglaskassett. Du kan inte dela på en kassett. Utan om du vill få bort en ruta, och du har 3 glaskassett, så måste hela kassetten bytas.

Fönstren brukar man inte få mecka med i en bostadsrött. Du behöver ha föreningens tillstånd om du ändrar något med fönstren. Det påverkar energiförbrukningen.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Jag tror att det är en dålig idé. Det brukar vara en kassett med tre glas och en ädelgas emellan. Tar du bort ett glas lär kassetten inte passa i bågen längre. Och jag betvivlar att det blir en stor skillnad i ljusinsläpp. Men om du lägger upp ett par bilder kanske det går att se lite mer av förutsättningarna.

Ja lite bilder vore bra då det är oklart om de bytt ut befintliga glas som sannolikt bestod av två enkelglas till en treglaskassett, alltså en isolerruta, eller om originalglasen är kvar och de bara tillfört ett tredje enkelglas till fönstret, sannolikt då ett energiglas.

K Klockanpå skrev:
Bor i en sekelskifteslägenhet där man en gång i tiden fått för sig att installera treglas i vissa av fönstren.

Kan man ta bort ett av glasen? Och isf vilket av de tre?

Vill ta bort för att främja ljusinsläppet.
Borde det inte bero på vem som har gjort det? Om det är något som föreningen har gjort eller med föreningens godkännande kan jag tänka mig att det kräver styrelsens tillåtelse att ändra fönsterkonstruktionen.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Dett här låter helt enkelt som en mycket dålig idé.

• Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.