Hej. Jag är certifierad drönarpilot och hjälper ibland missing people med sök. I somras lokaliserade jag en död person i en sjö under en sökinsats. Har börjat fundera över möjligheten att kunna släppa en last från luften. Det skulle kunna vara en mobiltelefon, en markering eller något annat som skulle kunna vara behövligt en situation.

Hur skulle man kunna göra det? Det finns ju massor av kommandon man kan skicka till drönaren som kanske kunde omvandlas till någon alternativ respons?

enklaste borde vara att koppla på en fjäderspännd hållare och med kommandot "dra"/aktivera den lilla elmotorn/ställdonet som göra att snöret/sprinten som frigör lasten.

Inte så dyr eller svår installation, så länge det finns någon bra utgång att koppla på elmotorn/ställdonet

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Det finns ju numera drönare som levererar ut hjärtstartare via SOS. De borde ha någon sådan lösning där de kan släppa sin last.

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Yes.. Hittat på nätet där man bygger en helt stand alone drop enhet med som får en radiosignal från en radiostyrd bil. Men tänker att en sådan signal kanske inte har så lång räckvidd?

Hittade också en som byggt en helt mekanisk release som triggades av drönarens kamera. Typ om man vrider kameran till ett endläge så triggar den fysiskt något som släpper lasten.

• Gilla
sir_daniel
  • Laddar…
M
Häftigt! Har själv en Mavic Pro och är certad operatör. Aktiverar man denna genom att slå på dioden i ena frambenet?

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Häftigt! Har själv en Mavic Pro och är certad operatör. Aktiverar man denna genom att slå på dioden i ena frambenet?
Så tolkar jag det men informationen är knapphändig. Jag kommer att köpa en om du vill invänta resultatet här :)

• Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
M
Ulltand Ulltand skrev:
Så tolkar jag det men informationen är knapphändig. Jag kommer att köpa en om du vill invänta resultatet här :)
Ja det låter spännande! Såg att man säljer något liknande på Airdrop System - DJI Mavic Pro - Kit - ActionKing.se , tyvärr slut i lager men där stod utförligt hur den fungerar.

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.